تجربه خشکسالی های اخیر را فراموش نکنیم
از ابتدای سالجاری میانگین بارش ها در استان اردبیل در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 72 درصد افزایش یافته است اما با این وجود نباید فراموش کنیم از سال 74 به این سو 13 مورد خشکسالی در استان اتفاق افتاده است. این موضوع اهمیت استفاده بهینه از آب را خاطرنشان می کند.
کد خبر: ۲۲۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶ 14 April 2015

از ابتدای سالجاری میانگین بارش ها در استان اردبیل در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 72 درصد افزایش یافته است.

به گزارش تابناک ، استاندار اردبیل با اعلام این خبر در جلسه کارگروه مدیریت بحران استان تصریح: خوشبخانه متوسط بارش ها در استان از ابتدای امسال تاکنون 273 میلی متر بوده است که نسبت به سال گذشته افزایش 150 میلی متر بارشها را شاهد بوده ایم که رشد 72 درصدی را شامل می شود.

مجید خدابخش افزود: این میزان بارش نسبت به وضعیت نرمال 43 درصد افزایش یافته است و انتظار می رود با برنامه ریزی دستگاه های ذی ربط و صرفه جویی در منابع آب ، امسال مشکلی درخصوص تامین آب شرب شهری و روستایی نداشته باشیم .

وی با بیان اینکه خشکسالی پدیده ای غیر قابل پیش بینی است که شروع و خاتمه آن مشخص نیست ادامه داد: در صورت ادامه روند فعلی امسال وقوع خشکسالی استان را تهدید نمی کند اما نباید از یاد ببریم که از سال 74 تاکنون 13 مورد خشکسالی در استان اتفاق افتاده است و در آینده نیز اتفاق خواهد افتاد بنابراین باید همواره به فکر استفاده بهینه از منابع آبی استان و گسترش روش های آبیاری قطره ای و بارانی در بخش کشاورزی باشیم.

خدابخش با تاکید بر اینکه نباید تجربه خشکسالی های اخیر را فراموش کنیم ، تنها راه مقابله با خشکسالی و بحران کمبود آب در آینده را مشارکت مردم به ویژه کشاورزان در زمینه صرفه جویی و مدیریت صحیح مصرف آب و فرهنگ سازی دراین زمینه دانست و ادامه داد : با برنامه ریزی دقیق و استفاده مطلوب از منابع آبی می توان تا حدودی از شدت خشکسالی جلوگیری کرد .

وی در پایان گفت: برای رفع بحران خشکسالی در استان باید فعالیت های فرهنگی در راستای صرفه جویی و اصلاح الگوهای مصرف آب را افزایش دهیم و در عرصه عملی بهره وری استفاده از منابع آبی را افزایش دهیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار