در مسیر ازدواج آسان لازم است تا نهادهای استراتژیکی مانند حوزه علمیه، رویکردی مستمر را همراه با راهکارهایی نوین، برای آموزش عمومی مردم در این زمینه رقم زنند.
کد خبر: ۱۹۶۳۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲ 11 March 2016
به گزارش تابناک قم، آن گونه که فطرت بشر بر آن قرار گرفته و دین هم توجهی جدی به آن دارد، انسان نیاز دارد تا غریزه شهوت خود را از راه ازدواج مشروع، کنترل کند و آن را به مسیر صحیح رهنمون سازد.

شاید عبارت «النّکاحُ سُنّتی» در میان عموم مردم بیشتر شنیده شده است؛ اما پیامبر گرامی اسلام، در حدیث دیگری به بحث فطری بودن نیازِ به ازدواج اشاره می‌فرمایند که البته فراتر از بحث سنت است؛ ایشان می‌فرمایند: «مَن اَحَبَّ اَن یکونَ عَلی فِطرَتی، فَلیستَنَّ بِسُنَّتی وَ اِنَّ مِن ُسنَّتی، النِّکاحَ (هرکه دوست دارد بر فطرت من باشد، باید که پیرو و تابع سنت من باشد که همانا یکی از سنن من، ازدواج است)(بحارالانوار/ج100/ص222).

از طرف دیگر، قم به عنوان اُم‌القرای جامعه اسلامی ایران، همواره تلاش کرده تا با ارشادات و رهنمودهای هوشیارانه مراجع معظم تقلید و علمای اعلام، فضایی نمونه و الگو را پیش روی جامعه اسلامی قرار دهد تا همگان با تاسی از قم بتوانند در ساختن آرمانشهر خود، قدمی رو به جلو بردارند.

بنابراین لازم است تا نهادهای استراتژیکی مانند حوزه علمیه، رویکردی مستمر را همراه با راهکارهایی نوین، برای آموزش عمومی مردم در این زمینه، رقم زنند که در نوع خود می‌تواند بسیار حیاتی و راهگشا باشد.

بدیهی است نقش رسانه‌ها و از جمله «رسانه منبر» در این فرهنگ سازی‌ها و رفع موانع و ترویج و تسهیل شرایط، بسیار بسیار مهم است، اما امروزه می‌توان اعتراف کرد که رسانه‌ها آن طور که شایسته این مبحث بسیار مهم است، به آن نمی‌پردازند و خلاقیت‌های رسانه‌ای در این عرصه مانند ضرورت تقویت نگرش عمومی به نقش «توکل به خدا» و «اعتقاد به رزاقیت الهی» در امر ازدواج، کمتر به میدان آمده است.

بنا بر این لازم است تا موانع ازدواج آسان و راهکارهای برون رفت از آن به شکل مستمر برای مردم تبیین شود؛ به طور مثال، می‌توان در این زمینه به مقاومت خانواده‌ها با عقدهای طولانی مدت زوج‌های جوان اشاره کرد؛ این در حالی است روحانیون می‌توانند به سادگی و البته با بیان مستمر، این گونه شبهات موجود و پاسخ‌های آن را برای مردم تبیین کنند.

یک جوان می‌تواند با عقد شرعی، به آرامشی فکری برسد و البته مشکلات و موانع اقتصادی مانند اشتغال و مسکن، ایجاب می‌کند که زوج‌های جوان در چند سال اول زندگی و تا تحقق شرایط برای زندگی مستقل، زندگی نیمه مستقلی در خانه والدین خود داشته باشند، در حالیکه عموم خانواده‌ها با این مسئله مخالفت می‌کنند و همین مسئله، موجب تاخیر در ازدواج‌ها می‌شود؛ البته عقدهای طولانی مدت در شرایطی توصیه می‌شود که خانواده‌های زوجین، شناخت کافی از همدیگر داشته باشند و به اصطلاح، حرف و حدیث‌ها نتواند آنان را از تصمیم خود باز دارد.

بدیهی است اگر خود ازدواج آسان گرفته شود، ان‌شاء‌الله ادامه کار هم آسان می‌شود و زوجین می‌توانند زندگی سازگارتری را تجربه کنند.

در این میان، افراد خیری هم هستند که بر اساس تلاش آنان، نخستین مراکز رسمی خدمات‌دهی برای ازدواج آسان، در برخی استان‌های کشور و از جمله در استان قم پایه ریزی شده است که از آن جمله می‌توان به موسسه ازدواج آسان پدیده نوین اشاره کرد.

اما آن چه بیش از هر چیز در این زمینه امیدوارکننده است ارشادات مستمر و رهنمودهای حکیمانه رهبر خبیر انقلاب است که همواره مانند پدری دلسوز و مُشفق، همگان را به گفتمان سازی برای ازدواج آسان فرا می‌خوانند؛ ایشان در خصوص ازدواج آسان می‌فرمایند: «تشریفات زائد ازدواج باید رفع بشود و این امر نیاز به گفتمان سازی دارد ... خانم‌ها و آقایان موثر، استادان دانشگاه، روحانیون، بخصوص صداوسیما و رسانه‌ها باید در این امر کمک کنند ... .» شاید بتوان حدس زد که این جملات راهبردی، بیانات حکیمانه رهبر بصیر انقلاب است؛ اما کمتر کسی می‌تواند حدس بزند که حضرت آقا این جملات را در نشست اندیشه‌های راهبردی بیان فرموده‌اند؛ به بیان دیگر امر ازدواج و ترویج و تسهیل فرهنگ ازدواج چنان مهم است که در نشست مهمی مانند «نشست اندیشه‌های راهبردی» هم باید مطرح و پیگیری شود.

معظم له همچنین با هشدار مکرر نسبت به اموری مانند مهریه‌های سنگین، جهیزیه سنگین، تجملات زیاد، اسراف، هتل‌ها و سالن‌های پر خرج، لباس عروس گران قیمت و به رخ کشیدن ثروت‌ها، همگان را به فرهنگ ازدواج آسان فرا می‌خوانند.

در عین حال، اسفند‌ماه و این روزها به عنوان ماه و روزهای متبرک به عنوان احسان و نیکوکاری نامگذاری شده است و می‌توان این مسئله را مطرح کرد که ترویج فرهنگ ازدواج آسان، خود، بزرگترین «نیکوکاری فرهنگی» برای از پیش رو برداشتن موانع ازدواج است و بر همگان، به ویژه اندیشمندان حوزه علمیه، علما و فضلاست تا با استفاده از هر فرصت ممکن و در بیان و عمل، تلاش مضاعف و راهکارهای نوینی را برای ترویج و تعمیق فرهنگ ازدواج آسان در کشور سامان دهند تا خود بتواند، باقیات الصالحاتی برای آنان باشد.

البته نباید فراموش کرد که تلقی عمومی از هفته احسان و نیکوکاری، بیشتر یک تلقی اقتصادی و مالی و اعطای کمک‌های نقدی، پوشاک و مواد غذایی به نیازمندان است؛ در حالیکه این واژه بیش از آنکه واژه‌ای اقتصادی باشد، مضمونی فرهنگی و اجتماعی دارد و باید تا در زمینه «نیکوکاری فرهنگی» که یکی از مصادیق بسیار مهم و بارز آن، زدودن موانع ازدواج است، هم طرحی نو در افکنده شود.

اینک و در پایان بحث، مرور این خاطره از زبان رهبر انقلاب، قطعا توصیه‌ای راهبردی به همه زوج‌های جوان و به ویژه زوج‌های جوانی است که ان‌شاء‌الله زندگی خود را با آرامش و سادگی و به دور از تشریفات زائد و تجملات آغاز و با عشق و محبت، جاودانه می‌کنند...

«من یک وقت خدمت امام رفتم؛ ایشان می‌خواستند خطبه عقدی را بخوانند؛ تا من را دیدند گفتند شما بیا طرف عقد بشو؛ ایشان بر خلاف ما که طول و تفصیل می‌دهیم و حرف می‌زنیم، عقد را اول می‌خواندند؛ بعد دو سه جمله‌ای کوتاه صحبت می‌کردند؛ من دیدم ایشان پس از اینکه عقد را خواندند، رویشان را به دختر و پسر کردند و گفتند: "بروید با هم بسازید"؛ من فکر کردم دیدم که ما این همه حرف می‌زنیم، اما کلام امام در همین یک جمله بسیار مهم و معنادار "بروید با هم بسازید" خلاصه می‌شود.»
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار