کد خبر: ۲۱۴۵۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰ 18 April 2016
روزنامه ابتکار نیز به توجیه سخنان سیف روی آورده است: پس از سخنان رئیس بانک مرکزی دولت یازدهم برخی از رسانه‌های منتقد دولت، در رفتاری زنجیره‌ای‌وار، با تیترهای هماهنگ دست به تخریب و بی‌ارزش نشان دادن برجام زدند و با تیترها و متن‌های ناخوشایند و ناقص از رئیس بانک مرکزی در رسانه‌های خود، نشان دادند که قصد دارند تا مردم را نسبت به برجام و دستاوردهایی که تاکنون برای کشور داشته است نا امید و دلسرد کنند. رسانه‌های منتقد دولت بدون آنکه دستاوردهای برجام را پوشش دهند یا اینکه به سهم اندک یا کوچکی از مزایای توافق هسته‌ای اشاره ‌ای داشته باشند برجام را بی‌ارزش و بی‎اهمیت نشان می‌دهند. درحالی‌که توافق جامع هسته‌ای (برجام) امیدها را نسبت به ورود موج سرمایه‌گذاری خارجی و شکوفایی اقتصادی برانگیخته است. به عنوان مثال شرکت‌های هواپیماسازی همچون ایرباس و بوئینگ برای کمک به نوسازی ناوگان فرسوده ایران وارد مذاکره با شرکت‌هایی هواپیمایی ایران شدند.

ضمن آنکه بسیاری از کشورهای اروپایی بعد از سال‎ها که جرات و علاقه‌ای برای ورود به ایران نداشتند بعد از برجام وارد کشورشده و قراردادهای سیاسی و اقتصادی بسیاری را به امضاء رساندند. کشورهایی که در دولت‌های نهم و دهم هیچ اسم و نامی از آن‌ها به میان نبود چه برسد به آنکه با ایران قراردادهای اقتصادی و سیاسی نیز امضاء کنند. به عقیده بسیاری از کارشناسان سیاسی آن زمانی که روزنامه‌ها و رسانه‌های طرفدار دولت قبلی برای اقدامات و عملکردهای اشتباهش خلق حماسه می‌کردند و برای سیاست خارجی رئیس دولت قبل و صدور تحریم‌ها علیه ایران سوت و کف می‌زنند امروز به یاد منافع سیاسی و اقتصادی کشور افتاده‌اند و می‌گویند چرا دولت روحانی برای مشکلات پیش آمده در ایران اقدامی انجام نمی‌دهد؟

منتقدان و مخالفان دولت روحانی موضوع بسیار مهمی را درباره سخنان ولی‎الله سیف در واشنگتن نادیده و فراموش کرده‌اند. در حقیقت اظهارات رئیس بانک مرکزی مصرف خارجی داشته است. به عبارتی اظهارات وی به معنای گرفتن امتیازات حداکثری از غربی‌ها و تلاش هر چه بیشتر برای وادار کردن طرف مقابل به انجام کامل تعهدات بوده است. رئیس کل بانک مرکزی ایران در یک دیدار کم‌سابقه در واشنگتن از دولت اوباما خواست برای تسهیل مبادلات بانکی جهانی کشورش اقدامات بیشتری انجام دهد و هشدار داد اگر آمریکا اقدامی نکند توافق هسته‌ای که سال گذشته امضاء شد ممکن است به خطر بیافتد. حتی ولی‌الله سیف در واشنگتن به آمریکا‌یی‌ها هشدار داده بود که برای عمل به تعهدات‌شان باید اقدامات لازم را انجام دهند در غیراینصورت مفاد توافق هسته‌ای نقض می‌شود. کاخ سفید در واکنش به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت آمریکا به توافق هسته‌ای معروف به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار