معاون بهداشتی علوم پزشکی فارس گفت: ۲۰درصد مردم فارس مبتلا به دیابت هستند یا در معرض آن قرار دارند.
کد خبر: ۲۱۴۶۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶ 18 April 2016
تابناک فارس به نقل از مهر:دکترمحسن مقدمی بعداز ظهر دوشنبه در نشستی خبری که به مناسبت آغاز هفته سلامت با شعار «غلبه بر دیابت» برگزار می شود با اعلام اینکه برنامه های هفته مذکور از ۱تا۷ اردیبهشت ماه با شعار جهانی همراه شده، اظهار کرد: دیابت یکی از بیماری های غیرواگیر کشور است.

دیابت مهمترین عامل قطع عضو در دنیاست/نیمی از مبتلایان به دیابت شناسایی نمی شوند

وی با اعلام اینکه بر اساس پیش بینی دانشمندان و جامعه پزشکی با روندی که وجود دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی دیابت هفتمین علت مرگ و میر در دنیاست، ادامه داد: اکنون نیز دیابت مهمترین عامل قطع عضو در دنیاست و بیماری های قلبی و عروقی و چشمی در رتبه های پس از آن قرار می گیرند.

مقدمی گستردگی شیوع دیابت را در مناطق روستایی کشور کمتر از بخش های شهرنشین عنوان کرد و افزود: در مراکز شهری ایران پراکندگی این بیماری ۱۰درصد است. این درحالیست که ۱۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال فارس در معرض پیش از دیابت قرار دارند. لذا، افراد بالای ۳۰ سال حتما باید یکبار قندخون خود را به آزمایش بسپارند. زیرا مصرف بیجای قند و شکر مهمترین عامل قندخودن در شهروندان است.

وی به آماری تکان دهنده از مصرف قند و شکر در میان مردم اشاره کرد و گفت: مصرف روزانه این مواد قندی در ایران برای هر نفر ۶۶ گرم است که این رقم در ابعاد جهانی کمتر از نیم مصرف ماست و استاندارد آن ۲۵ گرم است.

قلیان الکترونیکی توصیه نمی شود/اجازه گسترش قلیان در کافه ها داده نمی شود

معاون بهداشتی علوم پزشکی فارس یکی از مهمترین عوامل مصرف بیش از اندازه قند و شکر را نوشیدن نوشابه نزد ایرانی ها دانست و گفت: متاسفانه حدود نیمی ازجمعیتی که پیش بینی می کنیم دیابت دارند شناخته شده نیستند.

وی در پاسخ به خبرنگار مهر درباره توزیع قلیان الکترونیکی در فارس، تصریح کرد: اجرای طرح قلیان و سیگار الکترونیکی به علت استفاده از مواد سرطان زا در آن توجیه ندارد و استفاده از آن توصیه نمی شود.

مصرف قلیان مشکل کلان کشوری است که در اعطای مجوزهای جدید برای استعمال آن در رستوران ها، کافی شاپها و چایخانه ها به شدت عدم آن را دنبال می کنیم و دادستانی نیز در فارس به کمک و یاری ما شتافته است. از این رو، اجازه گسترش قلیان در فست فودها و مراکز جدید غذایی داده نمی شود. گرچه در حاشیه خیابان و داخل بوستان ها کاری از ما برنمی آید و شهرداری متولی برخورد با آن است.

مقدمی از آغاز تدوین سند مبارزه با بیماری سالک در فارس هم خبر داد و گفت: این سند نوشته شده و به زودی اجرایی می شود، اما در موضوع مبارزه با پشه سالک دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی توان این کار را ندارد و تا زمانی که موش و پشه حامل آن وجود داشته باشد این مشکل قابل حل نیست.

در هفته سلامت استان فارس که از ۱ تا ۷ اردیبهشت ماه برگزار می شود دانشگاه علوم پزشکی در قالب ۵۶ برنامه به ارایه خدمات بهداشتی، درمانی و پزشکی می پردازد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار