بساط ماهی قرمزعید ازاول اسفندماه درخیابان‌ها ومعابرپرتردد شهر، درکنار ظروف شیشه‌ای زیبا و جذاب با طرح‌های متنوع خودچشم کودکان رابه خود خیره کرده است. برخی از همین خریداران کوچک، چند ماهی راخریداری می‌کنند تا بساط سفره هفت‌سین رنگی‌تر شود.
کد خبر: ۱۹۹۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰ 17 March 2016

روزهای پایانی سال درراه است و میهمان کوچک سفره هفت‌سین زودتر از همیشه وارد خانه‌ها شده‌اند.

به گزارش تابناک همدان؛آن‌طور که کارشناسان می گویند؛ ماهی قرمزنمی‌تواند باعث ایجاد بیماری شایع درانسان‌ها شوداما درمواردی ویژه، بیماری‌های خاصی وجود داردکه درصورت مبتلا بودن ماهی به آن وضعف سیستم ایمنی انسان‌ها ممکن است به انسان منتقل شود، لذا توجه به رعایت شرایط بهداشتی در هنگام خریدوعدم دست‌کاری آن‌ها توصیه می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان تأکید کرد: ماهی قرمز را ازاماکن مجازی که مورد بازرسی قرار می‌گیرند،خریداری کنید.

محمودرضا رسولی گفت: ماهی قرمزهم مانند دیگرآبزیان ودام‌ها دارای بیماری‌هایی است. پس باید از دست زدن به ماهی قرمز خودداری کنید.

وی اضافه کرد: درایام نوروز طرح ‌های تشدید کننده کنترل موادبهداشتی وخام دامی از۲۵ اسفندماه تا ۱۵فروردین ‌ماه اجرا خواهد شد.

مهم‌ ترین شرط ظاهرسالم ماهی به‌خصوص درناحیه پوست وآب ‌شش‌ها است،علاوه براین، لازم است شرایط زندگی ماهی ازلحاظ کیفیت آب وغذای مصرفی مورد توجه قراربگیرد،حداقل آب موردنیاز برای نگهداری هرقطعه ماهی انگشت قد حداقل ۵/۲ لیترآب تمیز است.

ضمن اینکه ماهیان با اندازه کوچک به شرایط محیطی حساس‌تر بوده و احتمال تلف شدن آنها بیشتر است بنابراین درصورت خرید این نوع ماهی‌ها باید شرایط ایده آل برای نگهداری آنها رعایت شود، نگهداری مناسب و رعایت شرایط زیستی این ماهی‌ها عمرآن‌ها را طولانی می‌کند.

وارد شدن استرس به دلیل تغذیه نامناسب، تغییرات دمایی، کمبود اکسیژن و دست‌کاری و غیره باعث کاهش عمر و تلف شدن ماهی‌ها می‌شود.

بهتر است ماهی‌ها با غذای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات تغذیه شوند و غذا به گونه‌ای باشد که در سطح آب شناور بماند ضمن اینکه از غذاهای آماده در مراکز عرضه ماهیان زینتی می‌توان برای این منظور استفاده کرد.

متأسفانه عده‌ای از افراد بر اساس روال سنتی ماهی‌های قرمز را در رودخانه‌ها و دریاچه‌ها رها می‌کنند که این امر آسیب بزرگی به رو خانه‌ها و محیط‌زیست وارد می‌کند که باید برای جلوگیری از این امر آگاهی کافی و لازم به مردم داده شود.

بهتر است شهرداری با ایجاد حوضچه‌های مختص ماهی قرمز در مناطق مختلف شهری مکان مناسبی را برای رهاسازی ماهیان در نظر بگیرد تا آسیبی به منابع طبیعی وارد نشود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار