تابناک: فرماندار اصفهان از تشکیل کمیته ای ویژه بمنظور ساماندهی کوره های آجرپزی و معادن آلاینده حاشیه اصفهان و خروج تدریجی آنها تا شعاع 50 کیلومتری این کلانشهر خبر داد.
کد خبر: ۲۱۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲ 11 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی فرمانداری اصفهان، فضل الله کفیل در جلسه بررسی مسائل و مشکلات ناشی از آلایندگی معادن گچ و کوره های آجرپزی در حاشیه شهر اصفهان گفت: این کمیته با محوریت محیط زیست و دیگر دستگاههای متولی تشکیل می شود.

وی اظهار کرد: اولین گام برای ساماندهی این واحدها، گردآوری و مطالعه دقیق اطلاعات و برنامه ریزی در جهت اصلاح و در برخی موارد انتقال تدریجی به خارج از شعاع 50 کیلومتری شهر اصفهان است که با تدوین این اطلاعات تا یک ماه آینده در جلسات بعدی تصمیمات نهایی اتخاذ خواهد شد.

فرماندار اصفهان گفت: لازم است معادن گچ، خاک، کوره ها و معادن شن و ماسه در یک برنامه ریزی کارشناسی و زمانبندی با رعایت اولویت ها به خارج از شعاع 50 کیلومتری شهر اصفهان منتقل شود.

وی افزود: با این کار شرایط ناهنجار کنونی کنترل و اصلاح می شود و سازمان صنعت و معدن نیز جلسات توجیهی و آموزشی برای صاحبان این مراکز برگزار می کند.

کفیل از مسئولان صنعت و معدن خواست با نظارت مستمر بر فعالیت معادن، به گونه ای برنامه ریزی شود تا بهره برداران به کلیه تعهدات خود در قبال حفظ منابع طبیعی بطور کامل عمل کنند.

وی همچنین خواست که با تخریب کنندگان و سودجویان در این زمینه برخورد قاطع و از تمدید و یا صدور هرگونه مجوز برداشت برای معادن در شعاع کمتر از 50 کیلومتری خودداری شود.

کفیل با تأکید بر حفظ و حراست از عرصه های منابع طبیعی و مقابله با ریزگردها و گسترش بیابان، موفقیت در اجرای این امر را در گرو همکاری همه دستگاه های متولی دانست و افزود: صدور مجوز بهره برداری از معادن و دیگر واحدهای مشابه باید با تأیید محیط زیست، منابع طبیعی و خارج از شعاع 50 کیلومتری انجام گیرد.

فرماندار اصفهان همراهی و همکاری شهرستانهای شاهین شهر و برخوار با این کمیته در راستای مقابله با ریزگردها و آلایندگی هوای اصفهان را موثر برشمرد و گفت: به لحاظ فعالیت تعداد زیادی از معادن و واحدهای سنگبری در این دو شهرستان مجاور کلانشهر اصفهان، تدوین برنامه و ارائه راهکارها بصورت فرا شهرستانی و با همکاری این مناطق انجام می گیرد.

کلانشهر اصفهان در سال های اخیر با معضل آلودگی هوا مواجه شده است.

کارشناسان وجود و فعالیت صنایع بویژه صنایع آلاینده در شعاع 50 کیلومتری این کلانشهر را از جمله دلایل پیدایش این معضل می دانند.

کلان شهر اصفهان اصفهان پارسال حدود 45 روز هوای ناسالم داشت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار