کد خبر: ۲۵۲۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱ 29 June 2016

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: مار جعفری، خزنده سمی است که سیستان و بلوچستان هم یکی از زیستگاه های اصلی آن محسوب می شود.

دکتر غلامرضا نوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، افزود: مار جعفری از مارهای سمی و متعلق به خانواده ویپریدا است و دارای پوزه پهن و کوتاه و سر و گردن کاملاً مشخص است.

عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه گفت: سر این نوع از مارها، کمی باریک و مثلثی شکل، پولکها تیغه دار، مردمک چشم عمودی، سوراخ بینی درون درون و یا سه پولک است.

به گفته وی حداکثر طول این نوع مار 98 سانتی متر و دم آن نیز 7 سانتی متر است.

نوری در ادامه بيان کرد: زیستگاه این مار در مناطق شنی، صخره ای، خاک رسی، بوته زارها و زیر تخه سنگ ها گسترش دارد و معمولاً مار جعفري از مناطق باتلاقی و جنگلی دوری می گزیند.

وی همچنین به استانهایی که می توان این مار را در کشور مشاهد کرد اشاره و اظهار داشت: مار جعفری در استانهای سمنان، خراسان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان، خوزستان، یزد، بوشهر و ایلام دیده شده است.

نوری ادامه داد: حرکت این مار جالب است و از پهلو به صورت حلقه حلقه حرکت می کند و از حشرات، عقرب ها، رتیل ها، موش ها، مارمولک ها و پرندگان کوچک تغذیه می کند و در فصل بهار بین یک تا 23 نوزاد به دنیا می آورد.

عضو هیات علمی دانشگاه در پایان گفت: وسعت زیاد استان سیستان و بلوچستان و تنوع آب و هوایی آن موجب بروز تنوع در پوشش گیاهی و جانوری شده و محل زیست بسیاری از جانوران و جانداران کمیاب در کشور محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار