تابناک: مسئله کمبود سینماها در اصفهان یکی از مشکلات فرهنگی اساسی شهر به حساب می آمده و از همین رو نیازمند توجه مسئولان است.
کد خبر: ۲۲۵۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۵ 13 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان، هنر از دیرباز در فرهنگ و تمدن اصفهان نهفته بوده و این مسئله را به خوبی می توان در آثار تاریخی و باستانی این شهر مشاهده کرد. این میل به هنر و فرهنگ را به خوبی می توان در علاقه مردم اصفهان به سینما پیدا کرد، چرا که پس از ورود سینما به ایران، اصفهان یکی از شهرهایی بود که این هنر در آن رونق بسیار گرفت و مردمان آن علاقه بسیاری نسبت به سینما نشان دادند به نوعی که سینماها در مرکزی ترین نقاط اصفهان استقرار یافتند تا مردم بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.

با وجود همه این مسائل از نیمه های دهه 80 به گفته عده ای سینماهای اصفهان فصل دیگری از جنس زوال را آغاز کردند به نوعی که به خاطر مشکلات مالی، عدم حمایت مسئولین و شرایط به وجود آمده در شهر تعدادی از سینماهای شهر تعطیل شد و آن هایی هم که به حیات خود ادامه داد نتوانستند آنگونه که شایسته مردم اصفهان است به فعالیت بپردازند.

سینما فلسطین، سینما فرشچیان و سینما ایران، سینماهایی بودند که به دلایل ذکر شده، فعالیت خود را در شهر ادامه ندادند.

مسئله کمبود سینما در اصفهان سبب شده خیلی از علاقه مندان این هنر از تماشای بعضی فیلم ها بازبمانند به طور مثال نگاهی به وضعیت اکران نوروزی در اصفهان به خوبی نشانگر شرایط فعلی است.

نوروز امسال که فیلم های رخ دیوانه، استراحت مطلق، ایران برگر، روباه و طعم شیرین خیال به عنوان فیلم های مخصوص اکران نوروزی انتخاب شده بودند. در این میان سینما قدس اصفهان در سالن شماره یک خود، ایران برگر و در سالن شماره دو خود استراحت مطلق را به نمایش گذاشته بود.رخ دیوانه هم در سینما ساحل و روباه نیز در سینما خانواده اکران می شد.

سینما فرهنگیان نیز که برای نخستین بار در لیست سینماهای اکران نوروزی قرار می گرفت از پنجم فرودین به اکران فیلم "شانس، عشق، تصادف" پرداخت.

در کنار این فیلم ها گروه سینمایی "هنر و تجربه " نیز با چند فیلم تازه "جایی برای زندگی"، "مردی که اسب شد"، "پریدن از ارتفاع کم"، "روز مبادا"، "صحنه های خارجی"،"دختر... مادر... دختر" به اضافه فیلم های قبلی جدول اکران در اصفهان را ادامه داد.

فیلم طعم شیرین خیال آخرین ساخته کمال تبریزی به دلیل کمبود سینما از اکران در اصفهان بازماند و این فیلم در اصفهان به نمایش گذاشته نشد، این مسئله در کنار این بود که سینما خانواده و فرهنگیان نیز برای اکران فیلم وضعیت خوبی ندارند.

تمام این مسائل شاید تداعی کننده این سوال در ذهن ها باشد که آیا با وجود مخاطبان بسیار سینما در اصفهان، کمبود سینما به نوعی ظلم در حق این افراد نیست؟

در سال گذشته مقرر شده بود که طبق دستور رهبری حوزه هنری اختیار تعدادی از سینماهای کشور را در دست بگیرد با توجه به این موضوع مقرر شده بود در اصفهان نیز تعدادی از این سینماها در اختیار حوزه هنری قرار گیرد که این مسئله تا پایان 93 اجرایی نشد و طبق پیگری ها در دست اجراست...



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار