نوروز فرصت مناسبی برای دید و بازدید و مسافرت از جای‌جای کشور پهناور و زیبای ایران اسلامی است. بسیار اتفاق افتاده تا در طول سفر به خوردن غذاهای ناسالم روی‌آوریم. در فرودگاه، در ماشین،‌ در پمپ ‌بنزین بین راه، در هتل و خلاصه هرجایی که در مسیر سفر قرار دارد، انواع فست فود و غذاهای آماده، وجود دارند که ما را وسوسه می‌کنند.
کد خبر: ۲۰۱۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰ 24 March 2016

موادغذایی که در مسیرمسافرت به مسافران عرضه می‌شود ممکن است با آلودگی‌های خطرناک، تهدید آفرین باشد.

به گزارش تابناک همدان ؛ در طول چند سال اخیر تشدید بازرسی‌ها تا حدودی توانسته از عرضه مواد غذایی فاسد جلوگیری کند اما همچنان بسیاری از اماکن بین‌ راهی نسبت به رعایت نکات بهداشتی بی‌توجه هستند.

هرچند بازرسی از واحدهای مواد غذایی و اماکن عمومی به‌شدت در حال پیگیری است، اما هستند افرادی که باعرضه غذای غیربهداشتی جان مسافران را تهدید می‌کنند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به دومین عامل حادثه‌ساز در ایام نوروز که سلامت مردم را تهدید می‌کند، خاطرنشان کرد: این عامل، مواد غذایی است که در مسیر مسافرت به مسافران عرضه می‌شود و ممکن است، آلودگی داشته باشد.

سیاری افزود: مسافران باید از رعایت بهداشت مواد غذایی چه آب و چه غذا در اماکن عرضه‌کننده این مواد در اماکن عرضه‌کننده مواد غذایی مطمئن شوند. حدود هزار مأمور وزارت بهداشت نیز در ایام نوروز به‌صورت ویژه و شبانه‌روزی به این اماکن نظارت می‌کنند.

وی درباره بیشترین تخلفات عرضه‌کنندگان مواد غذایی گفت: بیشترین تخلف این اماکن عرضه مواد غذایی تاریخ‌مصرف گذشته، فاسد و آلودگی‌هایی است که در این مواد شناسایی می‌شود و هرسال مقدار زیادی از این مواد خطرناک از اماکن عرضه‌کننده، جمع آوری و معدوم می‌شود و تعداد زیادی از این اماکن نیز پلمپ می‌گردند.

خانواده‌ها در طول سفر در حد امکان غذا را شخصاً آماده کرده و از مصرف مواد غذایی در رستوران و غذاخوری‌های نامطمئن و یا خرید مواد غذایی از دست‌فروشان خور داری شود و در صورت استفاده از غذا در رستوران‌های بین راه، غذا را به‌صورت کاملاً داغ و یا کاملاً سرد مصرف کنید.

در هنگام خرید مواد غذایی به تاریخ استفاده و نحوه نگهداری آن‌که بر روی برچسب بسته‌بندی غذا نوشته‌شده دقت شود.

هرساله برنامه بسیج سلامت نوروزی از اسفندماه لغایت ۱۵ فروردین‌ماه با حضور فعال بازرسین بهداشت محیط از ۸ صبح تا ۸ شب در ساعات اداری و غیر اداری و روزهای تعطیل با اولویت نظارت بر مراکز و اماکن حساس اقدام به نظارت می‌کنند.

این بازرسی‌ها باهدف حفظ و ارتقای سطح سلامت جامعه و مسافران نوروزی و ایمنی آب و مواد غذایی در سطح عرضه به‌ منظور کاهش و کنترل بیماری‌های مرتبط با آب و مواد غذایی در ایام نوروز اجرا می‌شود.

آئین‌نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون مواد خوردنی آشامیدنی آرایشی و بهداشتی که دربرگیرنده ۳ مقوله مهم و حساس "بهداشت فردی"،"بهداشت ابزار و وسایل کار" و "بهداشت ساختمانی" است از پرکاربردی‌ترین مواد قانونی در شبکه‌های بهداشت و درمان است، که قدرت جلوگیری از ادامه فعالیت مراکز و اماکن متخلف را به بازرس می‌دهد.

به دلیل مهم بودن بهداشت مراکزی که با مواد غذایی سروکار دارند، باید بازرسی از این اماکن با جدیت ادامه داشته باشد تا به دلیل زیاده‌خواهی برخی افراد سلامت میهمانان نوروزی با خطر مواجه نشود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار