اگرچه تاکنون 6 اتاق مادر و کودک در ایستگاه‌های خطوط مختلف متروی پایتخت راه‌اندازی شده و مورد توجه شهروندان قرار گرفته است اما باید به این مهم اشاره کرد که اولین اتاق مادر و کودک سال87 در پایانه جنوب در پایتخت راه‌اندازی شد.
کد خبر: ۲۳۷۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵ 29 May 2016
حالا در ابتدای سال 95 در مجموع 10 اتاق مادر و کودک در پایانه‌های جنوب، شرق، غرب و بیهقی و ایستگاه‌های پرتردد مترو دایر شده است. 

ضرورت راه‌اندازی این اتاق‌ها که به مادر کمک می‌کند کودک خود را در آسایش و آرامش تغذیه کرده و تعویض کند آنقدر زیاد بود که بعد از آن به عنوان یکی از بندهای مصوبه شهر دوستدار کودک قرار گرفت و شورای شهر دراین قانون اعلام کرد که در ایستگاه‌های مترو، بوستان‌ها و فضاهای پرتردد شهر باید صاحب چنین اتاقی شوند.

* درخواست توسعه و افزایش ساعت کاری اتاق‌های مادر و کودک

ایستگاه‌های مترو امام خمینی، صادقیه، بهارستان، ترمینال جنوب، تئاتر شهر و اخیرا هم عبدل‌آباد به اتاق مادر و کودک مجهز شده‌‌اند.

مادرانی که از این اتاق‌ها استفاده می‌کنند از خدمات و تجهیزات قرار داده شده در آنها رضایت دارند و البته خواستار افزایش ساعت کاری آنها تا پایان فعالیت مترو هستند. 

به گفته یکی از مادران که به دفعات از این اتاق‌ها استفاده کرده، برایش عجیب بوده که در یک مورد با بسته بودن اتاق به دلیل قرار داشتن در ساعت ناهار مواجه شده است. این اتاق‌ها برای استفاده مادران در نظر گرفته شده است.

مسافران مترو در ساعات محدودتری مشغول سفرهای درون‌شهری هستند اما مسافرانی که از دیگر شهرها به تهران آمده و از پایانه‌ها استفاده می‌کنند شرایط سخت‌تری برای رفع نیازهای اولیه کودکانشان دارند. پایانه جنوب به عنوان اولین مرکز دارای اتاق، از استقبال بسیار زیاد مسافران برخوردار است. 

با وجود رضایت‌هایی که مادران از اتاق‌های پایانه‌ها دارند و به گفته خودشان کمک بزرگی به آنها شده اما ظاهرا در ماه‌های اخیر، کاهش ساعت فعالیت این اتاق‌ها مشکلاتی برایشان ایجاد کرده است. 

اتاق مادر و کودک بیهقی و پایانه شرق جمعه‌ها دیگر فعالیت نمی‌کند این درحالی است که سفرهای برونشهری در آخرهفته افزایش می‌یابد.

برخی مادران که تجربه استفاده از این اتاق‌ها را در پایانه‌های جنوب یا غرب داشتند نیز از کاهش ساعت آنها در پایان هفته ناراضی بودند. به جز افزایش ساعت کاری، بسیاری از مادران خواستار راه‌اندازی این اتاق‌ها در دیگر نقاط پرتردد شهر مانند بوستان‌ها و مراکز تفریحی و همچنین مراکز خرید هستند. 

در بسیاری از مراکز بزرگ تجاری یا حتی راسته‌های شهری که از قضا بورس عرضه پوشاک و وسایل کودک محسوب می‌شوند و کودکان همواره همراه والدین خود هستند، خبری ازاین اتاق‌ها نیست و مادرها تغذیه و رسیدگی به فرزندشان را به سختی انجام می‌دهند.

*راه‌اندازی اتاق مادر و کودک در دیگر شهرها

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران که وجود این اتاق‌ها را یک ضرورت برای مادران و جزو حقوق کودکان می‌داند، معتقد است تاکنون شهرداری تهران در این خصوص خوب جلو آمده و لازم است در زیرمجموعه‌های این نهاد مانند فروشگاه‌های شهروند و بوستان‌ها نیز این مراکز با کیفیت مطلوب راه‌اندازی شوند.

فاطمه دانشور می‌‌گوید: وقتی شهر تهران به مسئله توسعه گردشگری توجه می‌کند باید به مهمانان کوچک شهر هم توجه کرده و نیاز آنها را برآورده کند. 

وی می‌گوید: «تجربه شهرداری تهران الگوی مناسبی برای شهرهای دیگر است و اگر این اتفاق بیفتد مشکلات مادران در سفرهای برونشهری نیز کاهش خواهد یافت.»

*اتاق‌هایی شاد با تجهیزات ایرانی

سال93 وزارت بهداشت طی مکاتبه‌ای از سازمان شهرداری‌ها خواستار راه‌اندازی این اتاق در تمامی ترمینال‌ها شده است. مرجان مرتضوی طراح و مبدع اتاق‌های مادر و کودک و مدیر سابق امور بانوان و بهداشت سازمان‌پایانه‌ها نیز به عنوان مشاور و طراح اصلی این ایده، دستورالعمل لازم را به وزارت کشور ارائه داده و سپس این دستورالعمل به تمامی شهرها ابلاغ می‌شود. 

هم‌اکنون راه‌اندازی اتاق مادر و کودک در پایانه‌های شهرهای شیراز، تبریز، اصفهان و... اجرایی شده است. مرجان مرتضوی با جمع‌آوری مستنداتی از مشقت رسیدگی به کودکان در فضای شهری و بررسی اجرای این طرح در دیگر کشورها، طرح خود را بومی‌سازی کرده و به سازمان پایانه‌ها ارائه داده است. 

رفع نیازهای اولیه، استفاده از وسایل ایرانی با کیفیت، توجه به رنگ و استفاده از رنگ‌های شاد و حتی نصب وسایل و شیرآلات مناسب برای شست‌و‌شوی کودک از مواردی است که وی در راه‌اندازی اتاق‌ها به آنها توجه کرده است.

روزنامه همشهری

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار