با توجه به اینکه برخی بیماران سرطانی به ویژه سرطان خون با مشکلاتی همچون افت پلاکت همراه می‌شوند بنابراین با آغاز طرح پلاکت فرزیس عوارض کمتری برای فرد گیرنده خون به وجود آمده و مدت زمان درمان بیمار کاهش می‌یابد.
کد خبر: ۲۲۲۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱ 02 May 2016
مدیرکل سازمان انتقال خون استان همدان از آغاز طرح پلاکت فرزیس در استان خبر داد.

"افشین محمدی" در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه برخی بیماران سرطانی به ویژه سرطان خون با مشکلاتی همچون افت پلاکت همراه می‌شوند بنابراین با آغاز طرح پلاکت فرزیس عوارض کمتری برای فرد گیرنده خون به وجود آمده و مدت زمان درمان بیمار کاهش می‌یابد.

وی در خصوص شیوه اجرای طرح پلاکت فرزیس توضیح داد: در مواقعی که بیمار نیاز به پلاکت دارد بهتر است به جای دریافت پلاکت از چندین نفر، از یک نفر پلاکت بگیرد.

محمدی ادامه داد: با توجه به اینکه در شیوه پلاکت فرزیس تمهیدات خاص و آزمایش‌های متعددی از اهداکننده دریافت می‌شود و اهداکننده مدت زمان زیادی درگیر اهدای خون است بنابراین برای این شیوه از داوطلبان خاصی استفاده می‌شود.

وی در بخش دیگری از اهدای سه هزار و 858 واحد خون از ابتدای امسال تا کنون در استان خبر داد و تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون چهار هزار و 735 نفر مراجعه‌کننده برای اهدای عضو وجود داشته است که از سه هزار و 858 واحد خونگیری به عمل آمده است.

وی با تاکید بر اینکه این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییراتی نداشته است، ادامه داد: در حال حاضر هیچ سیاستی را مبنی بر افزایش اهدای خون دنبال نمی‌کنیم چرا که به دنبال حفظ اهداکنندگان مستمر هستیم.

محمدی تصریح کرد:50 درصد اهداکنندگان خون مستمر هستند و افرادی که برای نخستین‌بار برای اهدای خون به مراکز مراجعه می‌کنند با حساسیت بسیار ویژه‌ای پذیرش می‌شوند.

وی با بیان اینکه شاخص اهدای خون در میان بانوان 5 درصد است، عنوان کرد: گرچه سازمان انتقال خون برنامه‌های بسیاری برای ارتقاء این شاخص اجرا کرده اما متاسفانه بی‌نتیجه بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار