کد خبر: ۲۳۰۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵ 16 May 2016
احمد عاقبت بخیر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سیلاب ورودی به منطقه سیستان خارج از اراده افغانستان بود و می توانست خسارات زیادی به منطقه سیستان وارد کند اما با هدایت صحیح به چاه نیمه ها و کانالها و انهار منطقه ضمن جلوگیری از بروز خسارت به محدوده های مورد نظر انتقال یافت.
وی ادامه داد: با توجه به همکاری خوب بین دستگاه ها و نیز برنامه ریزی های انجام شده این سیلاب در منطقه سیستان به خوبی مهار شد.
وی ادامه داد: بخشی از سیلاب به دریاچه هامون و بخشی دیگر به چاه نیمه ها هدایت شدند.
مدیر عامل آب منطقه ای سیستان و بلوچستان تصریح کرد: لایروبی های استراتژیک و موثر انجام شده توسط این سازمان نیز یکی از عوامل مهار سیلاب در منطقه سیستان بود.
عاقبت بخیر بازکردن دریچه های سد کجکی توسط افغانستان را صرفا برای خالی کردن ظرفیت آن را تایید نکرد.
وی بیان کرد: 70 درصد اقلیم افغانستان کوهستانی است و با توجه به ذوب شدن برف های این کشور آنان مجبور به بازگشایی دریچه ها بوده و حتی ستاد سیل خود را نیز در نیمروز مستقر کردند.
تالاب بین المللی هامون از طریق رودخانه هیرمند آبگیری می شود که با خشک شدن جریان آب این رودخانه از داخل افغانستان، تالاب نیز خشک شد و هزاران نفر از ساکنان حاشیه دریاچه بیکار شدند و زیستگاه پرندگان و جانواران زیادی به نابودی کشیده شد.
رودخانه هیرمند از کوههای بابایغما و هندوکش در مناطق مرکزی افغانستان سرچشمه می گیرد و با طی بیش از هزار کیلومتر به مرز ایران می رسد.
بزرگترین سد افغانستان به نام کجکی در استان هلمند بر روی این رودخانه نصب شده و مانع عبور آب به سمت ایران می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار