مدیرکل بهزیستی ایلام ازسازمان بهزیستی به عنوان متولی اصلی آسیب های اجتماعی نام برد
کد خبر: ۲۴۵۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰ 13 June 2016

مدیرکل بهزیستی ایلام ازسازمان بهزیستی به عنوان متولی اصلی آسیب های اجتماعی نام برد

 

به گزارش تابناک ایلام؛فرهاد قیصربیگی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های گروهی ایلام با بیان اینکه رشد آسیب های اجتماعی در استان ها تابع کشور است، اظهار کرد: نگاه رهبر معظم انقلاب و مسئولان ارشد کشور نسبت به آسیب های اجتماعی ویژه است.

وی گفت: در برنامه ششم توسعه نگاه به آسیب های اجتماعی جدی و کاربردی با پیوست اجتماعی قوی است ضمن اینکه در این برنامه سازمان بهزیستی به عنوان یکی از متولیان اصلی آسیب های اجتماعی مشخص شده است.

قیصربیگی به انعقاد تفاهم نامه همکاری بین سازمان بهزیستی و استانداری ایلام در سفر سال گذشته رئیس سازمان بهزیستی به این استان اشاره کرد و افزود: این تفاهم نامه در راستای تدوین سند کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی منعقد شد.

به گفته وی، بر اساس مفاد این تفاهم نامه همکاری، سازمان بهزیستی کشور متعهد شد در صورت داشتن برنامه عملیاتی در این حوزه 60درصد بودجه مورد نیاز را پرداخت کند و مابقی اعتبار نیز از طریق استانداری ایلام تامین شود.

وی تاکید کرد: برای تدوین این سند بهزیستی، دانشگاه ایلام و دفتر امور اجتماعی استانداری به عنوان متولی تعیین شدند و تاکنون چهار نشست برگزار شده است البته این سند باید ظرف شش ماه آینده تدوین شود.

** ضرورت احداث مرکز آسیب دیدگان اجتماعی در استان
وی با اشاره به اینکه ایلام تنها استان فاقد مرکز اورژانس اجتماعی در کشور است، اظهار کرد: با وجود آسیب های اجتماعی مختلف در استان تاکنون این مرکز در ایلام راه اندازی نشده است.
قیصربیگی ادامه داد: در این زمینه مسئولان باید مشارکت لازم را داشته باشند تا با احداث مرکز جامع آسیب دیدگان اجتماعی شاهد کاهش و رفع بسیاری از آسیب ها در این استان باشیم.

** تحقق 100 درصدی اهداف بهزیستی در برش های استانی
مدیرکل بهزیستی ایلام از تحقق 100 درصدی اهداف این سازمان بر اساس برش های استانی در سال گذشته خبر داد و گفت: این برش های استانی شامل فعالیت های حوزه توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری است.

قیصربیگی اضافه کرد: در این زمینه کیفیت اجرای برنامه ها مد نظر قرار داشته که امسال ضمن تحقق کمی برنامه ها کیفی تر شدن اجرای آنها نیز در دستور کار قرار دارد.

** هزینه 340 میلیارد ریالی بهزیستی ایلام در طول سال 94
وی به اعتبار 340 میلیارد ریالی این سازمان در سال گذشته اشاره کرد و افزود: از این مبلغ 140 میلیاد ریال استانی و مابقی اعتبار ابلاغی از مرکز بود که در حوزه های مختلف خدماتی این سازمان هزینه شد.

وی به خدمات دفتر کودکان و نوجوانان این اداره کل در سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: تامین 121 نوبت غذای گرم برای کودکان در مهدهای کودک، کمک به تامین شهریه کودکان نیازمند، توسعه روستا مهدها و مهدهای حاشیه شهرها، پرداخت خسارت سیل به مهدهای کودک و کمک به آدینه مهدها از جمله فعالیت های این حوزه است.

قیصربیگی با اشاره به اینکه اکنون 305 مهد کودک در استان ایلام وجود دارد، گفت: از این تعداد 193 مهد در مناطق روستایی، 13 مهد در مناطق حاشیه شهرها و 109 مهد کودک نیز در مناطق شهری قرار دارند.

** شناسایی شش هزار و 400 معلول در اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه
مدیر کل بهزیستی ایلام همچنین به اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه این اداره کل اشاره کرد و گفت: این طرح از سال 90 با هدف شناسایی معلولان در روستاها آغاز و در اجرای آن تاکنون شش هزار و 400 معلول در این مناطق شناسایی و زیر پوشش خدمات این سازمان قرار گرفته اند.

وی اظهار کرد: برای اجرای این طرح 10 مرکز غیر دولتی با عنوان 'CBR' در 10 شهرستان استان دایر و با استفاده از تسهیل گرلان بخش خصوصی ضمن شناسایی معلولان خدمات توانبخشی به آنها ارائه می شود.

** ضرورت افزایش سطح پرداخت یارانه مراکز غیر دولتی
وی تعداد مراکز شبانه روزی و روزانه بهزیستی را 32 مرکز اعلام کرد و افزود: توسعه این مراکز که توسط بخش خصوصی فعالیت دارند از جمله احداث مرکز نگهداری معلولان جسمی، حرکتی بویژه در سال جاری در دستور کار بهزیستی قرار گرفته است.

مدیر کل بهزیستی ایلام با اشاره به اینکه این سازمان اکنون به ازای هر فرد معلول که در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند ماهانه پنج میلیون ریال پرداخت می کند، گفت: این در حالیست که هزینه نگهداری هر معلول و یا مددجو در مراکز 10 میلیون ریال بود و 50 درصد مابقی این مبلغ باید توسط خانواده ها و یا از طریق مشارکت مردم پرداخت شود.

قیصربیگی اضافه کرد: در ایلام بر خلاف سایر استان ها خانواده های مددجویان و معلولان به علت مشکلات مالی توان پرداخت این مبلغ را ندارند و در این زمینه، پرداخت یارانه به مراکز غیر دولتی ضرورت دارد.

** صرف 10 میلیارد ریال برای اشتغالزایی جامعه هدف در سال گذشته
وی به صرف اعتبار 10 میلیارد ریالی بهزیستی در طول پارسال برای اشتغالزایی مددجویان اشاره کرد و گفت: خودکفایی و توانمندسازی معلولان و جامعه هدف در دستور کار بهزیستی قرار دارد.
وی افزود: بهزیستی در این بخش عملکرد موفقی داشته بطوری که مجموع اعتبار هزینه شده این حوزه 20 درصد بیشتر از میزان پیش بینی شده، بوده است.

** مسیر مشارکت های مردمی باید هدفمند شود
مدیرکل بهزیستی ایلام با تاکید بر اینکه مسیر پرداخت کمک ها و مشارکت های مردمی باید هدفمند باشد، یادآور شد: کمک افراد باید به بهترین وجه ممکن به دست افراد نیازمند برسد و در این زمینه مردم و افراد خیر باید هر چه بیشتر با فعالیت های بهزیستی آشنا شوند.

وی با بیان اینکه تقویت حوزه مشارکت های مردمی در دستور کار این سازمان قرار دارد، گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای این حوزه در بهزیستی ساخت نخستین شیرخوارگاه با مشارکت 10 میلیارد ریالی یک فرد خیر بود که همزمان با هفته بهزیستی افتتاح می شود.

** بهزیستی در کنار سایر ارگان ها در حوزه اعتیاد هم فعالیت دارد
وی همچنین در خصوص مشارکت این سازمان در رفع معضل اعتیاد در استان گفت: بهزیستی عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر است و مسئولیت کمیته فرهنگی و پیشگیری این شورا را بر عهده دارد.

قیصربیگی با اشاره به فعالیت مراکز خود معرف و میان مدت ترک اعتیاد در استان، اضافه کرد: سیاست جدید در حوزه پیشگیری از مواد مخدر راه اندازی مراکز بلند مدت 'TC' است که امسال سعی داریم مجوز ایجاد این مرکز را اخذ کنیم.

** مراجعه چهار هزار آسیب دیده اجتماعی به مراکز بهزیستی
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی ایلام نیز در این نشست از مراجعه چهار هزار ایلامی به مراکز بهزیستی در سال گذشته خبر داد و گفت: این مراکز شامل مداخله در بحران، کاهش طلاق، مرکز سیار اورژانس اجتماعی، کودکان کار و خیابانی و خط 123 اورژانس اجتماعی است که خدمات مشاوره ای لازم را به مراجعان ارائه می کند.

وی به 2 آسیب خودکشی و طلاق در استان اشاره کرد و اظهار کرد: اگر چه آمار طلاق در این استان نسبت به آمار کشور نگران کننده نیست ولی روند رو به رشد نگران کننده ای دارد.
وی با بیان اینکه در این استان عمده طلاق ها در پنج سال اول زندگی مشترک رخ می دهد، افزود: با برگزاری کارگاه های آموزشی مختلف درصدد افزایش آگاهی دختران و پسران برای انتخاب ازدواج درست و سالم است.

وی اجرای مانور اجتماعی، اجرای مسابقه با موضوع آسیبب های اجتماعی، ارتقا کیفیت خدمات با برگزاری کارگاه های آموزشی برای کارشناسان بهزیستی، توسعه مراکز و برگزاری همایش زنان و سلامت اجتماعی را از عمده برنامه های این حوزه در سال گذشته برشمرد.
وی همچنین از افتتاح نخستین خانه کودکان کار و خیابانی با هدف حمایت از این کودکان در سال جدید در این استان خبر داد.

** احداث یک هزار و 136واحد مسکونی برای مددجویان
معاون مشارکت های مردمی اداره کل بهزیستی ایلام نیز در این نشست از احداث یک هزار و 136 واحد مسکونی برای مددجویان زیر پوشش از بدو تاسیس تاکنون اشاره کرد و گفت: علاوه بر این اکنون عملیات ساخت 971 واحد برای مددجویان در دست ساخت است.

نسرین شهبازی تاکید کرد: پارسال در مجموع 10 میلیارد ریال برای احداث 221 واحد مسکونی مددجویان هزینه و این منازل تحویل آنها شده است.

وی به ساخت مسکن برای خانواده های چند معلولی به بالا اشاره کرد و افزود: ساخت 18 واحد برای این خانواده ها در مناطق شهری با پرداخت سقف کمک 300 میلیون ریالی و 20 واحد نیز در روستاها با سقف کمک 180 میلیون ریالی آغاز شده است.

شهبازی با گلایه از پایین بودن میزان مشارکت های مردمی در این استان گفت: میزان مشارکت های مردمی در ایلام کمرنگ و ضعیف است و مردم عمده کمک های خود را بدون هدف پرداخت می کنند.

25 هزار نفر در استان ایلام زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار