از کناره گیری مقتدایی تا قهرمانی ویسی؛
حالا در حالی که بخاطر عملکرد استاتداران بومی مان، دولتی ها بدنبال انتصاب استاندار غیربومی برای خوزستان هستند، اصفهانی ها، عبداله ویسی را بخاطر عملکرد خوبِ اش به اصفهان می برند تا سرمربی غیربومی شان شود
کد خبر: ۲۳۸۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰ 31 May 2016
اردیبهشت ماه95 خوزستانیها شاهد دو خداحافظی بودند. عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان پش از دو سال و 8 ماه مسئولیت، با کاخ استانداری خداحافظی کرد و رفت. عبداله ویسی هم پس از دو سال و با کسب عنوان قهرمانی استقلال خوزستان در لیگ برتر با سپاهانی ها به تفاهم رسید و بار سفر را بست و به اصفهان رفت.

مقتدایی و ویسی هر دو بومی هستند اما با ویژگی هایی کاملا متفاوت، همین طور کارنامه ای متفاوت. مقتدایی در کابینه اش از معاونان و مدیران پا به سن گذاشته و بعضا بازنشسته استفاده کرد، فرماندارانش، بیشتر فرماندارانِ سابق بودند و چندان همخوانی با دولت جدید نداشتند. اما ویسی از بازیکنان جوانِ بعضا بی نام و نشان استفاده کرد. بازیکنانی که به استقلال خوزستان عشق می ورزیدند. مقتدایی در فضای رسانه ای خیلی حرفها را می زد و با زبانی تند و تیز بقول مشاورش، در کسوت اپوزیسیون دولتی که او را منصوب کرده بود ظاهر می شد، اما ویسی از حاشیه ها به دور بود و کمتر در فضای رسانه ای به این و آن می پرید. مقتدایی از پدرخوانده ها و دخالت هایشان گلایه می کرد ولی ویسی به تمرینات تیمش فکر می کرد.  

مقتدایی هزینه ی بسیاری را صرف ساختن سردر و نمای استانداری کرد ولی ویسی بازیکنانی ارزان قیمت را بکار گرفت و در نهایت لقب ارزانترین قهرمان لیگ را برای تیمش به ارمغان آورد.
آنها در یکسال باهم آمدند و در یکسال با هم رفتند، با دو کارنامه ی متفاوت. 

* برگشتن به سر کلاس اول
از نخستین روزهای پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و سپس تشکیل کابینه، سیل افرادی که از استان های مختلف به دفتر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام مراجعه می کردند، جاری شد. از همان ابتدا افراد مختلفی نیز برای تصدی استانداری خوزستان معرفی و پیشنهاد می شدند. 

آن روزها مقتدایی سودای مسئولیت در مجموعه وزارت نفت را در سر داشت و گفته می شود رایزنی هایی در این خصوص انجام شد. با این وجود بیژن زنگنه مایل به حضور مقتدایی نبود. همزمان برخی فعالان ستادی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در حسینیه ای در کوروش(کوی ملت) حول جاسم جادری رئیس ستاد جمع می شدند تا نقطه نظرات شان در خصوص تعیین استاندار جدید را روی کاغذ بیاورند و به دولت ارائه کنند.

نام مهدی بخشنده بیش از هر گزینه دیگری مطرح بود. با وجود آنکه گفته می شد وی این پیشنهاد را پذیرفته است اما طرح موضوع وزارت جهاد کشاورزی محمود حجتی، این موضوع را منتفی کرد و بخشنده در کنار یار سابقش در جهاد ماند. اعضای ستاد روحانی گزینه های مختلف را به رای گذاشتند و نهایتا در نامه ای به وزارت کشور، مقتدایی، جادری و عماد را پیشنهاد کردند. در همان زمان و در حالیکه مقتدایی پیشتر در واکنش به شایعه استانداری اش گفته بود به کلاس اول بر نمی گردم، در مصاحبه ای با خبرگزاری فارس، از آنچه دخالت پدر خوانده های تهران نشین در مسائل استان می نامید انتقاد کرد و عزم خود برای تصدی استانداری را نشان داد:« متاسفانه عده‌ای که در بهترین شرایط آب و هوایی در حال گذران زندگی هستند می‌خواهند برای مردمی که در زیر آفتاب سوزان ۵۰ درجه زندگی می‌کنند تصمیم گیری کنند. کسی می‌تواند برای خوزستان تصمیم گیری کند که در خوزستان زندگی کرده باشد و به نوعی آب و خاک خوزستان را خورده باشد. ” وی در آن زمان گفته بود که خوزستان نیاز به قیّمَ تهران نشین ندارد.»

به باور مقتدایی، عده ای به نام خوزستان از  دور و به صورت  مجازی برای استان و مردمانش تصمیم می گیرند حال آنکه درد مردمان این استان را نمی فهمند و صرفا در پی منافع خود هستند.

وزارت کشور آن روزها در شرایط خاصی به سر می برد. از سویی عدم آشنایی وزیر کشور با نیروهای هوادار دولت روحانی در استانها و از سوی دیگر روحیه محافظه کارانه وزارت کشور در انتخاب استانداران باعث شده بود، گزینه هایی برای استان های مختلف مورد توجه قرار بگیرند که تا حد امکان گرایش سیاسی مشخصی نداشته باشند. گزینه های استانداری خوزستان هم زیاد نبودند و آن روزها گزینه های غیربومی هم تمایلی برای امدن به خوزستان نداشتند و عمدتا در فکر مناصبی بهتر در تهران بودند. در چنین شرایطی مشخص بود که وزارت کشور، آمادگی پذیرش حمید کهرام را در منصب استانداری نخواهد داشت. جادری هم شانس کمتری برای این مسئولیت در خوزستان داشت و عماد در مقایسه با مقتدایی، سابقه استانداری را نداشت. ضمن انکه چندان هم پیگیر این موضوع نبود. اما مقتدایی با ارائه رزومه اش به کاظم میرولد معاون سیاسی وزیر کشور و سپس رحمانی فضلی توانست آنها را به این تحلیل برساند که در شرایط کنونی، خوزستان استانداری می خواهد که اصولگرایان با او مخالفتی نکنند و در عین حال سابقه ی حضور در دولت اصلاحات را هم داشته باشد. حضور مقتدایی در دو استانداری در دوره اصلاحات و در عین حال عدم رابطه خوب او با اصلاح طلبان و البته رضایت اصولگرایان به انتصاب او در کنار بومی بودنش باعث شد تا او به عنوان گزینه نهایی استانداری خوزستان به هیئت دولت معرفی شود و اندکی بعد حکم استانداری را دریافت کند.

او پس از حضور در استانداری وعده داد که در این دوره، ورژن 2 مقتدایی را شاهد خواهید بود اما به باور منتقدانش، هرچه جلوتر می رفت تفاوتی را با ورژن 1 خود نشان نمی داد. از همان ابتدا صدای اعتراض فعالان ستاد روحانی بلند شد. آنها به انتصابات مقتدایی اعتراض داشتند. ادامه حضور فرمانداران احمدی نژادی و یا ارتقای برخی معاونان فرمانداران دوره احمدی نژاد و یا جابجایی برخی از آنان و عدم تغییر جدی و متناسب با تغییر دولت در ادارات کل استان، از جمله انتقاداتی بود که به استاندار وارد می شد.

همان ابتدا هم کشمکشی بین استاندار و وزیر بهداشت بر سر انتخاب رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایجاد شد و مدیر روابط عمومی استانداری در گفتگو با خبرگزاری ایرنا، وزیر بهداشت را متهم به رفیق بازی کرد! استاندار هم دستور داد مسئولان استانی در مراسم معارفه ی رئیس دانشگاه شرکت نکنند. تا اینجا مقتدایی 2  تفاوتی با متدایی ورژن1 نمی کرد.

مدتی بعد او دوباره به پدرخوانده های درون و برون استانی حمله کرد.  چندی بعد در ماجرای خودروهای اروندی، رو در وی وزیر صنعت دولت قرار گرفت و با ادبیاتی تند او را خطاب کرد. این در حالی است که سازمان بازرسی و دیوان عدالت اداری هم معتقد بودند اقدام استاندار در خصوص خودروهای اروندی، قانونی نبوده است.

آنچه مسلم است اینکه استاندار نتوانست ارتباطات با حامیان دولت روحانی از یکسو و مدیران ارشد دولت از سوی دیگر را بخوبی تنظیم کند. 

با این وجود مقتدایی رابطه ی خوبی با نمایندگان اصولگرای خوزستان داشت و یکبار که موضوع برکناری وی شایع شد نمایندگان خوزستان در نامه ای به وزیر کشور وی را مورد حمایت قرار دادند.
اصلاح طلبان هم رضایتی از او نداشتند اما بیشتر ترجیح دادند نظاره گر وقایع پیش رو بمانند. یکی از فعالان اصلاح طلب یکبار گفت که این بار، این خودِ مقتدایی است که باعث برکناری مقتدایی خواهد شد.

در انتخابات مجلس هم عمده راه یافتگان به مجلس از منتقدان دولت بودند و تنها در اهواز و یک شهر دیگر کاندیدای اختصاصی اصلاح طلبان و اعتدالیون به دور دوم راه یافتند و جالبتر آنکه در مرحله دوم و در حالی که با تمدید ساعت رای گیری، شانس کاندیداهای حامی دولت افزایش می یافت استانداری حاضر به تمدید ساعت انتخابات پس از ساعت21 نمی شد! با این وجود سه کاندیدای لیست امید رای آوردند.

پس از مرحله دوم و در حالی که مقتدایی 14 فروردین درخواست استعفایش را به وزیر کشور داده بود، او دست به برخی جابجایی ها در فرمانداری ها زد و نمایندگان منتخب اعتراض شان را به گوش وزیر کشور و دیگر مسئولان رساندند.

در هر حال در واپسین روزهای اردیبهشت 95 و در حالی که بازیکنان استقلال خوزستان و عبداله ویسی آماده آخرین بازی لیگ برتر و مشخص شدن تکلیف قهرمان بودند، ناگاه خبری در فضای مجازی منتشر شد؛ خبیر سرپرست استانداری خوزستان شد. 

* قهرمانی با دست خالی
چند روز پس از خداحافظی مقتدایی، استقلال خوزستان در عصر روز جمعه به مصاف تیم ذوب آهن اصفهان رفت. مقتدایی هم آمده بود تا مصاف بازیکنان عبداله ویسی را از نزدیک ببیند. مقتدایی از وی آی پی ورزشگاه خوب می دید که بازیکنان استقلال خوزستان چگونه با خود و با مربی شان همدل هستند. رابطه ی خوب ویسی با مدیرعامل استقلال صنعتی را از روی سکوهای ورزشگاه می شد بخوبی مشاهده کرد. حتی فولادی ها هم آمده بودند برای تشویق استقلال خوزستان.
ویسی در این دو سالی که سرمربی استقلال بود، لج کسی را برنیانگیخت و به کسی حمله نکرد. بدنبال تنش و حاشیه نبود. از این رو کمتر مزاحمتی برایش ایجاد شد. برای او بیش از غرورِ خودش، قهرمانی استقلال و خوزستان مهم بود.

علاقه ای به سوپرمن بازی و کارهای پوپولیستی از خود نشان نداد ولی توانست لقب لسترسیتی را برای استقلال خوزستان در اذهان بر سر زبانها جاری کند.

ویسی به جوانان خوزستان و فولادنوین اعتماد کرد و با تدارک تیمی مرکب از بازیکنان گمنام اما بومی، فصل تازه‌ای در کارنامه مربیگری‌اش را رقم زد. تیم را و بازیکنان را ساخت. از تجربه هایش در فولاد خوزستان و صبا و حتی سکست هایش در پیکان خوب بهره گرفت و البته نوستالوژی قدرت نداشت.

ویسی سال92 سرمربی استقلال خوزستان شد و تیمی را که هر آن خطر سقوط تهدیدش می کردرا قهرمان لیگ کرد.

حالا در حالی که بخاطر عملکرد استاتداران بومی مان، دولتی ها بدنبال انتصاب استاندار غیربومی برای خوزستان هستند، اصفهانی ها، عبداله ویسی را بخاطر عملکرد خوبِ اش به اصفهان می برند تا سرمربی غیربومی شان شود.

دو بومی، با دو کارنامه ها و سرانجامِ متفاوت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار