عضو هیات علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه بینالود با طرح این پرسش که چرا سفر یک هفته‌ای به شمال ایران از سفر یک هفته‌ای به سواحل مدیترانه گران‌تر تمام می‌شود، گفت: پیش‌روی حوزه گردشگری با شتابی که باید و شاید پیش نمی‌رود.
کد خبر: ۲۷۹۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳ 16 August 2016
فرید جواهرزاده  اظهار کرد: کشورهایی در زمینه جذب گردشگر موفق هستند که با تمرکز بر زنجیره تامین ارزش، استفاده از خلاقیت و سرمایه‌گذاری بر روی سایر محصولات وابسته به گردشگری سبب افزایش کیفیت سفر با هزینه مناسب می‌شوند.

وی یادآور شد: در همه جای دنیا گردشگری درازمدت جای خود را به گردشگری کوتاه‌مدت داده است و برنامه‌ریزی به منظور افزایش کیفیت سفر توسط مراکز اقامتی و سایر خدمات وابسته منجر به بازگشت مجدد گردشگران و در نتیجه جبران زمان کاهش اقامت آنان در مقصد خواهد شد، به گونه‌ای که گردشگران به جای انجام یک سفر طولانی مدت انجام چند سفر کوتاه‌مدت را برنامه‌ریزی می‌کنند.

 جواهرزاده بیان کرد: متاسفانه در ایران تمرکز اغلب هتل‌ها بر روی خدمات اتاق و تخت است و از ارایه خدمات در رابطه با سایر محصولات گردشگری خبری نیست، همچنین به ابتکار و خلاقیت در حوزه خدمات‌رسانی و میهمان‌نوازی کمتر توجه می‌شود و زنجیره تامین ارزش یعنی ارتباط محصولات سبد گردشگری در حوزه‌های حمل و نقل، غذا و پذیرایی، مراکز اقامتی، ‌مراکز تجاری، سوغات و بازار به علت عدم هماهنگی و نبود مدیریت واحد گردشگری، مجزا از هم عمل می‌کنند.

عضو هیات علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه بینالود افزود: کشورهای موفق در حوزه گردشگری هنگامی که با کمبود گردشگر مواجه می‌شوند شروع به هم‌پوشانی و قرار دادن سیاست‌های ارزان‌سازی در یک راستا برای هماهنگی بین مراکز اقامتی و صنایع وابسته می‌کنند، برای مثال اگر پرواز ارزان می‌شود اقامت، پذیرایی و سایر خدمات نیز به همان نسبت ارزان می‌شود تا پکیج نهایی با قیمتی ارزان‌تر و مناسب‌تر برای جذب گردشگر فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: اما در کشور ما چنین هماهنگی وجود ندارد و اگر در برهه‌ای از زمان پرواز ارزان شود متناسب با آن قیمت اقامت، ‌پذیرایی و سایر خدمات وابسته ارزان نمی‌شود و در نتیجه در قیمت نهایی و جذب گردشگر با این شیوه تغییر چندانی ایجاد نمی‌شود.

جواهرزاده هماهنگی‌های موردی در بعضی رویدادها همچون جشنواره تابستانی کیش را مدل و الگوی مناسبی از هماهنگی مذکور دانست و اظهار امیدواری کرد که این مدل بتواند در سایر مناطق و فصول نیز مورد عنایت و توجه برنامه‌ریزان و مدیران مقاصد گردشگری قرار گیرد.
 
جواهرزاده با بیان اینکه گردشگری به سمتی نو پیش می‌رود، تصریح کرد: تعاریف و رویکردهای جدیدی برای انواع گردشگری ارائه شده است که ما از آنها سودی نبرده ایم وتنها در حوزه بوم‌گردی تا حدودی اتفاقات خوبی افتاده که باید هدایت، ‌برنامه‌ریزی و ساماندهی بهتری صورت گیرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه پیش‌روی حوزه گردشگری با شتابی که باید و شاید پیش نمی‌رود، گفت: دو عامل بروکراسی و عدم واگذاری اختیارات به بخش خصوصی و حضور پررنگ دولت در حوزه‌های مرتبط همچون وجود زائرسراهای دولتی، حمل و نقل دولتی، ‌ستادهای اسکان نهادهای دولتی و ... آفتی است که باعث این کندی شده است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار