کاهش هفت درصدی صادرات در استان قم هر چند اتفاقی است هماهنگ با کل کشور اما نیاز به پایش و آسیب‌شناسی برای رسیدن به آینده‌ای پر رونق دارد.
کد خبر: ۲۷۱۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸ 03 August 2016
به گزارش تابناک قم، یکسال از امضا شدن برجام گذشته و وعده‌های باز شدن قفل‌های اقتصادی توسط دولت، گذشته و گویا زمان آن رسیده تا وضعیت اقتصادی در کلان کشور و استان‌ها بازنگری شده و اما و اگرهای ایجاد رونق اقتصادی در کشور بررسی شود.

استان قم در سال گذشته با کاهش صادرات روبه‌رو بوده و این درصد کاهش صادرات هفت درصدی هر چند نسبت به کل کشور پایین‌تر است اما نشان‌دهنده راه زیاد استان قم تا رسیدن به رونق اقتصادی است.

پای صحبت فعالان اقتصادی و صادرکنندگان که بنشینی، درد دل‌های بسیاری دارند از فشارهای مالیاتی و سودهای کلان بانکی. مشکلاتی که اگر امروز برطرف نشوند، استان طرفی از فرصت اقتصادی پسابرجام نخواهد برد.

ابوالفضل خاکی، رئیس اتاق بازرگانی استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه فشار مالیاتی در این استان بر روی تولیدکنندگان بسیار زیاد بوده است، افزود: بسیاری از تولیدی‌ها در حال تعطیلی هستند و بسیاری نیز تعطیل شده‌اند.

وی گفت: ارزش افزوده تنها به تولیدکننده فشار وارد می‌کند و بعد از تولیدکننده زنجیره مالیاتی قطع می‌شود.

در استان قم مشکل اصلی مالیات است

رئیس اتاق بازرگانی استان قم ادامه داد: تولیدکننده ارزش افزوده مواد اولیه را پرداخت کرده است و نمی‌تواند از بنکداران و فروشنده‌های عمده مبلغ را دریافت کند.

وی بیان کرد: برخی از کارخانه‌ها به دلیل عدم فروش محصولات متوقف هستند و برخی از کارخانه‌ها نیز در پرداخت مالیات به دلیل رقم بالای آن متوقف شده‌اند.

خاکی گفت: در سایر استان‌ها مشکل اصلی پیش روی تولیدکننده بانک‌ها هستند اما در استان قم مشکل اصلی مالیات است.

با اجرایی نشدن کامل قانون مصوب مجلس بسیاری از کارخانه جات رو به تعطیلی رفته‌اند زیرا تنها قانون را برای تولیدکننده اجرا می‌کنند

وی عنوان کرد: در شرایط بحرانی مالیات‌های بالا منجر به تعطیلی کارخانه جات و مانع بزرگی برای تولید می‌شود.

این صادرکننده استان قم بیان کرد: با اجرایی نشدن کامل قانون مصوب مجلس بسیاری از کارخانه جات رو به تعطیلی رفته‌اند زیرا تنها قانون را برای تولیدکننده اجرا می‌کنند و این امر موجب بیکاری بسیاری از کارگران نیز شده است.

وی گفت: تاکنون هیچ پرداختی در خصوص جوایز صادراتی نداشته‌ایم که امیدواریم در آینده این اتفاق بوقوع پیوندد تا بتوانیم از تخفیف صادراتی بهره‌مند شویم.

خاکی با بیان اینکه نقل و انتقال صادراتی مشکل خاصی ندارد، افزود: یکی از مشکلات این است که از آنجایی که بازار هدف بیشتر عراق است بنابراین پول به صورت ریال دریافت شده و دلار گرفته نمی‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان قم گفت: بعد از برجام مشکلات به صورت تدریجی در حال برطرف شدن است و خریدها و تهیه ماشین آلات به آرامی رخ می‌دهد.

گران تمام شدن قیمت محصولات داخلی منجر به کاهش صادرات شده است

حسن آقاجانی، عضو هیئت رئیسه خانه صنعت هم در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به مشکل مالیاتی کارخانجات بیان کرد: متأسفانه کارخانه‌ها مالیات را از سرمایه در گردش خود پرداخت می‌کنند.

وی گفت: قوانین مالیاتی شفاف نیست و هر کس بر مبنای میل خود آن را تفسیر می‌کند که این مشکل باید حل شود.

عضو هیئت رئیسه خانه صنعت در خصوص کاهش صادرات افزود: گران تمام شدن قیمت محصولات داخلی منجر به کاهش صادرات شده است زیرا سود بانکی و ارزش افزوده در ایران زیاد است.

وی به عنوان یکی از صادرکنندگان استان قم در خصوص وضعیت صادراتی خویش افزود:‌ وضعیت صادرات نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است و اکنون اجناس صادراتی با قیمت تمام شده صادر می‌شود و با این وضعیت سال آینده توان مقاومت در عرصه صادرات را نخواهیم داشت.

آقاجانی بیان کرد: صنعت‌گران به اندازه‌ای خسته و ناتوان شده‌اند که قدم‌های آخر را بر می‌دارند زیرا زمانی که صنعت‌گر سود بانکی بالا می‌پردازد توان فعالیت بیشتر را ندارد.

کشوری که صنعت نداشته باشد سود ارزش افزوده نخواهد داشت زیرا صنعت است که تا ۳۰۰ درصد قیمت دارای ارزش افزوده می‌شود

وی گفت: گران تمام شدن تولید محصولات منجر شده که صنعت گران بازار داخلی و همچنین بازار خارجی را از دست بدهند.

عضو کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: ۱۸ تا ۲۸ درصد سود بانکی و بیش از ۲۰ درصد ارزش افزوده از تولیدکننده دریافت می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که جنس قاچاق وارد کشور می‌شود حداقل ۲۵ درصد هزینه به آن اضافه می‌شود حال چرا باید کاری کنیم که تولید داخلی گران تمام شده و جنس قاچاق وارد کشور شود.

آقاجانی بیان کرد: کشوری که صنعت نداشته باشد سود ارزش افزوده نخواهد داشت زیرا صنعت است که تا ۳۰۰ درصد قیمت دارای ارزش افزوده می‌گردد.

کاهش صادرات طی ۲ سال اخیر

غلامحسین الهیاری، یکی از صادرگنندگان استان قم هم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به مشکلات بانکی کارخانجات افزود: وام‌ها به کارخانجات داده نمی‌شود و تسهیلات نیز به اندازه کافی در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی‌گیرد.

وی گفت: در گذشته تعدادی از بانک‌ها برای اینکه تسهیلات به مشتری بپردازند، درصدی نزد خود باقی می‌گذاشتند و بار مالی بالایی برای تولیدکننده ایجاد می‌کردند که این امر بین سه تا چهار درصد کارمزد وام‌های دریافتی را بالا می‌برد.

صادرکننده استان قم عنوان کرد: بانک‌ها در بسیاری از موارد رعایت حال کارخانجات را نمی‌کنند و وثیقه‌های خارج از طرح می‌خواهند.

الهیاری با بیان اینکه طی ۲ سال اخیر صادرات کاهش یافته است، افزود: بعد از برجام امید به کار بیشتر شده و دولتمردان نیز در حال تلاش برای بهبود شرایط هستند.

وی با بیان اینکه مشکلاتی که طی سال‌های طولانی ایجاد شده به سرعت بر طرف نمی‌شود، افزود: مشکلات پله پله در حال برطرف شدن و روند مثبت شده است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار