تابناک / امسال در رویدادی پر سابقه و البته با توجه به ساعات دود شده که کم نظیراست ، مسافران شمال، ساعات ها در ترافیک چاده چالوس، هراز، قزوین رشت گرفتار شدند. طوری که بعد از یک طرفه شدن جاده هراز، برخی از محلی ها نسبت به این اقدام اعتراض کرده و جاده را بستند. در جاده چالوس نیز مردم گرفتار در ترافیک ترجیح دادند، چادرهای خود را وسط جاده بنا کنند.
کد خبر: ۲۵۷۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷ 09 July 2016
تابناک / امسال در رویدادی پر سابقه و البته با توجه به ساعات دود شده که کم نظیراست ، مسافران شمال، ساعات ها در ترافیک چاده چالوس، هراز، قزوین رشت گرفتار شدند. طوری که بعد از یک طرفه شدن جاده هراز، برخی از محلی ها نسبت به این اقدام اعتراض کرده و جاده را بستند. در جاده چالوس نیز مردم گرفتار در ترافیک ترجیح دادند، چادرهای خود را وسط جاده بنا کنند.

از سویی دیگر مسیر قزوین به رشت مخصوصاً تراکم هزاران خودرو در محور منجیل و رودبار نیز موجب انسداد جاده شد بطوریکه نزدیک به ۸ ساعت مسافران را برای پیمودن مسافتی حدود ۲۰ کیلومتر به شدت رنجاند.

مردم از هر فرصتی استفاده می کنند تا از شهر محل سکونت خود برای چند صباحی هم شده خارج شوند. در این بین فرقی هم ندارد اهل کدام شهر هستی چرا که شمال ایران سرای تو است. سفر به شمال تهران به حدی برای مردم اهمیت دارد که حتی حاضرند ۲۰ ساعت زمان را برای رسیدن به خاک شمال تحمل کنند.

این یک شوخی نیست. هر ساله آمارهای جالبی از بُعد مسافتِ طی شده برای رسیدن به شمال منتشر می شود که اغلب از تهران به شمال است. اما امسال در عید فطر یک خانواده ای از اصفهان برای رسیدن به خاک شمال رکورد شکستند. به گفته خودشان، آنها ۲۲ ساعت زمان طی کردند تا به شمال برسند.



اما جالب است که خِیل عظیمی که به سوی شمال می روند همیشه بیشتر از سفرهای دیگر در تعطیلات کوتاه به به چشم می آیند. گویی که تصور می شود همه مردم ایران به شمال سفر می کنند. در حالی که اینگونه نیست. بسیاری از شهرها و استان های دیگر نیز میزبان مردمی هستند که ترجیح می دهند به جای شمال به شهرهای دیگر سفر کنند، با این تصور که شاید کمی از جمعیت و شلوغی دور باشند. در حالی که اینگونه نیست.

خانواده قریشی، عید فطر خود را به کردستان سفر کردند تا علاوه بر تنوع در سفر گوشه ای دیگر از زیبایی ایران را نظاره گر باشند. علی یکی از اعضای این خانواده توضیح داد که بسیاری از مردم خانه های خود را برای میزبانی از مسافران ترک کرده و به خانه اقوام رفته بودند. این خانواده ها کلیه امکانات را برای مسافران در خانه های خود فراهم کرده بودند. از مواد غذایی تا موارد دیگر برای خواب و استراحت. به گفته علی اجاره هر خانه با کلیه امکانات شبی ۱۵۰ هزار تومان بود.

نکته جالب دیگر اینکه حتی کردستان نیز از ترافیک دور نمانده بود. البته این ترافیک ها را عادی هستند چرا که هر شهری برای رهایی از حضور میهمانان وارد شده به شهر ترجیح می دهد جای دیگری باشند و همین امر سبب می شود که خانواده از ۲۲ ساعت راه زمان را در راه شمال کشور باشند.



مهم ترین نکته ای که شاید در این گونه سفرها کمتر به آن توجه شده است، نیاز روحی افراد است که می خواهند فرصتی کوتاه را از محل زندگی خود دور بمانند. این در حالی است که با آگاهی از ترافیک سنگین افراد مدام از ترافیک و شلوغی گلایه می کنند. شاید باید از این ماجرا یاد گرفت که لذت مسیر قطعا جالب تر از لذت رسیدن به مقصد است. این را از کسانی می آموزیم که به دلیل ترافیک در جاده چادر زدند و شب را به صبح رساندند.

اما رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از انسداد محور چالوس از میدان امیرکبیر به سمت شمال خبر داد.سرهنگ نادر رحمانی در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری ها، درباره وضعیت ترافیکی در محور چالوس گفته بود از ساعاتی پیش شاهد ورود حجم بالای خودرو و بیش از حد ظرفیت جاده چالوس در بخش‌هایی از این جاده بودیم که این مساله باعث توقف خودروها در دو استان البرز و مازندران شد که به همین دلیل بلافاصله عوامل پلیس ضمن حضور در محل و روان‌سازی ترافیک تمهیدات ویژه‌ای را در این منطقه اتخاذ کردند.

رحمانی با بیان اینکه "در حال حاضر در حد فاصل گچسر به دیزین مشکل ترافیکی رفع شده و ترافیک به شکل نیمه‌سنگین اما روان جریان دارد"، گفت: در بخش‌هایی از جاده چالوس در استان مازندران همچنان مشکلاتی وجود دارد که عوامل پلیس راه با حضور در محل در حال روان‌سازی و بازگشایی مسیر هستند.

به گفته او، با توجه به حجم ترافیک از ساعاتی پیش جاده چالوس از میدان امیرکبیر به سمت شمال مسدود شده، تردد خودروها از میدان امیرکبیر به سمت شمال تا اطلاع ثانوی و تخلیه بار ترافیکی داخل جاده چالوس ممنوع شده است.



رحمانی درباره یک‌طرفه شدن جاده‌های هراز و چالوس نیز گفت: «جاده چالوس همچنان به سمت شمال یک‌ طرفه است اما جاده هراز دو طرفه بوده و تردد به شکل رفت و برگشت در آن انجام می‌شود.»او درباره وضعیت ترافیکی دیگر جاده‌های کشور نیز گفت: «ترافیک در جاده فیروزکوه، کرج - قزوین، قزوین - رشت نیمه‌سنگین اما روان است.»

با نگاهی دقیق تر باید به این معضل و خودآزاری جامعه نگاه کرد.وضعیتی که معلوم نیست چرا مردم با اینکه میدانند اینچنین گرفتاری در پیش دارند، اما رنج سفر را تحمل می کنند تا دمی به آسایش برسند.

داستان لشکر کشی به شمال ایران در ایام تعطیلات موضوع تازه ای نیست، اما اینکه چرا وضعیت جاده های ما سامان نمیگیرد، عوارض گرفته شده از خودروها که هم مقدارش کم و هم مصرف آن در راه توسعه جاده ها با ابهام زیادی همراه است، همچنان بدون پاسخ رها شده است.

کشف گونه های جالبی از گران فروشی و کم فروشی به مسافران از سوی برخی هموطنان نیز در نوع خود بسیار جالب است.در این ایام به شاهد هزاران مسافر گرفتار، می توان رد نامردی و رفتار غیر انسانی را از برخی به راحتی دنبال کرد.

سودجویان در این ایام بطری آب را به قیمت ۳۰۰۰ تومان، بسته نان ۱۰ تایی لواش را ۵۰۰۰ تومان، هر تخم مرغ را ۲۰۰۰ تومان، کنسرو ماهی را ۱۰۰۰۰ تومان، دستمال کاغذی ۱۰۰ برگی را ۴۰۰۰ تومان و........ به نیازمندان و درماندگان مسافر عرضه کردند. البته شکی نیست در موقع نیاز مسافران بدون هر گونه ملاحظه و مقابله با گرانفروشی، با تمنا و خواهش نیز حاضرند این مبلغ را پرداخت کنند.

بی انضباطی در رانندگی و خودخواهی در راه تصاحب ۱ متر فراتر از محل توقف تا کیلومترها جلوتر، بهترین صحنه فرهنگ ترافیک را از سوی مردم به نمایش می گذارد، بنظر هم نمیرسد این فرهنگ اصلاح شدنی باشد.گویا قرار نیست هیچگاه این مسائل حل شود تا همچنان در گذر زمان و در مسیر توسعه، با سرعت یکنواخت دنده عقب حرکت کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار