کد خبر: ۲۰۳۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱ 29 March 2016
تابناک گیلان: شفت از شهرستان های جدید گیلان به شمار می‌رود که در سال ۱۳۷۴ از فومن جدا شد، این منطقه از شمال شرق به شهرستان رشت و از جنوب و جنوب شرقی به استان زنجان و شهرستان رودبار و از غرب به شهرستان فومن و صومعه سرا محدود می‌شود.

 

این شهرستان  شامل دو شهر شفت و احمدسرگوراب و دو بخش مرکزی با ۵۵ آبادی و چهار دهستان است. ملاسرا، جیرده، نصیر محله و چوبر مهم‌ترین دهستان‌های شفت هستند.


شفت از نواحی بسیار قدیمی با پیشینه تمدنی کهن در گیلان به شمار می‌آید، که در کتب مختلف تاریخی به کرات از آن نام برده شده است، صاحب مالک الاخبار شفت را موطن شیخ محمد القادر گیلانی دانسته و می‌نویسد که: ساکنان آن حنبلی مذهب بوده و امیران شفت کم و بیش، زیر لوای سلاطین فومن بوده اند.

 

قومیت و زبان رسمی مردم و مناطق کوهستانی شفت، تالشی و در قسمت های جلگه ای گیلکی است.
 

شهرستان شفت از لحاظ ناهمواری‌ها شامل مناطق جلگه‌ای، جنگلی و کوهستانی است که مهم ترین ارتفاعات آن امامزاده ابراهیم است، اقلیم این منطقه به تبعیت از آب و هوای کل استان معتدل و مرطوب است که در مناطق کوهستانی جای خود را به آب و هوای کوهستانی می‌دهد.

 

مهمترین رودخانه‌‌های این شهرستان شامل چنار رودخان، شیخ محله، امامزاده ابراهیم (علیه السلام) و سیاه مزگی است، رودخانه سیاه مزگی که از جوار شهر شفت، روستای خرمکش و پائین توسه عبور می‌‌کند به شهرستان شفت زیبایی خاصی بخشیده است.


شفت از نظر اقتصادی به کشاورزی و دامپروری و یا صنایع وابسته به این دو متکی است، برنج از جمله محصولات کشاورزی این منطقه است و باغداری، پرورش دام طیور، زنبورداری، شیلات و پرورش آبزیان و کرم ابریشم از دیگر فعالیت های این شهرستان است.

 

علاوه بر تولید خشکبار از قبیل شاه بلوط و صیفی جات، گل و گیاه زینتی ( گل محمدی گیلده ) نیز از منابع درآمدی مردم منطقه محسوب می‌شود.

 

بازارهای هفتگی شفت که شامل شنبه بازار احمد سرگوراب، یکشنبه بازار چوبر، دوشنبه بازار شفت و چهارشنبه بازار نصیر محله است هر ساله میزبان خیل عظیمی از مسافران و گردشگران است.

 

این شهرستان با داشتن زیارتگاه و اماکن مذهبی چون امامزاده ابراهیم و امامزاده اسحاق(علیه السلام) و بقعه نهزم قطب گردشگری مذهبی استان گیلان محسوب می‌شود و زائران و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

امامزاده ابراهیم مشهور به شاهزاده ابراهیم تنها نقطه‌ای است که می‌توان در آن کوه، جنگل، رودخانه، ییلاق وکوه‌های پوشیده از برف را در یک زمان مشاهده کرد. این بقعه متبرکه در 35 کیلومتری جنوب شهر شفت در دل کوهستان و در روستایی با معماری خاص چوبی واقع شده است.

 

معماری خاصی که باعث شهرت جهانی این منطقه شده است. ساختمان های تا 6 طبقه که تنها مصالح به کار برده در آن چوب است پذیرای میهمانان و گردشگران در منطقه ای ییلاقی و با طبیعتی تحسین برانگیز است وچشم هر بیننده ای را به خود جلب می‌کند.

 

خانه های روستا از چوب ساخته شده و فاقد درب و پنجره هستند. معماری خانه‌ها به شکلی است که از طرفین باز بوده و بعضا توسط پارچه و یا گونی و یا توسط مسافران پوشیده می‌شود.

 

شفت جاذبه‌ های طبیعی و  گردشگری بسیاری دارد که از جمله آنها می‌توان پل تاریخی لیشاوندان، مجموعه باستانی کمسار، حمام تاریخی و خانه قدیمی فرضعلی خرم در روستای ملل چاله بیجارسر، خانه ابوالقاسم خان پورلطفی و خانه عبدالرزاق شفتی را نام برد.


 

آبشارهای دودوزن، لاس پشت، دیوا کل، آبشار توسه، وزنه بن، دیوان‌ دره (طالقان) و آبفووز چماچا از دیگر جاذبه های دیدنی شفت است که چشم هر بیننده ای را خیره خود می‌کند.

 

مهمترین سوغات منطقه پنیر سیاه مزگی و  برنج پشته ‌سرا است و سفال سنتی( روستای جیرده) و شال بافی(روستای ویسرود) از مهم ترین صنایع دستی این شهرستان می‌باشد.

 

باکله، سبزی تره، سیب زمینی تره، اردک شکم پر و باقلا آش از غذاهای محلی شهرستان شفت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار