روایت هزاران کودک پناهجوی به دنبال سرپناه در اروپا؛
تابناک: در بحران جهانی پناه جویان که از سال گذشته اوج گرفت، کودکان قربانیان معصوم و بی دفاعی لقب گرفتند که به همراهی با خانواده های خود و در پیش گرفتن راهی طولانی و دشوار و اغلب نافرجام ناچار بودند. هزاران کودک اغلب سوری در این راه جان خود را از دست دادند که آیلان – کودک سوری غرق شده در سواحل ترکیه – نماد غم انگیز آنها شد.
کد خبر: ۲۲۹۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹ 14 May 2016
در بحران جهانی پناه جویان که از سال گذشته اوج گرفت، کودکان قربانیان معصوم و بی دفاعی لقب گرفتند که به همراهی با خانواده های خود و در پیش گرفتن راهی طولانی و دشوار و اغلب نافرجام ناچار بودند. هزاران کودک اغلب سوری در این راه جان خود را از دست دادند که آیلان – کودک سوری غرق شده در سواحل ترکیه – نماد غم انگیز آنها شد. عجیب آنکه در میان هزاران کودک سوری و افغانی، معدود ایرانیانی هم یافت می شوند که مشخص نیست به چه دلیل والدین آنها زندگی امن در ایران را وانهاده و فرزندان خود را آواره کوه و بیابان کرده اند!  

در بیست و پنج کیلومتری مرز یونان و مقدونیه حدود ۲۰ هزار پناهجو در دو کمپ دولتی و شش کمپ غیر دولتی مستقرند. کمپ ادمونی به فاصله 400 متری مرز بیشترین آمار پناهجویان را به خود اختصاص داده است؛ جایی که سال گذشته محل عبور روزانه ۱۰هزار نفر پناهجو به سوی اروپا بوده است. به گزارش بی بی سی، پلیس یونان اطلاعیه هایی به زبان های عربی، فارسی، کردی و انگلیسی در کمپ پناهجویان پخش کرد و خبر داد که به زودی کمپ بسته خواهد شد و همه پناهجویان مجبورند منطقه مرزی و ریل راه آهن مابین یونان به مقدونیه را ترک کنند. آوارگان مجبورند یا به خانه ویرانه شان بازگردند یا برای درخواست پناهندگی از یونان در کمپ های حفاظت شده دور از مرزهای اروپا ثبت نام کرده و منتظر رد یا قبولی درخواست پناهندگی شان از یونان باشند. قطارهای باربری اروپا در مسیر یونان مدت هاست که با برپاشدن چادرهای پناهجویان بر روی ریل راه آهن متوقف شده است و روزانه خسارت سنگینی متوجه دولت یونان می کند. پلیس یونان چندباری تلاش کرد تا سد اعتراضی پناهجویان را بشکند؛ با برچیدن پلاکاردهای اعتراضی، خراب کردن چند چادر و دستگیری داوطلبانی که به ادعای پلیس محرک اقدامات اعتصابی و تظاهرات پناهجویان در کمپ بودند.با این حال هنوز آوارگان سوری و افغان حاضر به ترک مسیر قطار نیستند تا مرز به رویشان گشوده شود و سفرشان را به سوی اتریش، آلمان یا اروپای شمالی ادامه دهند. اتحادیه اروپا اما حاضر به قبول مهاجران تازه نیست و سختگیری در مرزهای جنوبی اروپا به امید متوقف کردن سیل پناهجویان سرعت و شدت گرفته است. شب ها چادرهای زیادی در منطقه خالی می شود که ساکنانش با پرداخت پول به قاچاقچیان سعی دارند تا آخرین بختشان را برای گذشتن از مرز یونان بیازمایند. مرد و زن و کودک ۹ ساعت پیاده روی بی وقفه شبانه در کوره راه های جنگلی را به جان می خرند تا با گذر از مقدونیه و صربستان به مجارستان برسند و از آنجا آسوده سفرشان را دنبال کنند، اما پلیس مقدونیه فقط در یک شب ۳۵۰نفر از پناهجویان فراری را بازداشت کرد و به یونان پس  فرستاد.

      پیام اروپا به آورگان: به خانه برگردید
هواپیماهای جنگی ناتو در ارتفاع پایین و به شکل تهاجمی بالای سر پناهجویان کمپ ادمونی به پرواز در آمدند و خاطرات جنگ را برای سوری ها و افغان ها زنده کردند. غرش هواپیماها بچه ها را به گریه انداخت، زن ها و بچه ها میان چادرها می دویدند تا به جای امنی برسند؛ اما کجا؟ اینجا قطعه ای از خاک اروپاست. ادمونی، گوشه ای از خاک یونان و در همسایگی مقدونیه است. ۱۳ هزار پناهجویی که اینجا چادر زده اند، از دریا آمده اند و خیلی هاشان با مرگ ملاقات کرده اند. قایق های بادی که قاچاقچیان برای پناهجوها آماده کرده بودند، اصلا مناسب مسیر دریایی ترکیه تا یونان نیست و اگر هوا طوفانی باشد و تعداد سرنشین ها بیشتر از حد مجاز، غرق شدن حتمی است، همانطور که تا به حال بیش از ۴۰۰ نفر در دریا جان باخته اند. اما این سوی آب هم آن سرزمین امنی نبود که انتظار داشتند؛ جایی که نه شهر است و نه می توان جلوتر  رفت. ماه هاست که مرز مقدونیه به روی پناهجویان بسته شده و ده ها هزار نفر در امید و ناامیدی اینجا به انتظار نشسته اند. سازمان های امدادی به پناهجویان چادری داده اند و جیره غذایی ، اما امیدی در کار نیست؛ پشت سر جنگ است و روبه رو سیم های خاردار مقدونیه. یکشنبه گروهی از پناهجویان قصد داشتند تا به مرز مقدونیه نزدیک شوند، ولی پلیس مقدونیه با تمام قوا راه را سد کرد و چندین ساعت پرتاب گاز اشک آور مردان، زنان و کودکان بسیاری را به حال خفگی انداخت. در اردوگاه ادمونی پنج هزار کودک زندگی می کنند. پس از حمله پلیس مقدونیه چادرهای امداد مملو بود از کودکانی که چشم و سر و صورتشان سوخته بود. دوباره همان تصاویر جنگ را می شد دید؛ مردهای سوری که بچه هارا در آغوش گرفته بودند و فریاد می زدند: ما دشمن نیستیم، به اروپا پناه  آورده ایم.

     ۵۸ هزار نفر با سرنوشت معلق
به دنبال توافقی که بین اتحادیه اروپا و ترکیه امضا شد، از ۲۰ مارس امسال هر  پناهجویی که به صورت غیرقانونی وارد مرزهای یونان شود، به ترکیه یا اولین کشوری که در آن امنیت داشته باشد برگردانده خواهد شد. شب ها چادرهای زیادی در منطقه خالی می شود که ساکنانش با پرداخت پول به قاچاقچیان سعی دارند تا آخرین بختشان را برای گذشتن از مرز یونان بیازمایند. مرد و زن و کودک ۹ ساعت پیاده روی بی وقفه شبانه در کوره راه های جنگلی را به جان می خرند تا با گذر از مقدونیه و صربستان به مجارستان برسند و از آنجا آسوده سفرشان را دنبال کنند. اما پلیس مقدونیه فقط در یک شب ۳۵۰ نفر از پناهجویان فراری را بازداشت و به یونان پس فرستاد. گفته می شود بیش از دوهزار پناهجو در یک ماه اخیر و بعد از توافق وارد یونان شدند و این در حالی است که تا ۱۳ مارس ،۱۴۳ هزار و ۲۰۰ نفر از طریق دریای اژه و با قایق وارد یونان شده بودند و اکنون بیش از ۵۰ هزار پناهجو و مهاجر غیرقانونی در یونان حضور دارند. روشن نیست که توافق اخیر چه تاثیری بر این جمعیت پناهجو خواهد گذشت. بسیاری از پناهجویان در جزایر دودکانیز، آتن و ادمونی در مرز مقدونیه در انتظار و نگران سرنوشت شان هستند. در این میان برخی از کمپ های پناهجویان در جزایر یونان بسته شده یا در آستانه تعطیلی است. در جزیره لسوس به دستور شهردار، کمپی با سه هزار پناهجو به صورت قرنطینه بزرگ تحت محافظت ارتش و پلیس قرار گرفته و پناهجویان در حالت بازداشت به سر می برند. بسیاری از ساکنان این کمپ افراد ناتوان، زنان تنها و کودکان هستند. خانواده هایی که از دریا نجات یافته اند، حالا مقامات یونان به آنها تنها دو راه نشان می دهند: یا تقاضای پناهندگی در یونان بدهند و منتظرنتیجه بمانند یا اینکه به ترکیه برگردند.وضعیت در مرز یونان و مقدونیه نیز هر روز دشوارتر می شود. با بسته شدن مرز، بسیاری از پناهجویان در ادمونی سرگردانند. از ۱۳ هزار پناهجویی که در کمپ ادمونی به سر می برند پنج هزار نفر آنها کودک هستند. آورگان سوری بیشترین جمعیت پناهجویان را تشکیل می دهند و بعد از آنها عراقی ها و افغان ها که خسته از جنگ و ناامنی، تن به این سفر پرمخاطره سپرده اند. این مطلب در روزنامه اصفهان زیبا منتشر شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار