با وجود اینکه رئيس جمهور سابق كه در سال ۹۲ به منظور افتتاح طرح‌هاي عمراني به قم سفر كرد، در اين سفر موافقت خود را براي جمع‌آوري بخشي از ريل براي افتتاح بلوار پيامبر اعظم(ص) اعلام كرد اما این مسئله با تغییر دولت با حاشیه های سیاسی همراه شد.
کد خبر: ۲۱۰۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۶ 11 April 2016
به گزارش تابناک قم، سالهاست مردم قم از عدم ساماندهی مناسب خطوط راه آهن قم رنج می برند زیرا وجود خطوط راه آهن داخل شهر همواره مشكلات و مزاحمت‌هايي را براي شهروندان و به ويژه ساكنان حريم خطوط ايجاد مي‌كند همچنین نمای نازیبایی که ریل راه آهن در داخل شهر قم به وجود آورده در شان شهر قم نیست.

به دلیل اعتراض های مردم قم نسبت به مزاحمت هایی که عبور قطار مخصوصا قطار های باری از داخل شهر ایجاد می کرد طرح جمع آوری خطوط راه آهن از داخل شهر قم در دستور کار قرار گرفت  اما این مسئله با کش و قوس های فراوان و برخی مسائل سیاسی هنوز هم بلا تکلیف مانده است.

خطوط راه‌آهن قم از ايستگاه بزرگ باري، ابتداي جاده قديم قم-تهران، منطقه نيروگاه و ايستگاه كنار منطقه دورشهر، يزدانشهر و جمكران عبور مي‌كند كه اين ريل راه‌آهن شهر قم را به دو بخش تقسيم كرده است.

راه‌آهن جمهوري اسلامي در سال ۸۰ واگذاري شبكه حمل و نقل را به بخش خصوصي در دستور كار قرار داد كه نتيجه مطالعات مشاوران اين سازمان پيشنهاد ساخت خطوط كمربندي بود تا پس از ساخت خطوط كمربندي خطوط اضافي جمع‌آوري شود، ولي جمع‌آوري خطوط ريلي مازاد در دستور كار قرار نگرفت تا اينكه دوباره مسأله احياي آن مطرح شد.  در سال ۹۲ با وجود تاكيد رئيس كميسيون خدمات شهري شوراي اسلامي شهر قم مبني بر جمع‌آوري خطوط اضافي راه آهن، اين اقدام انجام نشد. امروزه قطار‌هاي باري از مسير كمربندي قم حركت مي‌كنند.

با وجود اینکه رئيس جمهور سابق كه در سال ۹۲ به منظور افتتاح طرح‌هاي عمراني به قم سفر كرد، در اين سفر موافقت خود را براي جمع‌آوري بخشي از ريل براي افتتاح بلوار پيامبر اعظم(ص) اعلام كرد اما این مسئله با تغییر دولت  با حاشیه های سیاسی همراه شد.

مسئولین شهر قم به منظور پاسخگویی به اعتراضات مردمی اقدام به کشیدن دیوار بتنی در اطراف ریل راه آهن نمودند که اعتراضات مردمی را بیشتر کرد شهریور ماه سال94 مردم منطقه قم نو در اعتراض به دیوارکشی اطراف ریل راه آهن تجمع کردند. حاضران با انتقاد از بد قولی مسئولان اظهار داشتند که در ابتدای امر قول مساعد برای بازگشایی راه جهت عبور و مرور را داده بودند اما پس از دیوارکشی به قول داده شده عمل نکردند.

یکی از شهروندان ساکن حریم ریل راه آهن قم که جانباز جنگ تحمیلی است می گوید هر بار که قطارهای باری از ریل راه آهن عبور می کنند صدای گوش خراش آن باعث افزایش تشنج اش می شود، همچنین یکی از ساکنان اطراف ریل راه آهن قم می گوید فرزندم به مدرسه که آن سوی ریل راه آهن قرار دارد می رود و کشیدن دیوار به جای برداشتن راه آهن باعث می شود که رفت آمد فرزندش سخت شود که مشکل بسیاری از ساکنان هم می باشد.

طرح دیوارکشی خطوط ریلی بین شهر قم سال ۹۳ با اعتباری بالغ بر ۲۳ میلیارد ریال از حد فاصل روگذر تونل امامزاده ابراهیم و بزرگراه امام علی(ع) آغاز شد.

اما با وجود همه اعتراض ها، دیوار کشی اطراف ریل راه آهن در بخش قم نو ادامه دارد  در همین خصوص محسن عابدینی‌پور عضو شورای شهر قم چندی پیش با اشاره به توسعه دیوار بتنی توسط راه آهن اطراف ریل اظهار داشت: این کار موجب آلودگی منظر و ایجاد تعارض قومیتی در شهر می‌شود و باید به سرعت آن را متوقف کرد.

وی با اشاره به اینکه انتظار این بود که شورای محترم در این زمینه عکس‌العملی نشان دهد، ابراز داشت: انتظار ما این بود که شهردار هم عکس‌العملی داشته باشد که نگذارد این ادامه پیدا کند.

این عضو شورای اسلامی شهر قم افزود: ما با ادامه این دیوار مخالف هستیم و در گذشته پروژه‌هایی مانند پل جمهوری و پل میثم را انجام دادیم که ارتباط دو بخش شهر بیشتر شود.

همچنین ولی‌الله بیاتی رییس شورای اسلامی شهر ضمن انتقاد از دیوارکشی صورت گرفته در مسیر راه‌آهن، گفت: دیواری کشی صورت گرفته از سوی راه‌آهن قم هم مورد تأیید ما نیست.

بیاتی افزود: متأسفانه در زمان دیوارکشی راه‌آهن قم نظر شورای شهر و شهرداری را جویا نشد و بدون هماهنگی با مدیریت شهری (شهرداری و شورای شهر) این کار انجام شد.

وی ادامه داد: این دیوارکشی هم از نظر منظر شهری اشتباه است، هم این‌که خود بودن دیوار با این شکل و شمایل به صلاح نیست.

منبع: ثامن

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار