کد خبر: ۲۵۷۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۱ 08 July 2016
ای کاش این جشنواره‌ها همزمان با فصل برداشت برگزار شود، چراکه این جشنواره با محوریت تمشک است، اما تمشکی نداریم و تنها توانستیم مقداری از منطقه دیگر فراهم کنیم.
مازندران سرشار از نعمت‌هایی است که خداوند به مردم این دیار ارزانی داشته و تمشک یکی از هزاران هزار این نعمت‌هاست.

* رویش تمشک به صورت انبوه

تمشک فواید بسیاری دارد و تب‌بری، ملین بودن، تنظیم فشار خون، روشن شدن پوست و ده‌ها خواص دیگر از جمله آن است.

تمشک درختچه‌ای از تیره گل سرخیان است که به حالت وحشی در نقاطی مانند گیلان،مازندران و آذربایجان فراوان است و با ساقه‌های تیغ‌دار بلند، اغلب  در حاشیه جاده‌ها، مزارع و جنگل‌ها به صورت انبوه می‌روید.

سال گذشته نخستین جشنواره بوم‌گردی با محوریت تمشک در روستای سیف‌کتی قائم‌شهر برگزار شد و امروز نیز دومین جشنواره این میوه پرخاصیت و خوشمزه با همکاری خانه موزه هنر ریحانه کوتنا و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران و با حضور پرشور مردم برگزار شد.

* شادی‌هایمان خصوصی و عزاهای‌مان عمومی شد

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در شهرستان قائم‌شهر با بیان اینکه شادی در فرهنگ ایرانی به‌عنوان یکی از شاخصه‌های مسرت بخش مردم این سرزمین بود، گفت: چند دهه‌ای است که گرفتار چرخش فرهنگی شدیم و شادی‌های‌مان خصوصی و عزاهای‌مان عمومی شد و این در حالی است که در فرهنگ ایرانی این قضیه بالعکس بوده است.

 دلاور بزرگ‌نیا افزود: وقتی در میراث مدیریت پذیرفتم آیین‌های منطقه مازندران را با همکاران هنرهای نمایشی جمع کردیم و دیدیم تقریبا هر دو ماه یک شادی عمومی در گذشته داشتیم و در کنار عناصری چون خداجویی، حق‌طلبی، رشادت و تبار، شادی از عناصر پنج‌گانه شخصیت و هویت ایرانی و مازندرانی بود.

وی تصریح کرد: خوشحالم به بهانه‌های مختلف و در قالب جشنواره‌های متعدد شرایطی فراهم می‌شود تا شکرگزاری خود را از نعمت‌های خداوندی ابراز کنیم.

* پیوند بین جشنواره و گردشگری

بزرگ‌نیا با بیان اینکه رونق گردشگری و این قبیل جشنواره‌ها می‌تواند مهمانان و مسافران را به خود جلب کند، بیان کرد: پیوند بین جشنواره و گردشگری می‌تواند موجب رونق اقتصادی منطقه شود.

این مسؤول اظهار کرد: شاید زیبایی‌های طبیعت پاسخگوی نیاز طبیعت باشد اما قریب به دو سال است که ما علاقه‌مندی مردم به روستاها، آیین‌ها و آشنایی با فرهنگ مناطق مختلف میان‌بند، کوهستان و جلگه را شاهدیم.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم گردشگری روستایی و بوم‌گردی را به‌عنوان یکی از فرصت‌های رونق اقتصادی در کنار مؤلفه فرهنگ بهره بگیریم باید زیرساخت‌های مورد نیاز این فرصت را فراهم کنیم.

* آشتی با آیین‌ها

بزرگ‌نیا افزود: خود اهالی منطقه نیز باید با آیین‌های فراموش شده یک‌بار دیگر آشتی کنند و معماری منطقه و محله باید حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: باید هویت معماری خود را برگردانیم و آیین‌ها را زنده نگه داریم و برگزاری جشنواره‌های بومی مختص یک‌بار در سال نباشد و آنقدر تکرار شود تا به حیات جاری ما برگردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران تصریح کرد: سنت‌ها در قالب جشنواره‌های به یاد ماندنی که همه اجزای آن مردمی است می تواند کانون توجه گردشگران از سراسر کشور و حتی دنیا باشد.

وی به حضور بیش از یک میلیون نفری مسافران در تعطیلات اخیر در مازندران اشاره کرد و گفت: این مسافران با خود علاقه‌مندی و سرمایه می‌آورند و ما باید از این فضای پرنشاط در کنار معرفی فرهنگ و سنن استفاده کنیم.

* خواص آنتی‌اکسیدانی تمشک

کارشناس فرهنگی و امور کشاورزی قائم‌شهر در گفت‌وگو با فارس به خواص میوه تمشک اشاره کرد و افزود: این میوه که به شاه توت و توت فرنگی شباهت دارد دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قوی است که خاصیت ضد سرطانی دارد.

شاهپور ابراهیم‌نژاد اظهار کرد: این جشنواره با هدف معرفی این میوه پرخاصیت به مردم و مهمانان برگزار شد تا همه از خواص فوق‌العاده این نعمت خدادادی مطلع شوند.

وی ادامه داد: قسمت‌های مورد استفاده تمشک عبارتند از میوه، ساقه، برگ، تخم، دانه و گل  و زیستگاه طبیعی آن در آسیا و اروپاست.

این کارشناس با بیان اینکه تمشک در مازندران به‌صورت خودرو رویش دارد و در اغلب مناطق قائم‌شهر و سوادکوه یافت می‌شود، گفت: مردم محلی در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد آن را برداشت کرده و مصرف می‌کنند.

* ای کاش این جشنواره‌ها هم‌زمان با فصل برداشت برگزار شود

یکی از غرفه‌داران در جشنواره با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌های بومی ایده خوبی است، اظهار کرد: ای کاش این جشنواره‌ها هم‌زمان با فصل برداشت برگزار شود، چراکه این جشنواره با محوریت تمشک است اما تمشکی نداریم و تنها توانستیم مقداری از منطقه دیگر فراهم کنیم.

زمان طالبی افزود: برگزاری این جشنواره‌ها در معرفی و شناساندن منطقه و آیین و سنن به سایر مردم موثر است.

وی در پایان گفت: در کنار برپایی این جشنواره فرصتی مهیا شد تا مردم منطقه محصولات محلی و دسترنج خود مانند مربا، ترشیجات، آش، نان محلی و انواع هنرهای دستی را برای فروش به مردم عرضه کنند.

به گزارش فارس، جشنواره بوم‌گردی با محوریت معرفی میوه تمشک در روستای سیف‌کتی شهرستان قائم‌شهر برگزار شد و اجرای برنامه‌های شاد و موسیقی محلی توسط گروه هنری امیر پازواری زینت بخش محفل بود.

از حاشیه‌های این جشنواره می‌توان به نبود میوه تمشک اشاره کرد چرا که با توجه به اتمام فصل برداشت آن تنها چیزی که در غرفه‌ها یافت می‌شد مربا و عصاره تمشک بود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار