تابناک: رییس اتحادیه زنبورداران استان اصفهان گفت: سال 1390 در استان اصفهان 3520 خانوار به زنبورداری مشغول بودند، اما در سال گذشته این میزان به حدود سه هزار خانوار کاهش یافت.
کد خبر: ۲۷۵۵۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰ 10 August 2016
گودرز میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان، پیرامون کیفیت عسل موجود در بازار اظهار کرد: عسل موجود در بازار اصلا عسل نیست، اما از نظر خلوص و طبیعی بودن عسل، عسل تولید شده در استان اصفهان قبل از ورود به بازار در کشور مقام اول را دارا است.

رییس اتحادیه زنبورداران استان اصفهان گفت: اگر بودجه‌ای برای استان اصفهان تخصیص پیدا می‌کرد، به کشاورزان شرق اصفهان پرداخت می‌شد در صورتی که زنبورداران نیز مانند کشاورزان شرق اصفهان دچار مشکل شده بودند. متاسفانه زنبور عسل نه دام است و نه در دسته محصولات کشاورزی قرار می‌گیرد و میان این دو گیر کرده است.

میرزایی با بیان اینکه تلاش شد تا زنبورداران، زنبور عسل خود را بیمه کنند، ادامه داد: هزینه‌های دریافتی اول برای بیمه شدن با همکاری جهاد کشاورزی پایین آمد، اما متاسفانه با دلایل واهی و برای پرداخت نکردن حق بیمه، کارشناس بیمه تشخیص می‌داد که بیمه به فلان زنبوردار تعلق نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه بیمه کشاورزی، کارشناس زنبور عسل ندارد، اظهار کرد: یک نفر از کارشناسان امور دام بیمه کشاورزی برای نظارت بر بیمه شده انتخاب می‌شد و بیشتر موارد عدم مدیریت را برای دلیل پرداخت نکردن خسارت بیمه شده ذکر می‌کرد.

رییس اتحادیه زنبورداران استان اصفهان تاکید کرد: با توجه به این موضوعاتی که برای پرداخت نکردن بیمه وجود داشت، بسیاری از زنبورداران از بیمه کشاورزی خارج شدند و طبق آمار در حال حاضر در مقایسه با پنج سال پیش که اوایل بیمه شدن زنبورداران بود، میزان بیمه شدن زنبورداران به یک صدم کاهش یافته است.

میرزایی اضافه کرد: زنبوردار برای بیمه محصولات خود ابتدا هزینه‌ای را پرداخت می‌کرد و بیمه می‌شد، اما در صورت بروز خسارت باید چندین ماه می‌دوید و در نهایت بیمه تشخیص می‌داد که عدم مدیریت باعث این خسارت شده است. به همین دلیل بسیاری از بیمه شدگان از تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خود انصراف دادند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه به زنبور عسل هیچ توجهی نمی‌شود. زنبور عسل گرده افشان است و طبق نظر محققان بین المللی  85 درصد گرده افشانی گیاهان با زنبور عسل است و در صورتی که عمل گرده افشانی انجام نگیرد طبیعت، قوت و غذای انسان‌ها به خطر می‌افتد.

رییس اتحادیه زنبورداران استان اصفهان ادامه داد: اما اگر مرغ یا گوشت قرمز یک مقدار بالا و پایین شود سر و صدای زیادی در سراسر کشور به وجود می‌آید اما متاسفانه به زنبور عسل توجهی نمی‌شود.

میرزایی اضافه کرد: در سال 1390 در استان اصفهان 3520 خانوار به زنبورداری مشغول بودند، اما در سال گذشته این میزان به حدود سه هزار خانوار کاهش یافت. حدود 300 زنبوردار نیز پروانه اشتغال خود را تمدید کرده‌اند و اما فعالیت خاصی ندارند و در مجموع حدود 800 خانوار شغل زنبورداری را رها کرده‌اند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه سراسری زنبورداران ایران زمین اضافه کرد: این روند کاهش و رها کردن شغل زنبورداری، هر ساله بیش از پیش می‌شود و همچنان ادامه دارد. این موضوع نه تنها در استان اصفهان که در تمام کشور وجود دارد و تمام استان‌ها درگیر این قضیه هستند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار