مدير کل دفتر سلامت اجتماعي، رواني و اعتياد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي اظهار کرد: متأسفانه امروز شاهد سوق داده شدن مصرف موادمخدر از مردان به سوي زنان در جامعه هستيم و همين کوچک شدن نسبت مصرف موادمخدر بسيار نگران‌کننده است.
کد خبر: ۲۳۵۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰ 25 May 2016
احمد حاجبي با اشاره به مراکز درماني موادمخدر در کشور، اظهار کرد: در همين راستا، بيش از شش‌هزار مرکز درماني وابسته به مواد داريم که در اين مراکز معتادان از طريق داروهاي آگونيست تحت درمان قرار مي‌گيرند.

وي افزود: يکي از مهم‌ترين اقدامات صورت گرفته براي ساماندهي، درمان و کاهش آسيب‌هاي ناشي از سوءمصرف مواد در سال‌هاي اخير درمان وابستگي به مواد افيوني با داروهاي آگونيست (شبه مواد‌مخدر) است که هدف اصلي آن بازگرداندن بيمار به يک زندگي عادي و جذب مجدد وي به جامعه است.

اين مسئول تصريح کرد: در اين مراکز بيش از 500 هزار نفر تحت درمان هستند، اگر چه مدعي آن نيستيم که چنين ظرفيتي در حد کمال است ولي به‌نظر مي‌رسد اين ميزان ظرفيت درماني در نوع خود، ميزان قابل توجهي بوده و پاسخ‌گوي سيستم است.مديرکل دفتر سلامت اجتماعي، رواني و اعتياد وزارت بهداشت متذکر شد: اين تعداد مرکز درماني به ازاي هر 15 هزار نفر در کشور ايجاد شده است که البته در برخي از مناطق به دليل شرايط خاص بر تعداد مراکزمان افزوده شده است. حتي در سال‌جاري در صورت احساس نياز به تعداد مراکز درماني‌ افزوده خواهد شد.

حاجبي در ادامه با اشاره به عملکرد مناسب نيروي انتظامي مبني بر کنترل ميزان موادمخدر وارده به کشور، متذکر شد: هم‌جواري ايران با افغانستان که منبع توليد موادمخدر دنيا محسوب مي‌شود، معضلي بزرگ براي ايران بوده و اکثر قاچاقچيان از کشور ما تحت عنوان مسير ترانزيت حمل موادمخدرشان استفاده مي‌کنند. ولي با اين‌حال کشفيات بالاي موادمخدر توسط نيروي انتظامي، نشان‌دهنده عملکرد موفق اين نيرو است.

وي ادامه داد: اگرچه ميزان کشفيات موادمخدر بسيار بالاست ولي بحث ورود مواد چون مکررا رخ مي‌دهد، هر اندازه تلاش شود باز هم بسياري از مواد، کشف نشده باقي مي‌ماند.

اين مسئول با اشاره به کاهش سن استعمال موادمخدر نسبت به گذشته در کشور، يادآور شد: متأسفانه امروز شاهد سوق داده شدن مصرف موادمخدر از مردان به سوي زنان در جامعه هستيم و همين کوچک شدن نسبت مصرف موادمخدر بسيار نگران‌کننده است.

مديرکل دفتر سلامت اجتماعي، رواني و اعتياد وزارت بهداشت به سوق داده شدن الگوي مصرف از موادمخدر به سمت مواد محرک صنعتي اشاره کرد و افزود: طبق پژوهش‌هايي که انجام شده است، در گذشته مصرف موادمخدر در بين مردان و زنان 9 به 1 بود که در حال حاضر اين رقم 6 به 1 و 4 به 1 رسيده و اين زنگ خطري بوده و نگران‌کننده است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار