نقش کمرنگ خانه و مدرسه در تربیت دانش آموزان و کمبود و غیرتخصصی بودن مربیان تربیتی، غیبت پرورش را در آموزش‌های اجباری و بخشنامه‌ای محسوس‌تر کرده است.
کد خبر: ۱۹۳۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳ 06 March 2016
به گزارش تابناک مازندران، مناسب نبودن آموزش‌ها با نیازهای دانش‌آموزان، کمبود مربیان تربیتی و پرورشی، غنی نبودن برنامه‌های فرهنگی و پرورشی و اجرای شیوه‌های بخشنامه‌ای تربیت، دانش‌آموز کنونی را دچار نوعی استحاله و سردرگمی کرده است.

روح‌الله سامخانیان مربی پرورشی که ۳۱ سال سابقه فعالیت فرهنگی در استان مازندران را دارد بیشترین دغدغه‌اش را نداشتن آموزش‌های لازم درزمینهٔ فرهنگی و هنری بیان می‌کند و می‌گوید: دانش‌آموزان به‌عنوان یک فرصت محسوب می‌شوند و نبود تخصص سبب می‌شود تا مربیان از شناسایی درست استعدادهای دانش‌آموزان عاجز مانند.

وی بابیان اینکه نداشتن تخصص فرهنگی و هنری سبب می‌شود تا استعدادهای دانش‌آموز به هرز رود اظهار داشت: باید آموزش‌های به‌روز و ضروری در اختیار مربیان قرار داده شود.

سید ابراهیم حسینیان یکی دیگر از مربیان پرورشی آموزش‌وپرورش مازندران نیز بابیان اینکه امروزه ذائقه بچه‌ها تغییر کرده است می‌گوید: دیگر زمانی که برای گوش بچه‌ها خوراک داشتیم گذشته است و اکنون برای چشمان دانش‌آموزان باید خوراک لازم داشته باشیم.

دیگر زمانی که برای گوش بچه‌ها خوراک داشتیم گذشته است و اکنون برای چشمان دانش‌آموزان باید خوراک لازم داشته باشیم

این مربی پرورشی بابیان این‌که ذائقه دانش‌آموزان دیگر فقط شنیدن را نمی‌پذیرد تصریح کرد: توجه به پیشرفت فنّاوری و رشد روزافزون جوامع باید از فنّاوری و وسایل به‌روز برای آموزش کودکان استفاده کنیم.

محمدترابی یکی دیگر از مربیان پرورشی مدارس نور می‌گوید: برای آموزش دانش‌آموزان باید تربیت دینی و فرهنگی را در کنار یکدیگر داشته باشیم و تاکنون برای آموزش مسائل دینی که منجر به اخلاق شود کمتر رفته‌ایم و مدیران مدارس نیز کمتر استقبال کرده‌اند.

ترابی تأکید می‌کند: امروزه با توجه به پیشرفت‌های دیجیتالی و افزایش خواسته‌ای کودکان،  دانش‌آموزان بسیار جلوتر از مربیان خود هستند و اگر نتوانیم به‌روز باشیم نمی‌توانیم تصمیمات درستی برای دانش‌آموزان بگیریم.   

در حال حاضر برنامه‌ریزی برای کارهای فرهنگی دانش‌آموزان بین نهادهای مختلفی ازجمله کانون پرورش فکری انجام می‌شود و این نهاد، خوراک فرهنگی کودکان هفت‌تا ۱۷ ساله را تأمین می‌کند. قاسم گرجی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران از عقد تفاهم‌نامه‌ای بین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بخش پرورشی و تربیتی آموزش‌وپرورش برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های گروه سنی هفت‌تا ۱۷ سال خبر می‌دهد و می‌گوید: این مرکز آموزش‌های غیررسمی را دنبال می‌کند و پرورش و آموزش استعدادهای هنری فرهنگی  گروه سنی ۷ تا ۱۷ سال را بر عهده دارد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران فعالیت‌های کانون را ۴۰ عنوان برنامه فرهنگی، تربیتی، هنری، علمی، قرآنی و اجتماعی عنوان کرد و با اشاره به فعالیت تخصصی ۸۵ مربی کانون پرورش فکری مازندران در ۲۷ مرکز ثابت و ۳۰ مرکز روستایی تصریح کرد: مراکز روستایی هر دو هفته یک‌بار ۱۵ مدرسه را پوشش می‌دهند و در سال ۹۵ برای ساری و میان‌دورود مراکز روستایی راه‌اندازی می‌شود.

در حال حاضر حدود پنج ساعت از شبانه‌روز را دانش‌آموزان در مدارس سپری می‌کنند و برآیند بررسی‌ها نشان می‌دهد که استعدادهای دانش‌آموزان در مدارس آن‌چنان‌که باید موردتوجه قرار نمی‌گیرد. معاون پرورشی آموزش‌وپرورش مازندران، وجود مربی پرورشی و تربیتی را برای هر مدرسه نیاز دانست و درعین‌حال به کمبود مربی پرورشی در دو هزار مدرسه استان اشاره می‌کند و می‌گوید: مدارسی که فاقد مربی هستند از نیروهای فاقد تخصص استفاده می‌کنند.

آموزش‌های مدارس متناسب با نیازها نیست

محمد شعبانی  با اشاره به این‌که استعدادهای کودکان در مدارس نادیده گرفته می‌شود و آموزش‌های مدارس متناسب با نیازهای دانش‌آموزان نیست خاطرنشان کرد: باید با همکاری دو سازمان بستر برای بروز استعداد مهیا شود.

شعبانی با ابراز تأسف از پایین بودن سرانه مطالعه در ایران ابراز داشت: باید به دنبال آشتی کودکان و نوجوانان با کتاب باشیم و این بضاعت در توان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

وی یکی از مشکلات در حوزه فرهنگی و تربیتی را فعالیت‌های هدف‌گذاری نشده عنوان کرد و افزود: این هدف‌ها گم‌شده و حجیم و سنگین هستند که می‌توانند به بدنه دستگاه تعلیم و تربیت و دانش‌آموزان صدمه وارد کنند.

معاون پرورشی و تربیتی آموزش‌وپرورش مازندران مدیریت برنامه‌ای را بر فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی اولویت برشمرد و تصریح کرد: نقشه راه داشتن، پرهیز از تربیت بخشنامه‌ای و حذف بخشنامه‌های ضروری مربیان را از سردرگمی نجات خواهد داد.

شعبانی بابیان این‌که بیشتر برنامه‌ای آموزش‌وپرورش مبتنی بر نیازهای کودکان نیست گفت: تمام تمرکز بر روی برنامه‌های نوپدید و جدید است که متناسب با نیاز دانش‌آموزان نیست و نیاز به بازنگری دارد.

به تأکید کارشناسان، کودکان و نوجوانان باید به فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی جامعه ورود پیدا کنند و با کمک آن‌ها بسیاری از برنامه هارااداره کنیم چراکه نگاه تحقیرآمیز بر کودکان باعث حذف آن‌ها خواهد شد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار