با شروع ماه رمضان و روزه‌داری عده‌ای به صورت خودسرانه دست به قطع و یا تغییر در زمان مصرف داروهایشان می‌زنند که مرتکب کار بسیار خطرناکی می‌شوند.
کد خبر: ۲۴۳۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴ 11 June 2016
یک کارشناس مصرف منطقی دارو در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در ماه رمضان به صورت خودسرانه زمان مصرف داروهایتان را تغییر ندهید.

به گزارش ایسنا، دکتر مجید حنیفه، اظهار کرد: با شروع ماه رمضان و روزه‌داری عده‌ای به صورت خودسرانه دست به قطع و یا تغییر در زمان مصرف داروهایشان می‌زنند که مرتکب کار بسیار خطرناکی می‌شوند.

وی تصریح کرد: زمان روزه‌داري هيچ‌گاه وعده‌هاي دارویي را خودسرانه حذف و يا به زمان ديگري موكول نکنید چرا که اين عمل شما سبب ایجاد اختلال در روند درمان می‌شود و تنها با نظر پزشک است که می‌توان مصرف بسياري از داروها را به زمان سحري يا افطار منتقل کرد.

حنیفه اضافه کرد: دوران بارداری، شيردهي و برخي از بيماري‌ها مانند ديابت، فشارخون، روده تحريك‌پذير، يبوست، زخم‌هاي سيستم گوارشی مانند معده و اثني‌عشر، اختلالات كليوي، بيماري‌هاي اعصاب و روان و آسم همگي از شرايط جسمي هستند كه فرد را ملزم مي‌کند پيش از اقدام به روزه‌داري درخصوص نحوه صحیح مصرف داروها با پزشک مشورت کنند.

این کارشناس مصرف منطقی دارو با بیان اینکه بيماراني كه يك‌بار در روز دارو مصرف مي‌کنند معمولا در ایام روزه‌داری دچار مشكل نمي‌شوند، عنوان کرد: در صورتي‌كه لازم است دارو با معده خالي مصرف شود، بهترين زمان مصرف يك ساعت قبل از سحري و يا دو ساعت بعد از افطار است.

وی خاطرنشان کرد: بيماراني كه مجبور به دريافت دارو در بيش از يك وعده هستند، ممكن است پس از مشورت با پزشك معالج خود قادر باشند داروهاي خود را در فاصله بين افطار تا سحر استفاده كنند.

حنیفه افزود: در مواردي خاص هم ممكن است پزشك معالج قادر باشد با جايگزيني داروهاي بيماران با انواع طولاني اثر آنها و يا تعويض دارو با يك داروي مشابه با نيمه عمر طولاني امكان روزه‌داري براي این بيماران را فراهم کند.

ممنوعیت مصرف قرص‌های ضدبارداری در ایام ماه رمضان

وی با تاکید بر اینکه مصرف قرص‌هاي ضدبارداري براي تاخير در عادت ماهانه در ماه مبارك رمضان توصيه نمي‌شود، اظهار کرد: با توجه به كاهش مصرف مايعات در این ماه مصرف این قرص‌ها می‌تواند احتمال لخته شدن خون در رگ‌هاي مغزي را افزايش دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار