به گزارش تابناک سمنان،مسئول واحد حفاظت و مرمت اداره کل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان گفت: حدود دو هزار و پانصد شي فلزی، سفالی و سكه موجود در مخزن اين اداره كل ساماندهی شد.
کد خبر: ۱۹۳۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹ 07 March 2016
«راضيه طاهري» گفت: از ابتداي سالجاري تا كنون 700 سکه ، 800 شی فلزی ، 400 مهر و اشیای کوچک و 600 شی سفالی ساماندهی شد.

وي اظهار کرد: بر اين اساس توسط كارشناسان حفاظت و مرمت اين اداره كل كار جداسازی اموال غیر همجنس از یکدیگر شامل آثار كاغذي، نسخ خطي، چوب و... از آثار سفالين، شيشه‌، فلز، سنگ، طبقه‌بندی اموال همجنس و قرار دادن اموال با قدمت زیاد، حساس و خاص در محفظه‌ها و ویترین‌های مخصوص انجام شد.

طاهري از اختصاص فضای مناسب برای قرنطینه آثار جدید که وارد مجموعه می‌شوند خبر داد و افزود: براي حفاظت از سكه‌ها، قفسه‌هاي خاص و براي نگهداري مهرها جعبه‌هاي محافظ چوبي اختصاص يافت .

وي گفت: سکه‌ها به دلیل مقاومت فلز به کار رفته در آن ها، در برابر تغییرات دما و رطوبت، با تغییرات کم و در بسیاری موارد با کیفیت عالی باقی می‌مانند و تنها زنگار"زنگ فلز یا اکسید فلز" طبیعی روی سکه نقره و مس، به دلیل قدمت زیاد و یا عدم نگهداری درست، ایجاد می‌شود و از شفافیت و درخشندگی سکه می‌کاهد.

وي تاكيد كرد: اطلاعات موجود در سکه‌ها، از جمله نقوش، خطوط، عبارات، شعارها، نمادها و روند تغییر در علائم آن‌ها در مطالعات باستان شناختی، تاریخی، اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد.

مسئول واحد حفاظت و مرمت اداره کل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان گفت: براي حفاظت سکه‌ها، تعداد 700 سکه با جنس‌های مختلف (طلا، نقره و...) مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی که در شرایط نامناسب قرار داده شده در محفظه‌ها و شرایط استاندارد قرار داده شد.


منبع:مرآت

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار