گفتگو با مدیرکل پیشین خاورمیانه
یک کارشناس برجسته مسائل خاورمیانه در گفتگو با ایسکانیوز دلایل پیش آمدن بحران سیاسی در پارلمان و حمله جریان صدر به مجلس را بررسی می‌کند.
کد خبر: ۲۲۲۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰ 01 May 2016
 حمله حامیان مقتدی صدر به مجلس عراق در روز گذشته به دلیل اعتراضشان به ترکیب کابینه و تعرض به برخی از نمایندگان و بستن فرودگاه بغداد به منظور جلوگیری از خروج برخی از مقامات عراقی از این کشور باعث شد که روز گذشته در بغداد وضعیت فوق العاده اعلام شود. قاسم محبعلی کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است جریانی که مقتدی صدر در عراق به راه انداخته است جریان افراطی است که منجر به بر هم زدن نظم و امنیت بغداد می شود.

چرا مقتدی صدر و حامیانش با وجود بی ثباتی در عراق دست به چنین شورش هایی می زند؟

جریان مقتدی صدر یک جریان افراطی متشکل از نیروهایی است که ثبات عراق را بر هم می زند، این گروه یک جریان شیعی افراطی طایفه گراست و بیش از آنکه در پی رشد و توسعه باشد بر هم زننده امنیت هستند و به طور کل برای دستیابی به قدرت همیشه در حال شورش هستند و همین شورش ها و اعتراض ها هم نمی تواند آینده خوبی برای عراق رقم بزند. ساختار حکومت عراق به دلیل عدم توسعه سیاسی فاقد احزاب و گروه های ملی است و بیشتر گروه ها، طایفه ای و قومی و خانوادگی هستند از این رو عراق دچار بحران های عمیق است و جدا از این جریان های افراطی که هر از گاهی در عراق به وجود می آید، کرد ها و داعش از هر طرف ساز خود را می زنند و همین امر باعث شده که این کشور دچار بی ثباتی شود. به نظر من ابتدا عراق باید این مشکلات را رفع کند و سپس یک ساختار سیاسی منظم برای خود به وجود بیاورد و اقتصاد خود را توسعه ببخشد. متاسفانه این بحران های پی در پی وضعیت عراق را بیشتر پیچیده می کند و می توان گفت که به فروپاشی این کشور کمک می کند و جریاناتی مانند مقتدی صدر گروه های سنی افراطی و کرد ها را هم تحریک می کند، بنابراین لازم است کسانی که بر آقای صدر نفوذ دارند به نجوی او را کنترل کنند تا عراق مسیر آرامی را برای رسیدن به رشد و توسعه طی نماید زیرا تجربه نشان داده است که این سری حرکت های توده ای و آوردن مردم به کف خیابان همیشه به ضرر کشوری است که این اتفاقات در آن رخ می دهد.

با توجه به پیشینه سیاسی مقتدی صدر در چند سال گذشته چرا همیشه بی ثباتی در ایدئولوژی سیاسی او وجود دارد؟

این موضوع به جریان سیاسی که آقای صدر رهبری آن را به عهده دارد باز می گردد. بخشی از افرادی که پیرو آقای صدر هستند از حکومتی که سابق ریزش کرده است آمده اند و بخشی دیگر نیروهای حاشیه شهری که فاقد ثبات و بینش ثبات سیاسی هستند بنابراین خود آقای صدر فاقد یک پشتوانه سیاسی و ایدئولوژی سیاسی است. بنابراین این بی ثباتی در بین جریان های افراطی ناپایدار سیاسی طبیعی است.

هدف صدر از به وجود آوردن این جریان سیاسی چیست؟

مشکل است بتوان هدف روشنی را برای آن ها پیش بینی کرد جز اینکه اینگونه جریان ها برای به دست گرفتن قدرت همیشه هدف های کوتاه مدت بدون نتیجه روشن در نظر دارند، چون اینها برای رسیدن به هدف های ناپایدار خود راهی جز شورش و ایجاد ناامنی پیش روی خود نمی بینند.

به نظر شما چه حمایت هایی پشت جریان مقتدی صدر وجود دارد که حامیانش دست به چنین شورش هایی می زنند؟

همانطور که می دانیم عراق دچار بحران های متعددی است و باید دید چه جریانی پشت تحرکات آقای صدر است که این گروه را تحریک کرده این اقدامات را انجام دهد. با توجه به بی ثباتی های آقای صدر به این نتیجه می رسیم که خود آقای صدر کسی نیست که این جریان را در عراق رهبری کند و از طرفی هم نمی توان با اطمینان از جریان خاصی در پشت پرده نام برد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار