«استالینگراد» مشهورترین نبرد در جریان جنگ جهانی دوم بود. شهری که هر دو طرف جنگ همه توانشان را برای تسلط بر آن به کار بستند. پس از شکست آلمان‌ها در استالینگراد، ارتش هیتلر هیچگاه نتواسنت موفقیت چشمگیری در عرصه نظامی بدست آورد.
کد خبر: ۲۷۱۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۱ 03 August 2016

گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو،نبرد «استالینگراد» مشهورترین نبرد در جریان جنگ جهانی دوم بود. شهری که هر دو طرف جنگ همه توانشان را برای تسلط بر آن به کار بستند. پس از شکست آلمان‌ها در استالینگراد، ارتش هیتلر هیچگاه نتواسنت موفقیت چشمگیری در عرصه نظامی بدست آورد. نبرد این روزهای حلب هم به اعتقاد کارشناسان از اهمیت مشابهی در بحران سوریه پیدا کرده است. عملیات «حماسه فتح حلب» چه هدفی را دنبال می‌کند؟ اتاق فکر هدایت نظامی تروریست‌ها کجاست؟ روسیه چرا دوباره به عرصه میدانی سوریه بازگشت؟

حلب، نبرد سرنوشت

حلب از ابتدای بحران مهم‌ترین منطقه درگیری‌ها بود. شهری که مخالفان از آن با نام «بنغازی» یاد می‌کردند و قرار بود که پایتخت مخالفان شود. رویایی که هیچگاه محقق نشد. پس از درگیری‌های سال اول بحران، حلب عملاً به 2 منطقه شرقی و غربی تقسیم شد و تا امروز تلاش‌های هر دو طرف برای تصرف بخش دیگر شهر ناکام بوده است.

کمتر از یک ماه پیش ارتش سوریه و نیروهای مقاومت توانستند در عملیاتی سرنوشت‌ساز به جاده راهبردی «کاستلو» برسند و تنها راه ارتباطی شرق شهر حلب را قطع و تروریست‌های مستقر در این منطقه را محاصره کنند. بنا به اعلام رسانه‌ها بین 10 تا 15 هزار تروریست مسلح در این بخش شهر حلب حضور دارند که با قطع شدن راه ارتباطی‌شان راهی غیر از تسلیم در برابر نیروهای مقاومت ندارند.

علاوه بر اهمیت نظامی محاصره تروریست‌ها در حلب، بعد سیاسی این پیروزی هم بسیار ویژه است. تسلط کامل دولت سوریه بر شهری که روزی مقر اصلی مخالفانش بود، دست برتر بشار اسد در آینده سوریه را تضمین می‌کند. پیروزی محور مقاومت در حلب محدود به فاز نظامی نبود. دولت سوریه بلافاصله پس از تصرف جاده کاستلو دالان‌های بشر دوستانه‌ای برای خروج غیر نظامیان و مخالفان مسلحی که تسلیم شوند ایجاد کرد. بشار اسد هم بلافاصله فرمان عفو عمومی برای معارضانی که سلاح زمین بگذارند صادر کرد تا گام سیاسی لازم هم برای پاکسازی کامل شهر حلب برداشته شود.

آخرین گزینه روی میز!

اهمیت راهبردی این پیروزی خیلی سریع تروریست‌ها و همپیمانان‌شان را به واکنش وا داشت. در عرصه سیاسی جان کری که تروریست‌های تحت حمایتش در حلب کیش و مات شده بودند تیغ تیز صحبت‌هایش را به روسیه نشانه رفت و اعلام کرد اگر ثابت شود که طرح عملیات امدادرسانی در سوریه یک نیرنگ است می‌تواند به همکاری‌های مسکو-واشنگتن در موضوع سوریه خاتمه خواهند داد. دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه هم ژست‌های بی‌طرفی را کنار گذاشت و در حمایت از تروریست‌ها مدعی شد ارتش سوریه با مردم حلب می‌جنگند.

تروریست‌ها و حامیانش اما به خوبی می‌دانستند این حرف‌ها نمی‌تواند کمکی به آنها کند. بر همین اساس اتاق فکر نظامی آنها که گفته می‌شود با حضور مستشاران نظامی اسرائیل اداره می‌شود، عملیات مبتکرانه‌ای برای حمله به حلب از جنوب غربی تدارک دیدند. در این عملیات تروریست‌‎ها بنا داشتند تا با حمله غافلگیر کننده از جنوب حلب با یک تیر 2 نشان بزنند. آنها در صورت موفقیت می‌توانستند علاوه بر شکستن محاصره شرق حلب، نیروهای ارتش و مقاومت را در غرب این شهر به محاصره درآوردند.

بر اساس گزارش‌های میدانی نزدیک به 3 هزار تروریست‌ صبح دوشنبه عملیات موسوم به «حماسه بزرگ حلب» را آغاز کردند. طبق معمول انتحاری‌ها وظیفه شکستن خط را بر عهده داشتند. جیش الفتح و تروریست‌های هم‌پیمانش در ساعات ابتدایی توانستند خط اول ارتش سوریه را بشکنند اما ورود جدی نیروی هوایی ارتش سوریه و پشتیبانی جنگنده‌های روس موج اول حمله آنها را متوقف کرد. نیروهای زمینی هم از فرصت استفاده کرده و پاتک‌های خود را آغاز کردند و تا صبح سشنبه بیشتر مناطق از دست رفته، بازپس گرفته شد.

طراحی در آنکارا، عملیات در حلب

روزنامه وطن سوریه سشنبه نوشت: ««منابع معارضان می‌گویند که عملیات موسوم به "حماسه بزرگ حلب" که هدفش شکستن محاصره چند هزار فرد مسلح در محلات شرقی حلب است، بعد از نشستی آغاز شده که در ترکیه (آنکارا) برگزار شده و همه گروههای مسلح در شمال سوریه و «جبهة فتح الشام» (جفش) در آن حضور داشته‌اند.»

این روزنامه در ادامه به نقل از برخی منابع حاضر در این جلسه می‌نویسید: در این نشست قرار شده تا قطر مسئول شکستن حصر تروریست‌ها در شرق حلب شود. موضوعی که آثار میدانی آن با ورود کاروان تدارکی از مرز ترکیه به استان ادلب(مقر تروریست‌های جیش الفتح) آشکار شد.

با وجود طراحی مبتکرانه و پشتیبانی گسترده ترکیه، عملیات تروریست‌ها به سرعت رنگ باخت.تروریست‌ها در 48 ساعت گذشته چیزی جز تلفات سنگین به دست نیاورده‌اند. آمارهای ابتدایی از هلاکت بیش از 1000تروریست‌و انهدام ده‌ها دستگاه تانک و تجهیزات سنگین دیگر حکایت دارد.

ناظران معتقدند بمباران و موشک‌باران وسیع خط و عقبه تروریست‌ها در جنوب حلب و استان ادلب کم سابقه است. نیروی هوایی روسیه در چند ساعت گذشته بیش از 80 بار مواضع تروریست‌ها را بمباران کرده است. نیروهای میدانی همچنین اعلام کرده‌اند علاوه بر هواپیماهای جنگی، موشک‌های کروز روسیه و اسکاد سوریه مواضع تروریست‌ها را هدف می‌گیرند.

ناتوانی تروریست‌ها برای شکستن محاصره شرق حلب و تصرف کامل این شهر به دست ارتش سوریه، بزرگترین تحول 5 سال اخیر بحران در سوریه است. پس از حلب تنها نقطه مهم حضور تروریست‌ها(غیر از داعش) استان ادلب خواهد بود. منطقه‌ای که غیر از شمال آن که هم مرز ترکیه است از 3 طرف در محاصره نیروهای سوری است. مقایسه این شرایط با زمانی که تروریست‌ها تا دروازه دمشق پیشروی کرده بودند نتیجه‌گیری ساده‌ای به دنبال دارد. مرحله اصلی جنگ داخلی در سوریه با پیروزی محور مقاومت رو به پایان است.

بازگشت خرس‌ها!

نکته مهم دیگر در تحولات روزهای اخیر حلب، بازگشت روس‌ها به عرصه میدانی جنگ در سوریه است. روس‌ها که از 6 ماه پیش با آغاز طرح آتش‌بس بیشتر قوای خودشان را از سوریه خارج کرده بودند، دوباره با قدرت وارد میدان مبارزه شده‌اند. دیروز رسانه مدعی شدند جنگنده‌های راهبردی تی-22 دوباره به سوریه فرستاده‌ شده‌اند تا در نبرد حلب شرکت کنند. به نظر می‌رسد بدعهدی آمریکا در کنترل تروریست‌های هم پیمانش در جریان آتش‌بس، روس‌ها را قانع کرده است که اعتماد به ژست‌های آمریکا فقط هزینه جنگ را افزایش می‌دهد و تنها راه حل مبارزه میدانی است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
مدیر پایگاه ضمن تشکر از شما مخاطب گرامی ،از انتشار مطالب توهین آمیز معذوریم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار