تابناک: سال گذشته بیش از یک میلیارد و 800 میلیون کیلووات برق در شهرستان اصفهان مصرف شد.
کد خبر: ۲۱۳۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶ 17 April 2016
به گزارش تابناک اصفهان، سرانه مصرف انرژی در ایران بالاست؛ آمار و ارقام های ارائه شده توسط موسسات معتبر داخلی و بین المللی این را می گوید. در سال های اخیر برنامه ریزی و اقدامات فرهنگ سازی زیادی از سوی نهادهای مرتبط مصرف انرژی در کشور به کار گرفت شده که تاکنون نتوانسته آنچنان که شایسته و بایسته است، کارگر افتد. ایران حدود 1% جمعیت جهان را داراست و در عین حال حدود 2% از انرژی جهان را مصرف می کند. آژانس بین‌المللی انرژی در این رابطه اعلام کرده دولت ایران در سال ۲۰۱۲ بیش از ۸۲ میلیارد دلار یارانه پرداخت کرده که از این میزان، 21درصد آن به مصرف برق اختصاص یافته است.

سه برابر مصرف جهانی
این گوشه ای از آمار و ارقام مربوط به مصرف بالای انرژی در کشور است؛ در این بین اما مصرف برق به عنوان یکی از  انرژی های پر مصرف هم برای خودش حکایتی دارد. بر اساس آمار، سرانه مصرف آب در ایران، دو برابر استانداردهای جهانی است، ولی میزان مصرف برق خانگی آنگونه که مدیر عامل شرکت توزیع برق تهران خبر داده گوی سبقت را از آب نیز  ربوده است.  سید محمد هاشمی تیرماه سال گذشته در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به بودجه سالانه 300 هزار میلیارد ریالی صنعت برق اظهار داشت: هر کیلووات ساعت برق حدود هزار و 500 تومان برای دولت تمام می‌شود که آن را به مبلغ 560 ریال یعنی یک سوم هزینه تمام شده به مشترکان می‌فروشد. در شهرستان اصفهان نیز  آنگونه که مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان به اصفهان زیبا خبر داده،  در سال های اخیر شهرستان اصفهان از حیث مدیریت مصرف، جزء  شهرستان های شاخص کشور به شمار می آید.محمد علی اکبری در این خصوص می گوید: در سال 93 در بخش خانگی شهرستان اصفهان، میانگین ماهیانه مصرف 169 کیلووات برای هر مشترک بوده است که این رقم در سال گذشته به 163 کیلووات برای هر مشترک رسیده است و این در حالی است که در سال 93، بیش از  25 هزار انشعاب جدی به مشترکان بخش خانگی اضافه شده است.

کاهش 3 درصدی میانگین ماهیانه
وی ضمن اشاره به اینکه در سال 94، بیش از یک میلیارد و 812 میلیون کیلووات مصرف بخش خانگی داشته ایم، اظهار داشت: به دلیل افزایش تعداد مشترکان، افزایش مصرف داشته ایم، اما میانگین مصرف ماهیانه نسبت به سال 93،  3 درصد کاهش داشته است. وی به افزایش تنها 1.1 درصدی پیک( اوج مصرف) در سال 94 نسبت به سال 93 اشاره کرد و افزود: در سال 93، اوج مصرف در دو روز نوزدهم و بیست و یکم مرداد ماه در یک لحظه 976 مگاوات ثبت شد، این رقم در 14 تیر سال گذشته به 989 مگاوات رسید.  مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در ادامه خاطر نشان کرد: 1.1 افزایش مصرف در زمان پیک در حالی اتفاق افتاد که تا پایان سال 93،  41 هزار و 600 مشترک جدید به انشعابات شهرستان اضافه شده است. علی اکبری تاکید کرد: به خاطر برنامه ریزی ها و تمهیدات کارشناسان اداره برق شهرستان، افزایش پیک مصرف بسیار جزئی است.

 سرانه اصفهان کمتر  از کشور
وی در ادامه ضمن اشاره به سرانه سالیانه مصرف در کشور، گفت: بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی توانیر، سرانه مصرف سالیانه 2925 کیلووات بوده که این عدد در شهرستان اصفهان، کمتر از سرانه کشوری و حدود 2000 کیلووات است. به عبارتی هر مشترک در شهرستان اصفهان، در سال گذشته 2000 کیلووات مصرف داشته است. وی به افزایش 36500 انشعاب جدید تا پایان سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: با اقدامات و برنامه ریزی های صورت گرفته قصد کنترل مصرف برق در سطح شهرستان هستیم. مدیر  روابط عمومی شرکت توزیع برق شهرستان در ادامه گفت: با ارائه تخفیفات به صنایع، صنایع را تشویق به اجرای تعمیرات و تعطیلات در فصل تابستان می کنیم تا افزایش مصرف در ایام پیک را کنترل کنیم. وی بعد از بخش خانگی از صنعت به عنوان پر مصرف ترین بخش مصرف کننده در سطح شهرستان نام برد و افزود: سال گذشته صنایع شهرستان بیش از یک میلیارد و 300 میلیون کیلووات مصرف داشته اند، که میانگین ماهیانه نسبت به سال 93 با کاهش همراه بوده است. علی اکبری به رسالت فرهنگ سازی روابط عمومی شرکت توزیع و خانه فرهنگ مدیریت مصرف اشاره کرد و افزود: خانه فرهنگ مدیریت مصرف برق شرکت توزیع، تاکنون بیش از ده ها همایش، نشست، کارگروه و جلسه با حضور اقشار مختلف مانند دانش آموزان، صنایع و کشاورزان برگزار کرده است.  وی به اطلاع رسانی شرکت توزیع در  راستای کاهش مصرف و مصرف بهینه نیز  اشاره کرد و گفت: در این راستا نیز تا کنون بیش از ده ها نشست خبری،  اطلاع رسانی از طریق پایگاه خبری شرکت، رسانه های استان و پخش برنامه های رادیویی تلویزیونی از رسانه ملی اجرایی شده است. مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شهرستان به آموزش دهیاران و کشاورزان برای آموزش مصرف کشاورزان نیز  اشاره و عنوان کرد: قصد داریم با همکاری بسیج به کاهش مصرف برق کمک کنیم. علی اکبری به اجرای طرح تشویقی خاموشی نیم ساعته کولر در ساعت 12 ظهر  در طول تابستان سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: 4500 مشترک از این طرح استقبال کردند که از 114 مشترکی که مشارکت بیشتری در این طرح داشتند، با اهدا هدایا تقدیر خواهد شد. علی اکبری در ادامه عنوان کرد: در فصل بهار و تابستان، از ساعت 11 شب تا هفت صبح، برق مصرفی مشترکان با بهای کمتری محاسبه می شود و از ساعت هفت تا 11 شب قیمت برق با افزایش بها همراه است که لازم است مشترکان توجه داشته باشند. این مطلب در روزنامه اصفهان زیبا منتشر شده است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار