دریچه های سد دز، بیش از 12 سال بدلیل خشکسالی ها هیچگاه باز نشده بود و به همین دلیل نگرانی هایی وجود داشت اما خوشبختانه هر3 دریچه بازشد
کد خبر: ۲۱۲۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۱ 14 April 2016
وزیر نیرو دقایقی قبل در گفتگو با گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه 2 که از محل سد دز انجام شد گفت: امروز جلسه ستاد مدیریت بحران برگزار شد و در لین جلسه معاون اول رییس جمهور دستورات لازم را صادر کردند.

به گزارش تابناک خوزستان، حمید چیت چیان گفت: در این جلسه ضمن بررسی گزارش های هواشناسی، تامین آب شرب شهرها و روستاهای خوزستان و قطعی موضعی برق در برخی از این مناطق مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

وزیر نیرو افزود: از 23 فروردین تا امروز در خوزستان در نتیجه بارندگی ها بیش از 1 میلیارد مترمکعب روان آب در کرخه و مارون و دز و کارون داشتیم که در دز بیش از نیم میلیارد مترمکعب آب جریان یافته است.

وی گفت: دبی دز صبح امروز به حدود 8 هزار مترمکعب رسید که تاکنون سابقه نداشته است.

وی تاکید کرد: شایعه تخریب و آسیب به سد دز مطلقا صحت ندارد و تمام قسمت های مختلف سد و نیروگاه، بدنه و تاج و محل سرریز و خروجی های آنرا بازدید کرده ایم.

وزیر نیرو گفت: دریچه های سد، بیش از 12 سال بدلیل خشکسالی ها هیچگاه باز نشده بود و به همین دلیل نگرانی هایی وجود داشت اما خوشبختانه هر3 دریچه بازشد.

 چیت چیان گفت: دیروز و امروز که 400میلیون مترمکعب آب وارد سد دز شد نیمی از آن ذخیره و نیمی از طریق سرریز و خروجیها جریان پیدا کرده و این آبی که رهاشده در رودخانه دز جریان یافته و بزودی وارد کارون و تا ظهر فردا به اهواز خواهد رسید.

این عضو هیات دولت تاکید کرد: از مردم اطراف خواهش کرده ایم کنار رودخانه های دز و کارون را کاملا تخلیه کنند.

وی ادامه داد: در عین حال همه شرایط کاملا تحت کنترل است و تمام شاخص های پایداری تحت نظارت و کنترل کارشناسان است.

بگفته وی در حال حاضر دبی دز به 2300 مترمکعب در ثانیه رسیده، سیلاب فروکش کرده و خروجی سد هم از 4800 مترمکعب در ثانیه به 3500 مترمکعب کاهش یافته است.

بگفته وی، ما باید مقداری زیاد آب از سد رها کنیم و از طرفی نباید این آب به مقدار زیادی جریان یابد چون اگر جریان آب از 3500 در اهواز برسد موجب سیلاب در این شهر و آسیب رسانی به تاسیسات این شهر می شود  و لذا باید بین این دو نقطه را پیدا و سیلاب را کنترل کنیم.

این مقام مسوول به وضعیت سد کرخه هم اشاره کرد و گفت: 2000مترمکعب در ثانیه، سیلاب ورودی کرخه است. 3 میلیارد و 300 میلیون مترکعب در کرخه  ذخیره شده و تا 2میلیارد مترمکعب دیگر گنجایش دارد و لذا مردم دشت آزادگان و و شهرهای مسیر کرخه آرامش خاطر داشته باشند که هیچ جریان سیلی آنان را تهدید نمی کند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو گفت: شدت بارشها از این پس به متطقه دهدز و سدکارون منتقل می شود و تافردا ظهر این شرایط را در خوزستان خواهیم داشت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
اقای وزیر ان روزهایی که خوزستان دچار توفان های مهلک بود کجا تشریف داشتی وچرا نیامدی؟؟؟؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار