مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه راه‌اندازی سمن‌سرا در احکام برنامه ششم توسعه دیده شده است، گفت: توسعه کمی، کیفی و توانمندسازی سازمان‎های مردم نهاد در حوزه جوانان مورد توجه است.
کد خبر: ۲۳۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹ 17 April 2015
مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه راه‌اندازی سمن‌سرا در احکام برنامه ششم توسعه دیده شده است، گفت: توسعه کمی، کیفی و توانمندسازی سازمانهای مردم نهاد در حوزه جوانان مورد توجه است.

به گزارش تسنیم ؛ رضا حجتی در نشست هم‌اندیشی سازمانهای مردم نهاد جوانان استان همدان اظهار داشت: زمانی جامعه توسعه یافته و توسعه اجتماعی به وجود میآید که از نظر بینش، نگرش، باورها، رفتارها، گفتار و اعتقادات جامعه به نوعی بلوغ برسد و ب‏تواند در تعاملات خود مسالمتآمیز و بهرهور باشد.

وی افزود: جمع و دولت با هم معنا و مفهوم پیدا میکنند و مردم به صورت انفرادی نمی‌‏توانند تأثیرگذاری اثربخشی داشته باشند و در این راستا نیز سازماندهی اجتماعی شکل گرفته اما به سبب ضعیف بودن جامعه دولت تمام فرایندها را برعهده گرفته و با ادامه این روند دولت‌ و اجمعه گسترده و پهنتر میشوند.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: دولتهای بزرگ کارآمد و بهره‌ور نیستند و با فساد آمیخته و به سمت فقرگرایی سوق داده میشوند.

وی با بیان اینکه جامعه باید با مشارکت نهادهای اجتماعی توانمند شود، گفت: مسائل جوانان به عنوان مهمترین مباحث در کشور باید مطرح شود تا جوانان دیده شوند و این میسر بدون مشارکت جوانان در همه عرصهها و تصمیم گیری آنان میسر نمی‌شود.

حجتی مهمترین ویژگی سازمانهای مردم نهاد را غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرسیاسی بودن آنها دانست و افزود: سازمان‌های مردم نهاد مفهوم بسیار جدیدی در جامعه هستند و مردم با نحوه فعالیت آنها آشنایی ندارند و این اتفاق کار این نهادها را سخت‌تر میکند و متأسفانه در این زمینه قانونی وجود ندارد و تنها به مصوبه هیئت وزیران در سال ۸۳ بسنده شده است.

وی با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد نباید منتظر بخشنامه باشند، افزود: برداشت‌ها و نگرش‌ها از فعالیت سمن‌ها متفاوت است و برخی از ارگانها نیز سازمان‌های مردم نهاد را قبول ندارند و آنها را تهدید می‌دانند در این راستا لازم است نگرش‌ها نسبت به سمن‌ها اصلاح و تغییر یابد.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: دستیابی به مشارکت نهادمند اجتماعی با فعالیت سازمان‌های مردم نهاد و پویایی جوانان خلاق و مسئولیت‌پذیر امکان‌پذیر است بر همین اساس افزایش سازمان‌های مردم نهاد حوزه جوانان در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: با ادغام سازمان ملی جوانان و تربیت بدنی تعداد سازمانهای مردم نهاد به شدت کاهش یافت به طوری که ۸ هزار سازمان مردم نهاد فعال در کشور بعد از ادغام به ۲۰۰ مورد رسید و از طرفی ۹۰ درصد امکانات و اعتبارات در اختیار ورزش قرار گرفت.

حجتی با بیان اینکه در صدد رشد کمی و کیفی سازمانهای مردم نهاد هستیم، عنوان کرد: خوشبختانه در سال ۹۳ شاهد رشد صد در صدی سمن‌ها در کشور بودیم و بر این اساس تعداد سازمانهای مردم نهاد فعال در کشور در حوزه جوانان به ۵۰۰ مورد رسید.

وی ابراز کرد: متأسفانه در بهترین حالت به ازای هر ۵۰ هزار جوان ایرانی یک تشکل وجود دارد که براساس سیاست‌های دولت قبل این سازمان‌های مردمی کاهش یافتند و باید این نقیصه جبران شود و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته به ازای هر ۱۰۰ نفر جوان یک سمن وجود دارد.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: تعداد سازمانهای مردم نهاد به نسبت نیازهای اجتماعی کشور گسترش مییابند و البته سازمانهای مردم نهاد حوزه جوانان به صورت نمایشی کارآمد نیستند و باید نیازهای جوانان را مرتفع کنند.

وی افزود: به منظور ارتقای کیفی و توانمندسازی سازمانهای مردم نهاد امسال در هر ماه یک دوره تخصصی ویژه برای دبیران سمن‌ها برگزار میشود و بر این اساس اردیبهشت ماه دوره تخصصی با موضوع کسب و کار اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی برگزار می‌شود و تابستان امسال نیز همدان میزبان یک دوره ملی ویژه است.

حجتی با اشاره به اینکه راه‌اندازی سمن‌سرا در احکام برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است، بیان کرد: مکانهای عمومی برای برقرای ارتباط جوانان و به ویژه تشکل‌های جوانان در کشور نداریم و باید این ارتباطات را در چای‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها شکل دهد که گاهی آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد.

وی در مورد مجوز فعالیت سمن‌ها تصریح کرد: با راه‌اندازی سیستم اتوماسیون صدور مجوزها، زمان صدور مجوز برای فعالیت سازمان‌های مردم نهاد کمتر از دو ماه طول میکشد و البته شیوه‌نامه اعطای مجوزها نیز در حال تغییر است و موضوع ثبت شرکتها نیز رفع می‌شود.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان ابراز کرد: با توجه به پیگیر بودن مسئولان استان همدان در حوزه مشارکت‌ها و افزایش اخذ مجوزهای سازمان‌های مردم نهاد، همدان جزء ۱۰ استان برتر کشور در حوزه جوانان و سمنها است.

 

 

 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار