کد خبر: ۲۰۸۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۹ 08 April 2016
پوتین روز پنجشنبه در یک همایش رسانه ای با عنوان «عدالت و راستی» در سن پترزبورگ که با شرکت دهها نفر از کارشناسان و خبرنگاران برگزار شد، ادعاهای مطرح شده در اسناد پانامایی علیه روسیه را رد کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، بر اساس اطلاعات رسانه های روسی از جمله خبرگزاری ایتارتاس و شبکه تلویزیونی زویوزدا، پوتین خطاب به خبرنگاران حاضر در همایش گفت: شما خوب می دانید که محصولات جنگ اطلاعاتی چیست. مساله فرارهای مالیاتی نمونه ای از ان است در انجا هیچ اشاره ای به وضعیت من نشده است و نتوانستند چیزی را علیه من بیابند اما در این مساله هدف داشتند و دوستان مرا یافته و به کاوش مواردی برای متهم کردن آنها پرداختند.

رئیس جمهوری روسیه با اشاره به این که تصویر وی بر روی جلد نشریه ای چاپ کردند اظهار داشت: در مقاله این نشریه ادعاهای کذب در مورد دوستان من و ثروت آنها مطرح کردند. هدف از این ادعاها متهم کردن روسیه به فساد مالی بود.اما در واقع این ادعاها بی اساس است.
پوتین گفت: می دانم چه کسی در پشت سر این جنجال ها قرار دارد و تمام این مساله را آمریکا برپا کرده است و سایت افشاگر ویکی لیکس اخیرا به صراحت این واقعیت را اعلام کرد.

پوتین گفت: مقامهای دولت امریکا بخاطر چنین گستاخی هایی که علیه روسیه شده است قبلا از مسکو عذرخواهی کرده اند اما این اقدام به این دلیل نیست که خجالت زده شده اند بلکه عاقل تر از کسانی هستند که به چنین اقدامی دست می زنند.
رئیس جمهوری روسیه به عنوان نمونه ای از ادعای دروغ مطرح شده علیه دوستان وی در اسناد پانامایی به اتهام به فردی به نام سرگئی رولدوگین اشاره کرد و افزود: به داشتن دوستانی همچون رولدوگین افتخار می کنم. وی آنطور که می گویند میلیاردر نیست و بخش قابل توجهی از درآمدهای خود را صرف خرید الات موسیقی پرداخته و به روسیه اورد.
بر پایه گزارش رسانه های روسی٬ طبق تحقیقاتی که یک گروه روزنامه نگار به نام شبکه بین‌المللی روزنامه نگاران تحقیقی (ICIJ) انجام داده‌ ٬ شرکت موساک فونسکا که مقر اصلی آن در پاناما است ٬ در یک دوره 38 ساله با ایجاد شرکت‌های فرضی و جعلی، برای مشتریان خود امکان پولشویی فراهم ‌کرده است.
حدود 11.5میلیون سند محرمانه در حجم تقریبا 6.2 ترابایت سند ( ویکی لیکس 7.1 گیگابایت سند بود) مربوط به تاسیس 21 هزار شرکت فرامرزی از سال 1977 تا 2015 در دفتر وکالت موساک فونسکا در پاناما به ثبت رسیده‌ بود، هک شده است که نزدیک به دو میلیون مورد از آن در روزنامه آلمانی زوددویچه منتشر شده و قرار است بقیه بتدریج به انتشار برسند.
طبق این اسناد شرکت‌هایی با سرمایه‌های میلیونی که صاحبان آنها بسیار نزدیک به ولادیمیر پوتین هستند، توسط دفتر وکالت موساک فونسکا در پاناما به ثبت رسیده‌اند. گروه ICIJ می‌گوید شبکه‌ای از نزدیکان پوتین را کشف کرده ‌است که در پولشویی بیش از دو میلیارد دلار دست دارند.
پوتین گفت که آمریکا بجای این گونه اقدامات علیه روسیه باید به حل و فصل جدی مسایل بین المللی و انجام تعهدات بین المللی خود بپردازد و نه این که از حل این مسایل طفره برود.
وی از جمله این مسایل به ادامه فعالیت زندان گوانتانامو اشاره کرد و افزود: این زندان با وجود وعده های امریکا هنوز بسته نشده است و در آن زندانیان از کشورهای مختلف بدون محاکمه در حبس بسر می برند. وضعیت قرون وسطایی است و دیده بانان حقوق بشر بین المللی هم در این مورد سکوت می کنند. آیا می توان تصور کرد در روسیه چنین وضعیتی وجود داشته باشد؟
رئیس جمهوری روسیه همچنین به عدم پایبندی آمریکا به تعهدات خود در عرصه امنیت هسته ای اشاره کرد و افزود: این مساله باعث شد که روسیه اخیرا در اجلاس امنیت هسته ای در واشنگتن شرکت نکند.
اجلاس امنیت هسته ای آمریکا روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته بدون حضور روسیه در واشنگتن برگزار شد و نمایندگان حدود 50 کشور جهان شرکت کرده و موضوعات گوناگونی از جمله تهدیدهای سایبری، پادمان و سیاست های ملی و بین المللی اتمی را بررسی کردند.
پوتین با اشاره به این که از وی برای شرکت در این اجلاس دعوت شده بود اظهار داشت: کارشناسان و مقامهای وزارت خارجه روسیه توصیه کردند در این اجلاس شرکت نکنم زیرا برنامه ای داخلی در آمریکا است.
وی ادامه داد: در این اجلاس پنج نشست برگزار شد که روسیه فقط در یک نشست شرکت داشت و مسکو نمی تواند چنین توافقنامه ای را که در اجلاس بدون شرکت آن تنظیم می شود بپذیرد.
پوتین ادامه داد: علاوه بر آن آمریکا به تعهدات خود در عرصه امنیت هسته ای پایبند نیست. روسیه و آمریکا در سال 2010 برای نابودی پلوتونیم نظامی توافق کردند و قرار شد از دو طرف 34 تن پلوتونیوم نظامی ویژه ساخت بمب اتمی نابود شود.
رئیس جمهوری روسیه گفت: قرار شد برای نابودی این مواد هسته ای تاسیسات ویژه ساخته شود و روسیه به این توافق عمل کرد اما آمریکا از ساخت چنین مرکزی خودداری کرد. طرف آمریکایی اعلام کرده است که برای امحای پلوتونیوم نظامی استخر ویژه ای را درست کرده و موجودی پلوتونیوم خود را در آن نابود می کند.
پوتین افزود: این اقدام خلاف توافق صورت گرفته با روسیه است و آمریکا می تواند با استخراج پلوتونیوم از استخر آن را احیا و برای ساخت بمب اتمی بکار گیرد.
همایش رسانه ای سن پترزبورگ با شرکت رئیس جمهوری روسیه و خبرنگاران و کارشناسان سیاسی ادامه دارد و در ان مسایل مهم بین المللی و موضوعات داخلی روسیه مطرح و مورد بررسی قرار می گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار