جان های شیرینی که قربانی تصادف می شوند
نوروز امسال بیش از ۶ هزار و ۲۰۰مرتبه آژیر آمبولانس‌های اورژانس مازندران به صدا درآمد که از این تعداد چهار هزار و ۶۰۰ بار برای تصادفات بوده است.
کد خبر: ۲۰۸۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹ 09 April 2016
به گزارش تابناک مازندران، با گذشته بیش از یک هفته از تعطیلات نوروزی اگرچه هنوز متولیان امر آمار دقیقی از میزان تصادفات جاده‌ای در نوروز مازندران ارائه ندادند اما پایش آمار اورژانس استان نشان می‌دهد که بیش از چهار هزار و ۶۰۰ مرتبه آژیر آمبولانس‌های استان برای انتقال مصدومان حوادث جاده‌ای و شهری به صدا درآمده است.

از مجموع مأموریت‌های تصادفی هزار و ۱۶۴ مورد به مراکز درمانی منتقل شدند ودرمجموع آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات مازندران در ایام نوروز به ۳۵ نفر رسیده است. ثبت و بررسی ۳۵ پرونده فوتی ناشی از تصادفات در پزشکی قانونی مازندران در ایام نوروز در حالی است که مازندران امسال با ثبت تردد ۲۵ میلیون دستگاه خودرو و اقامت بیش از ۱۱ میلیون نفر مسافر شب در سطح کشور در میزان تردد و اقامت جزو استان‌های برتر بوده است.

جاده هراز، کندوان، کناره، نوشهر –رویان، ساری و قائم‌شهر جزو پرحادثه‌ترین محورهای مازندران در ایام نوروز بوده است و لغزندگی جاده، سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ و خستگی و خواب‌آلودگی و واژگونی دلیل عمده تصادفات جاده‌ای مازندران به شمار می‌رود.

سرهنگ جعفر محمد نژاد رئیس پلیس‌راه مازندران  بابیان اینکه شمار تصادفات نوروزی امسال نسبت به سال قبل کاهش ۱۸ درصدی داشته است گفت: میزان تصادفات منجر به فوت نیز ۳۳ درصد کاهش‌یافته است.

وی اظهار داشت: همچنین میزان فوتی‌های ناشی از تصادفات در سال جاری نسبت به نوروز سال قبل کاهش داشته است و در نوروز امسال ۳۵ نفر براثر تصادفات جانشان را ازدست‌داده‌اند.

وی شمار جان‌باختگان تصادفات نوروزی سال قبل را ۴۳ نفر اعلام کرد و گفت: عامل بیشتر تصادفات نوروزی ناشی از واژگونی، سرعت و سبقت غیرمجاز بوده است.

سرهنگ محمد نژاد با اشاره به لغزندگی و شرایط نامناسب جوی استان در ایام نوروز اظهار داشت: بیشترین تصادفات در نزدیکی ورودی شهرها بوده است و لغزندگی در بروز تصادفات نیز مؤثر بوده است.

رئیس پلیس‌راه مازندران درعین‌حال یادآور شد: امسال با توجه به حجم زیاد مسافران و تردد جاده شمار تصادفات نسبت به سال قبل کاهش و شمار جان‌باختگان نیز کمتر شده است.

تعداد مصدومان تصادفات جاده‌ای در نوروز ۹۵: هزار و ۱۶۴ نفر

تعداد کشته‌شدگان حوادث جاده‌ای: ۳۵ نفر

محورهای پرحادثه: هراز- کندوان. ساری قائم‌شهر- محورهای ساحلی و کناره

دلیل عمده تصادفات: واژگونی، سبقت و سرعت غیرمجاز، خستگی و خواب‌آلودگی

به گزارش مهر طبق آمارهای پزشکی قانونی مازندران در ایام نوروز هفت سال گذشته از سال ۸۸ تا ۹۴ از ۲۵ اسفند تا ۱۵فروردین سال جدید تعداد ۳۵۰ نفر در تعطیلات نوروزی کشته شدند.

از این تعداد ۲۴۲ مرد و مابقی زن هستند،  جاده‌های برون‌شهری بیشترین محل وقوع حوادث رانندگی منجر به فوت بوده است و ۷۴ درصد کشته‌های حوادث رانندگی مربوط به جاده‌های برون‌شهری هستند و ۲۶ درصد موارد فوتی در جاده‌های درون‌شهری هستند.

شهرستان ساری با ۶۱، آمل با ۷۱ و بابل با ۳۳ کشته در ایام نوروز، بیشترین تلفات را به خود اختصاص داده و شهرهای بابلسر با یک و گلوگاه با دو مورد فوتی شهرهایی هستند که کمترین تلفات حوادث رانندگی نوروزی در آن به ثبت رسید.

بیشترین فوتی تعطیلان نوروزی را در سال ۹۱ با تعداد ۶۴ بود و سال ۸۸ با ۵۱ نفر، سال ۹۳ با ۵۰ فوتی، سالهای  ۸۹ و ۹۰ هرکدام با ۴۹ فوتی، سال ۹۲ با ۴۴ و سال ۹۴ با ۴۳ فوتی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

عابرین پیاده با ۳۴ درصد بیشترین افرادی بودند که در حوادث رانندگی نوروز ۹۴ جان خود را از دست دادند و در زمان وقوع حادثه  ۳۴ درصد عابرین پیاده، ۳۳ درصد سرنشین، ۲۰ درصد راننده وسیله نقلیه، و ۱۳ درصد موتورسوار هستند.

ازلحاظ سن کشته‌شدگان ۲۳ درصد افراد ۶۱ سال به بالا  ، سن ۱۱ تا ۳۰ سال با ۲۱ درصد، ۵۱ تا ۶۰ سال با ۱۵ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند، همچنین با توجه به متأهل بودن ۶۰ درصد از کشته‌شدگان تصادفات نوروزی، ۴۳ درصد از افراد متوفی ناشی از برخورد دو وسیله نقلیه با یکدیگر، ۳۵ درصد برخورد وسیله نقلیه با عابر، ۱۱ درصد برخورد وسیله نقلیه به اجسام ثابت کنار جاده، ۹ درصد واژگونی وسیله نقلیه و دو درصد ناشی از سقوط وسیله نقلیه بوده است.

بیشترین خودروهایی که تصادفات منجر به فوت در آن اتفاق افتاده است، خودروهای سواری بوده‌اند و خودروهایی که در تصادفات بیشتر مورداستفاده قرارگرفته است با ۴۲ درصد مربوط به خودروی سواری، ۲۸ درصد وانت‌بار، ۲۴ درصد عابرین پیاده و شش درصد سایر موارد بوده است.

۵۰ درصد از افراد در محل حادثه، ۳۸ درصد در بیمارستان و محل فوت ۱۲ درصد از افراد در حین انتقال به بیمارستان بوده است و آمار بی‌سوادان و دبیرستانی هرکدام با ۲۷ درصد در رتبه اول و سطح ابتدایی با ۲۱، راهنمایی با ۱۶ و دانشگاهی با ۹درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 در ایام طرح نوروزی ۹۵ حدود ۱۴۸ قرارگاه در سطح استان مستقرشده بود و از این تعداد ۲۲ قرارگاه اصلی و ۱۲۶ قرارگاه فرعی در سطح استان برای ارائه خدمات به مسافران در سطح استان فعالیت می‌کردند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار