کد خبر: ۲۳۷۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۶ 29 May 2016
 در پارک ملی پابند بهشهر جاده ای قدیمی وجود دارد که طرح هایی برای ساخت جاده ای دیگر و یا احیای این جاده موجب کشمکش میان دوستداران محیط زیست و مسئولان شهرستانی شده است.

به گزارش تابناک مازندران، پارک ملی پابند به وسعت 26597 هکتار از ناحیه شمالی از روستای چناربن تا روستای نمكه، از سمت شرق از روستای نمكه تا ارتفاعات كوه بادله، در جنوب از ارتفاعات كوه بادله تا نكاء و زارم رود و از سمت غرب از نكاء و زارم رود تا رودخانه زارم رود، كشیده شده است.

این پارک در جنوب شهرستان نكا و بهشهر و به صورت جنگل های طبیعی بكر و رویشگاه گونه های منحصر به فرد گیاهی علفی، بوته ای، درختچه ای و زیستگاه گونه های شاخص جانوری چون مرال و شوكا و پلنگ كه در راستای صیانت از جنگل های شمال و حفظ گونه های گیاهی و جانوری به عنوان پارك ملی واقع در استان مازندران در سال 1383 تعیین شده است.

منطقه حفاظت شده هزار جریب در جوار این پارك قرار دارد که گونه های اصلی جانوری منطقه شامل پلنگ، خرس قهوه ای، گراز، شغال، روباه معمولی، تشی، سمور جنگلی، داركوب، عقاب جنگلی، كبك و انواع سنگ چشم است.

از ویژگی‌های این پارك می توان به وجود جنگل‌های كم نظیر و دارای اقلیم نیمه مرطوب معتدل اشاره کرد و منطقه ای كوهستانی با قله های مرتفع دره ای پر آب كه رودخانه ظالم رود آن را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می كند از ویژگی های این منطقه است.

در این پارک جاده ای قدیمی وجود دارد که از زمان گذشته برجای مانده است و بر طبق سیاست هایی قرار است این جاده تعریض و مرمت شود که با انجام این کار درختان زیادی از بین می رود و با ایجاد خیابان به درون پارک ممکن است قاچاق چوب و تخلفات بیشتری انجام دهند.

داریوش عبادی مدیر شبکه سمن های محیط زیست استان مازندران در گفت وگو با ایسنا، درباره جاده ای که قرار است از کنار "پارک پابند" عبور کند، اظهار کرد: در شهر نکا پارک ملی پابند دارای پوشش درختی بلوط و اورس با حدود 18 کیلومتر طول مسیر منطقه ای جنگلی است که از داخل پارک می گذرد.

وی افزود: از بندوان نکا به نمکه دامغان مسیری در حدود 400 متر احداث شده است که با دخالت اداره محیط زیست استان مازندران متوقف شد.

عبادی تصریح کرد: طرح تعریض جاده نکا – دامغان بدون مجوز آغاز شد و با صحبت هایی که با مدیر کل محیط زیست استان انجام دادیم به نظر می رسد مجوزی صادر نشد و صادر هم نخواهد شد.

مدیر شبکه سمن های محیط زیست استان مازندران با اشاره به اینکه مسیری به موازات همین جاده حدود 3 تا 4 کیلومتر وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه مسیر 3 تا 4 کیلومتری دامغان به نکا برای رفت و آمد وجود دارد بنابراین دیگر نیازی به مسیر 18 کیلومتری نیست که بخواهد از منطقه جنگلی عبور کند.

این فعال محیط زیست ساخت جاده در پارک ملی جنگلی پابند نکا را مناسب ندانست و تأکید کرد: هرگونه احداث جاده در منطقه جنگلی پابند نکا در کل درست نیست؛ جاده ای 4 کیلومتری وجود دارد و دلیلی برای ایجاد جاده جدید نیست؛ معتقدیم نباید در طبیعت دخالت کنیم که دودش به چشم خودمان برود.

عبادی با بیان اینکه مسیری که جاده از آن رد می شود مسیر جنگلی است که بسیار بکر با درختان بلوط و اورس است، یادآور شد: این توجیه درستی نیست که به دلیل ختم شدن به دامغان این مسیر و جاده احداث شود.

وی گفت: خواهشی که از مسئولان به ویژه محیط زیست و سازمان جنگل ها دارم این است که به وظایف قانونی خود عمل کنند و برای حفاظت از محیط زیست تلاش کنند در مقابل مسائل سیاسی، فشارهای سیاسی تعاملات اجتماعی از منافع محیط زیست عقب نشینی نکنند که منافع عموم مردم است.

عبادی با اشاره به اینکه امروزه با بحران آب و همچنین بحران تغییر اقلیم مواجه هستیم، افزود:  هر درخت حاوی 10 ها لیتر آب است؛ این درختان تنها پشتوانه انسان هستند که باید برای بشر تولید آب و خاک و اکسیژن کنند بنابراین نباید به راحتی آنان را از دست داد.

وی تاکید کرد: آنانی که مسئول هستند باید شجاعانه از منافع محیط زیست و مردم دفاع کنند.

محمد محمدیان بخشدار هزارجریب نکا نیز در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: این جاده ای قدیمی است راه ارتباطی بین شهرها بوده که چندین بار بازسازی شد و قرار به ساخت جاده جدید نیست.

وی با بیان اینکه تقاضای چندین ساله مردم حوزه شهرستان دامغان برای بازگشائی نهائی این جاده است، افزود: طرح بازگشایی جاده نکا دامغان نیز از مصوبات کمیته برنامه ریزی شهرستان بود و به لحاظ یک سری مشکلات فیزیکی امکان استفاده از آن وجود نداشت.

محمدیان با اشاره به اینکه تصمیمی برای بازگشایی این مسیر گرفته شد اما مشکلی برای محیط زیست ایجاد نمی کند، گفت: این جاده در انتهای پارک قرار دارد جاده جدیدی احداث نخواهد شد که بخواهیم مجوز بگیریم.

وی تصریح کرد: اگر تشخیص دهیم کوچکترین آسیب به محیط زیست می رسد قطعا ورود پیدا نمی کنیم اما هنوز تصمیم قطعی گرفته نشد.

بخشدار هزارجریب با اشاره به اینکه اگر سازمان محیط زیست تشخیص دهد که ضرورت به بازسازی نیست و ضررهایی برای مناطق حفاظت شده دارد قطعا تجدید نظر خواهد شد، یادآور شد: محیط زیست جدای از منطقه نیست و هدف فراهم آمدن تسهیلات برای مردم است.

این مسئول با بیان اینکه محیط زیست به دنبال حفاظت از منطقه است و فرماندار و بخشداران نیز حوزه محیط زیست و مردم را در نظر می گیرند؛ گفت: برای توسعه منطقه قطعا این جاده برای محیط زیست نیز تاثیرگذار خواهد بود زیرا با ساخت جاده دسترسی به منطقه ممنوعه و دستگیری شکارچیان موثر خواهد بود.

محمدیان یادآور شد: اما در نهایت باید در این زمینه جمع بندی نهایی صورت گرفته و سپس تصمیم گیری شود.

جعفر احمدی فرماندار شهرستان نکا در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه این جاده قدیمی که از قدیم به جاده چنگی معروف بود و تبادل اقتصادی در آن انجام می شد، اظهار کرد: ساخت جاده کنار پارک ملی پابند شهرستان نکا بدون قطع هر گونه درختی ساخته می شود و این طرح در چهارچوب ضوابط محیط زیست قرار دارد.

احمدی با بیان اینکه روستاهای کنار پارک‎ها نیاز به توسعه دارند، افزود: این جاده حدود 4.5 کیلومتر در مسیر قدیمی نکا به دامغان قرار دارد؛ و خود نیز از علاقمندان به محیط زیست هستیم و هدفمان درباره جاده کنار پارک ملی پابند بازسازی است.

وی سیاست دولت تدبیر و امید را حمایت از محیط زیست اعلام کرد و گفت: نباید به بهانه های مختلف جلوی توسعه را بگیریم.

فرماندار نکا با اشاره به اینکه پارک ملی پابند می تواند موجب جذب گردشگر شود، تصریح کرد: باید از این یافته های خدادادی استفاده کنیم زیرا در اقتصاد روستائیان اثر مثبت دارد.


گزارش زهرا اشکیود خبرنگار ایسنای مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار