مهاجرت غیر قانونی؛ پدیده شومی که چند سالیست جان هم وطنان مان را میگیرد. طی چند سال گذشته که فشارهای اقتصادی و اجتماعی در کشور بالا رفته، مهاجرت افراد نیز افزایش پیدا کرده است.
کد خبر: ۲۰۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸ 10 April 2015

به گزارش تابناک اصفهان، مهاجرت غیر قانونی؛ پدیده شومی که چند سالیست جان هم وطنان مان را میگیرد. طی چند سال گذشته که فشارهای اقتصادی و اجتماعی در کشور بالا رفته، مهاجرت افراد نیز افزایش پیدا کرده است. در این بین سهم جوانان در مهاجرت های غیر قانونی بیش از دیگر گروه های سنی می باشد و همین موضوع باعث نگرانی هایی در این زمینه شده است. اما بخش زیادی از این مهاجران جوان، افراد تحصیل کرده ای هستند که عرصه را در ایران برای پیشرفت خود تنگ می بینند و جلای وطن می کنند.

چرا مهاجرت غیر قانونی؟

مهاجرت، از نوع «غیر قانونی» دلایل متعددی دارد که از جمله آن می توان به دشوار بودن اخذ ویزا اشاره کرد. به عنوان مثال اگر شخصی بخواهد به عنوان مهاجر به کشور دیگری مهاجرت کند نیاز به یک سری شرایط ((از جمله ویزا و...)) دارد که برای هر کسی امکان پذیر نیست. اما با مهاجرت غیر قانونی یا همان «ورود قاچاقی به خاک یک کشور» می توان به عنوان یک پناهنده در آن کشور درخواست پناهندگی و تشکیل پرونده داد تا پس آن به درخواست شخص -مبنی بر اعطای تابعیت- رسیدگی شود. البته اینگونه مهاجرت به این سادگی ها نمی باشد؛ چرا که مهاجرت غیر قانونی و عبور از مرزهای زمینی و آبی خطرهای خاص خود را دارد.

رویایی که تبدیل به کابوس می شود

اگر چه مهاجرت به قصد زندگی بهتر می تواند باعث پیشرفت و تعالی فرد شود اما در اکثر موارد، افراد در راه این مسافرت های طولانی، با سختی های بسیار روبرو می شوند و اگر از راه های دشوار جان سالم به در برند، در کمپ های پناهندگی برای سال ها بلاتکلیف زندگی خواهند کرد و در انتظار «چند برگ پاسپورت» انواع تحقیر ها و سختی های جسمی و روحی را باید به جان بخرند.

هر چند که در حال حاضر ایرانیان بی شماری در سراسر دنیا زندگی می کنند و از قضا زندگی موفقی هم دارند؛ اما طی چند سال گذشته کشورهای اروپایی و به ویژه استرالیا قوانین سختی در زمینه پناهندگی وضع کرده اند تا به این ترتیب جلوی موج مهاجرت های غیر قانونی را بگیرند. در این بین استرالیا که دولتی ضد مهاجر دارد، با وضع قوانین ضد انسانی خود، پناهدگان را به جزیره های اطراف استرالیا ((از جمله جزیره کریسمس و گینه نو)) می فرستد تا به نوعی مانعِ ورود پناهدگان دیگر کشورها به استرالیا شود. اخیراً نیز تعدادی از مهاجران ایرانی که در کمپ های اروپایی و استرالیایی که به اردوگاه مرگ تشبیه شده است جان خود را از دست داده اند.

نا امیدی را به امید تبدیل کنیم

«دکتر سعید حق طلب، جامعه شناس» در این رابطه به «تابناک اصفهان» می گوید: سنین جوانی دوره ای است که قلب انسان ها پر از آرزو می باشد. همین موضوع باعث بلند پروازی ها در افراد شده و با ماجراجویی های خود موجب خسارت های جبران ناپذیر و ندامت خویش می شوند. مهاجرت غیر قانونی نیز یکی از این ماجراجویی هاست که فرد را با هزاران خطر از جمله مرگ روبرو می کند. متاسفانه به دلیل وجود «آرزوهای دور و دراز و غیر منطقی» در یک سری از جوانان ایرانی و برآورده نشدن این آرزوها، سرخورده و نا امید می شوند؛ فشارهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیز مزید بر علت شده تا برخی برای فرار از این فشارها تن به مهاجرت غیر قانونی دهند و آینده خود را تباه کنند. باید طور دیگری به زندگی نگاه کرد و نا امیدی ها را تبدیل به امید کرد. سهراب سپهری شعر زیبایی دارد که می گوید، چشم ها را باید شست، جور دیگری باید دید. اگر چه مشکلات زیادی در ایران داریم اما هنوز هم می توان زندگی را آنطور که می خواهیم بنا کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار