یکی از الزامات میزبانی شایسته از زائران، نظرسنجی‌های مداوم و آمارگیری از میزان رضایت مردمی است که در شهر قم حضور پیدا می‌کنند. این‌که مردم از چه چیزهایی بیشترین رضایت را داشته و از چه چیزهایی ناراضی بوده‌اند یا احتیاجاتشان چیست، از موضوعاتی است که توجه به آن زمینه را برای حل مشکلات میزبانی شهر قم فراهم می‌کند.
کد خبر: ۲۵۴۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹ 03 July 2016
به گزارش تابناک قم، یکی از اقداماتی که معاونت هماهنگی امور زائرین استانداری قم در مناسبت‌های مختلفی که شهر قم میزبان تعداد زیادی از مسافران است انجام می‌دهد، نظرسنجی از زائران است. بررسی نتایج این نظرسنجی‌ها می‌تواند بخشی از نقاط ضعف و قوت را نشان دهد.

مطالعات این معاونت نشان می‌دهد که مشکلات زائران در مناسبت‌هایی که 3 ماه ابتدایی سال وجود داشته، همان مشکلات همیشگی شهر قم یعنی معضل پارکینگ و مراکز اقامتی است. میهمانان شهر قم از خدمات چندان از خدمات ترافیکی و اقامتی راضی نیستند.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم اظهار کرد: میزان ماندگاری مسافر در شهر قم به 36 ساعت رسیده است. این نشان می‌دهد شهر قم از مقصد بین راهی به طور تدریجی بیرون می‌آید و بسیاری از زائران به قصد زیارت فقط به این شهر می‌آیند.

«یونس عالی‌پور» ابراز کرد: در ایام نوروز هر شب حدود 100 هزار نفر مسافران وارد شده به استان قم بوده‌اند که مهمان‌سراها به تنهایی برای این جمعیت کافی نیستند و کمبود امکانات اقامتی در چنین شرایطی به خوبی حس می‌شود.

وی گفت: نیمه شعبان امسال میزان اسکان در آموزش و پرورش حداقل بود زیرا بیشتر افرادی که در این روز وارد قم می‌شوند در مسجد مقدس جمکران می‌مانند.

به گفته معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم، 600 هزار نفر در نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران حضور یافتند.

عالی پور افزود: 64 درصد از افراد حضور یافته در مسجد مقدس جمکران از وسایل نقلیه شخصی، 34 درصد از وسایل نقلیه عمومی و سایر افراد پیاده‌روی کرده‌اند.معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم اظهار کرد: بیشتر افرادی که در ایام نیمه شعبان در قم اقامت داشتند در منزل اقوام و دوستان مستقر شدند، 21 درصد رهگذر بودند، 16 درصد در چادر مسافرتی حضور یافتند، 29 درصد در مسافرخانه‌ها و هتل‌ها و 6 درصد در مدارس استقرار یافتند.

وی تصریح کرد: نیمه شعبان امسال میزان رضایتمندی مردم از پارکینگ‌ها متوسط رو به زیاد، میزان رضایتمندی از محل اسکان و استقرار متوسط رو به زیاد، رضایتمندی از دسترسی به نیازهای ضروری خیلی زیاد، میزان فروشگاه‌های مواد غذایی خوب، رضایتمندی از وضوخانه‌ها و مساجد زیاد، رضایتمندی از خدمات ارائه‌شده در ایستگاه‌های صلواتی و نذورات خیلی زیاد و کارآیی تابلوهای نصب شده در اطراف جمکران خیلی زیاد، بوده است.

عالی‌پور با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی به زائران گفت: بیشترین اطلاع‌رسانی در ایام نیمه شعبان از طریق رادیو و تلویزیون انجام گرفته است، همچنین در خصوص اخبار مهدویت اطلاع رسانی ابتدا از طریق رادیو و تلویزیون و بعد نشریات بوده است.

وی افزود: میزان رضایتمندی مسافران از فروشگاه کتاب مسجد جمکران زیاد، میزان رضایتمندی از مهدهای کودک برای کودکان خیلی زیاد و میزان رضایتمندی از برخورد خادمان خیلی زیاد بوده است.

به گفته معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم، بیشترین زائران در ایام نیمه شعبان در گروه سنی 25 تا 35 سال بوده‌اند. بیشتر افرادی که در ایام نیمه شعبان در قم حضور یافتند کمتر از یک روز در این شهر اقامت داشتند.

عالی‌پور اظهار کرد: یک میلیون و 600 هزار مسافر طی چند روز نیمه شعبان در قم وارد شدند اما تعداد مسافرانی که در روز نیمه شعبان حضور داشتند 600 هزار نفر بوده‌اند.

وی در خصوص مشکلات میزبانی در ایام نوروز و نیمه شعبان افزود: مسافران در ایام نیمه شعبان توقفی کوتاه‌مدت در قم دارند در حالی که در ایام نوروز این اقامت طولانی‌تر بوده و مسافران قصد اقامت و تفریح دارند، بنابراین برای آنها مساله تفریح، اسکان،‌ پارکینگ و... اهمیت بسیاری دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم با بیان این‌که زائران از امنیت قم در ایام نوروز رضایت بسیاری داشتند،‌ افزود: با امکانات قم، در نیمه شعبان خدمات رسانی كرده ایم در حالی که نیمه شعبان یک مراسم فراملی و فرا استانی است. زیرا صدای مهدویت و انتظار از قم به گوش جهانیان می‌رسد بنابراین همه دستگاه‌های کشور باید در این زمینه تلاش کنند.

وی در خصوص میزان اسکان مسافران در ایام نوروز افزود: برخی از زائران تمایل دارند که در مکان عمومی چادر بزنند و برخی تمایل دارند در مکان‌های اقامتی حضور یابند. زیرا افرادی که به این شهر وارد می‌شوند دارای نیازها و فرهنگ‌های مختلفی هستند.

وی بیان کرد: باید تلاش کنیم زیرساخت‌ها برای زائران به‌صورت کامل ایجاد شود تا زائران رضایت بسیاری داشته باشند.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم در خصوص میزان ماندگاری مسافر در قم افزود: بر اساس آخرین آمار میزان ماندگاری مردم در این استان به 36 ساعت در ایام نوروز رسیده است.

عالی پور در خصوص پرداخت هزینه از سوی دولت افزود: زیرساخت‌هایی از جمله تأمین امنیت و حمل‌ونقل باید از سوی دولت تأمین شود اما جشن‌هایی مانند نیمه شعبان مردم بر عهده دولت نیست بلکه مردمی است.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار