آموزش و پرورش درصدد استخدام معلمان حق‌التدریس به منظور ارائه آموزش به دانش‌آموزان عشایری است.
کد خبر: ۲۴۳۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱ 11 June 2016
مدیر امور عشایری استان همدان با اشاره به اینکه احداث مدرسه‌های شبانه‌روزی تنها راهکار تحصیل دانش‌آموزان عشایری است، گفت: آموزش و پرورش درصدد استخدام معلمان حق‌التدریس به منظور ارائه آموزش به دانش‌آموزان عشایری است.

به گزارش ایسنا، حمزه‌علی یزدانی، اظهار کرد: واقعیت این است که حتی سرباز معلم‌ها و معلمان همراه با ایل هم نمی‌توانند مشکلات تحصیلی دانش‌آموزان عشایری را مرتفع کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه خانواده‌های عشایری همگی باهم در یک زمان در مناطق ییلاق و قشلاقی ساکن نمی‌شوند و به تدریج در حال کوچ هستند بنابراین معلم همراه با ایل نمی‌تواند همه این دانش‌آموزان را یک جا متمرکز کرده و به آنها آموزش دهد.

وی به نحوه آموزش این دانش‌آموزان اشاره کرد و افزود: این دانش‌آموزان با آغاز سالتحصیلی از مناطق قشلاقی به مناطق گرمسیر می‌روند و در اردیبهشت‌ماه به همدان بازمی‌گردند بنابراین عملا از اختیار آموزش و برورش همدان خارج شده و فقط یک ترم را در مناطق ییلاقی سبری می‌کنند.

90 درصد نرخ بی‌سواد استان به عشایر اختصاص دارد

یزدانی با بیان اینکه 90 درصد نرخ بی‌سوادی در استان به عشایر اختصاص دارد، ادامه داد: با توجه به اینکه عشایر به فرزندان به عنوان نیروی کار می‌نگرند بنابراین تمایلی به تحصیل آنها ندارند.

وی ادامه داد: گردهمایی بزرگان ایل و توجیه آنها درخصوص اهمیت تحصیل دانش‌آموزان و ارائه کلاس‌های آموزشی و تبیین ضرورت آموزش دانش‌آموزان از جمله فعالیت‌های متناوب صورت گرفته برای عشایر است.

یزدانی عنوان کرد: باتوجه به اینکه ممکن است زایمان زنان عشایری در حال کوچ اتفاق بیفتد بنابراین این افراد فرصت دریافت شناسنامه برای فرزندان را بیدا نمی‌کنند و ممکن است بسیاری از این دانش‌آموزان حتی بدون شناسنامه باشند.

وی با بیان اینکه تنها راهکار تحصیل دانش‌آموزان عشایری مستقر شدن آنها در مناطق ییلاقی و گذراندن یک ترم تحصیلی است، خاطرنشان کرد: آمورش و برورش با احداث مدارس شبانه‌روزی و جداکردن این دانش‌آموزان از خانواده‌هایشان می‌تواند تاحدودی از بی‌سوادی آنها جلوگیری کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار