مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: چاله‌هایی که برای نهال‌کاری در سطح استان حفر‌ شده حدود 2 تا 3 هزار لیتر آب در خود ذخیره می‌کنند.
کد خبر: ۱۹۳۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵ 06 March 2016
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: چاله‌هایی که برای نهال‌کاری در سطح استان حفر‌ شده حدود 2 تا 3 هزار لیتر آب در خود ذخیره می‌کنند.

به گزارش تابناک ایلام ،دکتر «رضا احمدی» : با اشاره به اینکه در هفته منابع طبیعی با مشارکت مردم در سطح استان، جنگل‌کاری انجام می‌شود، اظهار کرد: جذب و نگهداری آب از ویژگی‌های طرح‌های جنگل‌کاری در استان به‌ خصوص مناطق مرزی است و در هر هکتار 100 چاله حفر و در هر چاله بین 2 تا 3 هزار لیتر هزار لیتر آب ذخیره می‌شود.

وی با بیان اینکه این اقدام موجب تقویت سفره‌های زیر زمینی می‌شود، افزود: تاکنون بیش از 2200 هکتار از مناطق استان جنگل‌کاری شده که هدف از اجرای طرح‌های جنگل‌کاری در مرز مهران با عراق مقابله با ریزگردها، جلوگیری از بیابان‌زایی، توسعه جنگل‌های دست کاشت، افزایش ذخیره نزولات جوی، ایجاد پوشش گیاهی مناسب و تثبیت مالکیت است.

مدیر کل منابع طبیعی ایلام با اشاره به اینکه در این طرح‌ها از گونه‌های مقاوم به شرایط کم‌آبی، خشکسالی و دمای بالا شامل کنار، کهور، رمی لک، کهور، علف مار و گل نرگس کاشت می‌شود عنوان کرد: مساحت اجرایی این طرح در کل استان 7 هزار هکتار است که 3 هزار هکتار آن در شهرستان مهران و در نزدیکی مرز با کشور عراق به مرحله اجرا درآمده است.

احمدی با بیان اینکه گونه‌های درختی و درختچه‌ای کنار، رمیلک، کهور، اکالیپتوس، خرما، پسته و بنه در این طرح نهال‌کاری شده افزود: علاوه بر این، گونه‌های گیاهان دارویی کاپارس، گل نرگس، ختمی، زیره سبز، زیره سیاه و مرزه ایلامی هم کاشت می‌شود.

وی مهم‌ترین هدف این طرح را حفاظت و احیاء عرصه‌های ملی با مشارکت جوامع محلی دانست و خاطرنشان کرد: مقابله با بیابان‌زایی، افزایش سرانه فضای سبز در استان، ذخیره نزولات آسمانی و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی است.

مدیرکل منابع طبیعی ایلام با اشاره به اینکه این طرح از بروز سیلاب و فرسایش خاک جلوگیری می‌کند تصریح کرد: مبارزه با پدیده ریزگردها و کاهش آثار زیان‌بار گردوغبار از دیگر اهداف این طرح است.

وی تولید اقتصاد محصولات اصلی و فرعی درختان، درختچه‌ها و گونه‌های دارویی و صنعتی، تلطیف هوا، کاهش گرمایش زمین، ترسیب، ذخیره‌سازی کربن، برقراری تعادل و ایجاد اکوسیستم پایدار و توسعه گردشگری و جذب توریسم پایدار را از دیگر اهداف این طرح در استان بیان کرد.

احمدی با بیان اینکه با مشارکت مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد قرار است مناطق مرزی مهران و عراق در سطح 2470 هکتار جنگل‌کاری شود تصریح کرد: در اجرای طرح "جم آب" و "جام" در شهرستان مرزی مهران بیش از یک‌ میلیون و 800 هزار چاله 2 تا 3 متری جهت نهال‌کاری حفر شده که این چاله‌ها حدود سه هزار لیتر آب ذخیره می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هر هکتار جنگل دست‌کاشت در مناطق مرزی با 500 هزار تومان ایجاد می‌شود، اظهار کرد: این طرح در مهران در سطح 2 هزار هکتار در حال اجرا است.

مدیرکل منابع طبیعی ایلام با اشاره به اینکه با جنگل‌کاری در یک دیوار سبز در مرز با عراق و حفاظت از منابع طبیعی داخلی صورت می‌گیرد گفت: در سال 95، این طرح در 1000 هکتار از مناطق مرزی نیز گسترش می‌یابد و قصد داریم طی چند فاز، آن را انجام دهیم که با اتمام این طرح‌ها، سطح جنگل‌کاری در مناطق مرزی مهران و کشور عراق به 9 هزار هکتار خواهد رسید.

وی با تأکید بر اینکه نهال‌کاری در مناطق فاقد جنگل و پوشش گیاهی از شکل‌گیری بیابان و پدیده ریز گردها جلوگیری می‌کند، افزود: به‌صورت جدی این طرح را تا حد امکان در مناطق مرزی و فاقد جنگل گسترش می‌دهیم.

احمدی با اشاره به اینکه امسال به ‌دنبال توافق‌های انجام ‌شده بین استانداری‌های ایلام و میسان عراق بیش از 5000 اصله نهال از نوع کنار، مشک، برهان، کهور و اکالیپتوس به عراق صادر شده است افزود:این درختان دارای توانایی بسیار بالایی در مناطق گرمسیری هستند و با توجه به آب‌وهوای میسان این درختان برای کاشت در آن استان مناسب هستند.

مدیر کل منابع طبیعی استان با بیان این‌که این صادرات در راستای مبارزه با ریزگردهاست، خاطرنشان کرد: استان ایلام از توانایی و ظرفیت تولید و تأمین نهال مورد نیاز برای مهار بیابان‌زایی و جلوگیری از گردوغبار در عراق وجود دارد.

وی یادآور شد: استان ایلام 425 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و اصلی‌ترین منشأ تولید گردوغبار که در آسمان ایلام نمایان می‌شود از منطقه بین‌النهرین عراق است و طبق توافقات انجام‌ شده با استاندار استان واسط عراق سالانه یک‌ میلیون نهال تولیدی به این کشور صادر می‌شود.

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: سالانه 5 میلیون اصله نهال در نهالستان‌های ایلام تولید می‌شود که البته این استان ظرفیت تولید سالانه تا 12 میلیون اصله نهال را دارد./م



منبع:ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار