رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال گفت: با اجرایی شدن ماده 9 قانون بهره وری کشاورزی اختلافات بین کشاورزان منطقه با منابع طبیعی این شهرستان به پایین ترین سطح رسیده است.
کد خبر: ۱۹۴۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹ 07 March 2016
عباس جعفرزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیش از 80 درصد از احکام قضایی 400 پرونده طرح شده در کمیسیون ماده 9 به نفع زارعان و کشاورزان این شهرستان صادر شده است.
وی گفت: زمان استفاده ازروش های نادرست تصرف منابع طبیعی و اراضی ملی از سوی برخی افراد سود جو و فرصت طلب بسرآمده و امروزه برای احقاق حق از بین رفته احتمالی کشاورزان در بحث منابع طبیعی راهکارهای قانونی خوبی از سوی سازمان جنگل ها و مراتع کشور پیش بینی شده است.
جعفرزاده اظهار کرد: کشاورزانی که ادعایی در زمینه مالکیت اراضی تحت تصرف و مدیریت منابع طبیعی خلخال داشته باشند می توانند با ارائه مستدات خود به کمیسیون ماده 9 بهره وری کشاورزی بدون طرح شکایت در محاکم قضایی نسبت به اعاده حقوق خود از طریق این اداره اقدام کنند.
او ترویج فرهنگ صیانت از جنگل ها و منابع طبیعی با استفاده از ظرفیت تشکل های غیردولتی برای تغییر دیدگاه مردم به منابع طبیعی را از برنامه های اولویت دار اداره منابع طبیعی خلخال در کنار برخورد با متجاوزان به اراضی ملی و متصرفین غیرقانونی منابع طبیعی و عرصه های جنگلی در این شهرستان ذکر کرد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال همچنین با بیان اینکه تعداد واحدهای دامی خلخال چهار برابر مراتع و چراگاه های طبیعی این شهرستان است افزود: برای پیشگیری از ادامه تخریب مراتع به علت چرای بی رویه دام توسعه دامداری های صنعتی و ارائه بسته های حمایتی از دامداران برای راه اندازی دامداری های متمرکز در دستور کار این اداره قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه برای تولید یک سانتیمتر خاک پیت مرتع 600 سال زمان نیاز است گفت: چرای زود هنگام و یا دیرهنگام دام در مراتع موجب از بین رفتن خاک حاصلخیز سطح مراتع و چراگاه های طبیعی و تبدیل آن به اراضی بیابانی و لم یزرع خواهد شد.
او همچنین با اشاره به تخریب بیش از 90 هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی خلخال در اثر آتش سوزی های تابستان امسال افزود: علت بیشتر حوادث آتش سوزی ها سهل انگاری چوپانان گله های گوسفند در روشن کردن آتش برای پختن غذا و یا درست کردن چایی بوده است.
شهرستان خلخال در 105 کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار