وضع قوانین خلق الساعه از سوی طرف عراقی، روند صادرات در مرز بین‌المللی مهران را به نوعی دست و پا گیر کرده است.
کد خبر: ۲۵۵۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۲ 05 July 2016
مرز بین المللی مهران در استان ایلام ،یکی از مهمترین مرزهای ایران با کشور عراق است ،که سالیانه بیش از هزاران تن کالا از این مرز بین المللی روانه کشور عراق می شود،این درحالیست دولت عراق بصورت مستمر مبادرت به تغییر قوانین گمرکی می نماید واین موضوع ،مشکلاتی را در روند صادرات برای تجار ایرانی ایجاد می نماید.

به گزارش تابناک ایلام ،صدور دستورالعمل های جدید وپی درپی  گمرکی از سوی دولت عراق باعص ایجاد مشکلاتی برای تجار ایرانی شده است،یکی از این مقررات خلق الساعه الزام صادرکنندگان به صدور گواهی مبداي می باشد ،یک گواهی که صادر کننده کالا مجبور است از طریق سفارت عراق ،با سیرمراحل دست وپا گیر اداری نسبت به دریافت گواهی مبداي مبادرت نماید از سویی وضع قوانین لحظه‌ای از سوی طرف عراقی مشکلاتی را برای صادرکنندگان در مرز بین‌المللی مهران ایجاد کرده به طوری که در حال حاضر صدور سیمان و لبنیات از طریق پایانه مهران به عراق ممنوع شده است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان ایلام در گفتگو با خبرنگار ایسنا گفت: وضع قوانین خلق الساعه از سوی طرف عراقی، روند صادرات در مرز بین‌المللی مهران را به نوعی دست و پا گیر کرده است.

«فرج امیدی» اظهار کرد: متولیان تجارت و صادرات در استان باید با دیپلماسی اقتصادی قوی با طرف عراقی زمینه‌های سهولت بیشتر در امر صادرات را برای تجار استان و فعالان اقتصادی سایر نقاط کشور که مهران را برای صادرات محصولاتشان انتخاب کرده‌اند، فراهم کنند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان ایلام با بیان اینکه ارائه دیپلماسی قوی در مهران با عراق می‌تواند چشم‌انداز فعالیت‌های اقتصادی در این منطقه را روشن‌تر کند، افزود: وضع قوانین لحظه‌ای از سوی طرف عراقی مشکلاتی را برای صادرکنندگان در مرز بین‌المللی مهران ایجاد کرده به طوری که در حال حاضر صدور سیمان و لبنیات از طریق پایانه مهران به عراق ممنوع شده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه دیده می‌شود که مجوز واردات برخی اقلام از سوی طرف عراقی صادر نمی‌شود و همین امر موجب رکود کاری کارخانه‌جات داخلی ما در بحث صادرات شده است.

امیدی با اشاره به اینکه باید از فروش به صورت کلینکر (خام فروشی) جلوگیری شود، تصریح کرد: چشم‌انداز آینده مهران با توجه به شرایط محیطی آن خوب ارزیابی می‌شود ولی قوانین خلق الساعه طرف عراقی فرآیند کاری را دست و پا گیر کرده است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان استان یادآور شد: باید تلاشی صورت گیرد تا محدودیت‌های موجود در مرز بین‌المللی مهران حذف شود و در همین راستا رایزن ایران در عراق از طریق مذاکره با دولت عراق در جهت تسهیل امور صادراتی در مهران گام بردارد.

وی مهران را به عنوان کریدور امنی برای عراق دانست و گفت: در حال حاضر مهران محلی برای اجرای صرف بخشنامه‌های دولت مرکزی عراق شده و نباید فراموش کرد که ساز و کار منطقه ویژه اقتصادی مهران در شرایطی خوب است که شرایط فروش برای تولیدکنندگان فراهم باشد که در این صورت سرمایه‌گذار جذب منطقه خواهد شد.

امیدی با بیان اینکه عراق تابع استاندارد جهانی BV است، اظهار کرد: محصولاتی که می‌خواهد وارد عراق شود باید کیفیت داشته و تبلیغات لازم در این کشور برای ورود آن محصول صورت گیرد که از طریق سایت‌های معتبر باید تبلیغات صورت گیرد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان استان با اشاره به اینکه یکی از شرایط اقتصاد مقاومتی این است که موانع صادرات را رفع کنیم، اضافه کرد: تعرفه‌های محلی عراق برای تجار ما دست و پا گیر شده که برای رونق بیشتر در این مسیر باید جوایز صادراتی به روز بوده و تسهیلات و بسته‌های حمایتی برای تولیدکننده و صادرکننده در نظر گرفته شود.

وی در پایان بر لزوم تشکیل کارگروه صادراتی با محوریت بخش خصوصی از طریق معاونت امور اقتصادی استانداری ایلام با حضور طرف‌های درگیر در دو کشور تاکید کرد.

شایان ذکراست فعالیت صادراتی در مرز مهران در یک ماهه ابتدایی سال در مقایسه با پارسال از افزایش ۴۰ درصدی برخوردار است که مواد غذایی، صیفی جات، انواع مصالح ساختمانی، سیمان، مواد پتروشیمی، پلی اتیلین از جمله کالاهای صادراتی استان ایلام از مرز مهران به عراق است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار