سردار سرتیپ 'محمد حسین امیر احمدی رئیس مرکز مین‌زدایی: "اکنون حدود 70هزار هکتار از اراضی مرزی کشور همچنان آلوده به مین و مواد منفجره است."در این بین 59هزار هكتار از اراضی استان آذربايجان‌غربي نیز آلوده به مین است.
کد خبر: ۱۹۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۲ 07 April 2015

سردار سرتیپ 'محمد حسین امیر احمدی رئیس مرکز مین‌زدایی می‌افزاید: "اکنون حدود 70هزار هکتار از اراضی مرزی کشور همچنان آلوده به مین و مواد منفجره است."در این بین 59هزار هكتار از اراضی استان آذربايجان‌غربي نیز آلوده به مین است.

به گزارش تابناک ارومیه،افغانستان، ايران و مصر بيشترين اراضي آلوده به مين را در جهان دارند. از مين به‌عنوان «بذر مرگ» ياد مي‌شود. بنا به تحقيق«انجمن حمايت از مصدومين مين ايران»42‌هزار كيلومترمربع از اراضي جمهوري اسلامي بر اثر 8سال جنگ تحميلي عراق عليه ايران در طول نوار مرزي به مين آلوده است .بطوریکه در این اراضی ۲۰ ميليون مين و ده‌ها ميليون انواع گلوله‌هاي عمل نكرده وجود دارد.

در حال حاضر بين 120تا 140ميليون مين در جهان كار گذاشته شده كه 4ميليون از اين مين‌ها باقيمانده جنگ‌جهاني دوم است.آنطور كه حسين احمدي نياز حقوقدان مي‌گويد: مين‌هاي موجود در ايران كه توسط دشمن بعثي كار گذاشته شده حتي به‌رغم مين‌روبي تا ساليان سال باز هم شمار زيادي از آنها در خاك باقي خواهد ماند و متأسفانه قرباني خواهد گرفت.

انفجار مين در مناطق غربي كشور سال‌هاست كودكاني را كه از پي بازي سر از هر كوه و دشت درمي‌آورند، معلول مي‌كند.برف‌ها كه آب مي‌شود علاوه بر گل و لاي مناطق كوهستاني مين‌هاي عمل‌نشده را نيز با خود مي‌آورد.در ايران سالانه بيش از 150تا 200نفر بر اثر انفجار مين كشته يا مجروح مي‌شوند كه بيش از 80درصد آنها را غيرنظاميان تشكيل مي‌دهند.

هر چند رئيس مركز مين‌زدايي ارديبهشت سال 93 در دومين نشست همكاري مين‌زدايي بشردوستانه كشورهاي فارسي‌زبان گفت كه ايران با تكيه بر توانمندي‌هاي داخلي و تلاش دست‌اندركاران موفق شده بيش از 98درصد از اراضي آلوده خود را در سطح عمومي پاكسازي و بيش از 11ميليون مين را كشف و خنثي‌سازي‌ كند.

اما علیرغم تلاشهای صورت گرفته ،بروز حوادثی که متاسفانه منجر به تلفات جانی میشود ،حکایت از وجود مینهای شناسایی نشده دارد.

استان‌هاي ايلام با مساحت يك‌ميليون و 700هزار هكتار، خوزستان با مساحت يك‌ميليون و 380هزار هكتار، استان كرمانشاه با مساحت 691هزار هكتار، آذربايجان‌غربي با مساحت 59هزار هكتار و كردستان با مساحتي به وسعت يك‌هزار و 480هكتار، آلوده‌ترين نقاط ايران به مين هستند.

در همین راستا صادق رستمی مدیر کل بهزیستی استان ایلام در این کارگاه اظهار کرد: از سال ۸۴تا پایان سال ۹۱ ، ۸۱۰ نفر در شهرستان‌های ایلام، مهران و دهلران بر اثر برخورد با مین و مواد منفجره باقیمانده از جنگ تحمیلی مجروح و یا نقص عضو شده‌اند.

در ایران مرکز مین‌زدایی کشور متولی پاکسازی زمین‌های آلوده است که از سال 1382 از سوی دولت و زیرمجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کار خود را آغاز کرده است. مرکز مین‌زدایی زیر نظر شورای‌عالی پاکسازی به ریاست وزیر دفاع و با عضویت استانداران استان‌های پنج‌گانه مرزی در غرب و جنوب غرب کشور، وزرای کشور، امور خارجه، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، همچنین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهان یگان‌ها و سازمان‌های اجرایی عملیات مین‌زدایی و مدیران سازمان‌های مردم‌نهاد ملی فعال در این حوزه، به فعالیت می‌پردازد. با این حال هنوز مناطق آلوده به مین بسیاری در کشور وجود دارد که پاکسازی نشده است و این یعنی اینکه ماموریت مرکز مین‌زدایی کشور به این زودی‌ها به پایان نمی‌رسد.

در این رابطه رئیس مرکز مین‌زدایی می‌افزاید: «اکنون حدود 70هزار هکتار از اراضی مرزی کشور همچنان آلوده به مین و مواد منفجره است که با توجه به وضع اقلیمی و جغرافیایی این مناطق و افزایش تراکم مین‌های کاشته شده در نقاط مرزی، کار پاکسازی آنها بسیار مخاطره‌آمیز و دشوار است.» وی اظهار امیدواری کرد با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، بقیه زمین‌های آلوده به مین نیز در آینده‌ای نزدیک پاکسازی شود.

آنچه مسلم است وجود مینهایی که در زمین کاشته شده اند و بدلیل بارشهای آسمانی ،امکان تغییر مکان و جابه جا شدن دارند.از طرف دیگر،تعداد قابل توجهی از این مینها و گلوله های عمل نکرده در زمینهایی کاشته شده که اکنون مزارع کشاورزان بومی مناطق است.لذا نیاز به آموزش و فرهنگ سازی مردم مناطق مذکور در مواجه با مواد انفجاری ضروری به نظر میرسد و از آنجایی که اکثر قربانیان این مواد را کودکان تشکیل میدهند ،وظیفه سنگینی نیز بردوش آموزش و پرورش وجود دارد تا با آموزش موثر ،این کودکان را از آسیبهای احتمالی محفوظ دارند.

آموزش دادن مردم مناطق مين‌گذاري شده يكي از روش‌هاي مؤثر در جهت جلوگيري از مصدوميت و جان باختن مردم محلي است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار