نکاتی پیرامون یک آمار؛
بر اساس آمار رسمی 60 درصد زنان مازندرانی و 50 درصد مردان این استان دارای اضافه وزن و چاقی بوده تا آنجا که استان مازندران رتبه اول چاقی در سطح کشور را به خود اختصاص داده است .
کد خبر: ۲۰۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶ 09 April 2015
حفظ سلامت، امر بسیار مهمی است و اگر مردم در مراقبت از سلامتی خود مشارکت نداشته باشند جامعه سالم نمی شود.در راستای این امر مردم باید به آگاهی کافی از موضوع سلامت رسیده و ضمن شناسایی بیماری راههای پیشگیری از آن را نیز شناسایی کنند.

بر اساس آمار رسمی 60 درصد زنان مازندرانی و 50 درصد مردان این استان دارای اضافه وزن و چاقی بوده تا آنجا که استان مازندران رتبه اول چاقی در سطح کشور را به خود اختصاص داده است .

این مساله باعث شده که زنگ خطر ابتلا به دیابت در این استان نیز به صدا در آمده تا آنجا که بر اساس آمار اعلام شده بیش از یکصد هزار بیمار دیابتی در مازندران شناسایی شده اند.

البته کارشناسان امر معتقدند مشکل عمده کشور در بیش از یک دهه گذشته و این استان سوء تغذیه و کاهش وزن کودکان و دانش آموزان بود اما امروزه به خاطر تغییر سبک تغذیه و زندگی این روند وضعیت معکوس به خود گرفته است .

از دیگر نکات تاسف بار در شیوع چاقی در استان مازندران این می باشد که در بررسی آماری وزارت بهداشت ، درمان و علوم پزشکی ، کودکان و دانش آموزان مازندرانی بالاترین میزان توده بدنی در کشور را دارند. بر اساس همان تحقیق متوسط توده بدنی دانش آموزان کشور 24 اما متوسط توده بدنی دانش آموزان مازندرانی 26 می باشد.

البته متخصصان برای اضافه وزن مردم در مازندران دلایل زیادی را نام برده که عمده ترین آن کم تحرکی ، رواج غذاهای فست فودی که با روغن و ادویه زیاد تهیه می شوند ، استفاده از غذاهای پر حجم، مصرف زیاد برنج که سرشار از نشاسته می باشد، کمتر شدن استفاده از غذاهای سنتی و خانگی ، متداول شدن زندگی ماشینی و ... می باشد.

از دیگر دلایل چاقی مردم مازندران که متاسفانه تاکنون مسئولین چاره ای برای حل این معضل در حوزه سلامتی اتخاذ نکرده اند استفاده نانوایی ها از آرد سفید بوده که مصرف کننده این نان ها علاوه بر اینکه در معرض چاقی قرار می گیرند به دلیل استفاده از مواد شیمیایی برای سفید کردن آرد ها در معرض خطرات دیگر هم واقع می شوند .

با این توضیح باید به مسئولین بهداشت استان یادآور شد که مشکل چاقی مردم مازندران که پیامد آن شیوع انواع مریضی ها در استان می باشد مشکلی جدی می باشد لذا ضرورت دارد مسئولین امر به فکر چاره افتاده و با تهیه برنامه های مختلف هشدارهای لازم را به شهروندان مازندرانی داده تا لااقل از آمار روبه رشد چاقی مردم استان در سال های آینده کاسته شود .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار