همایون یوسفی نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعجیل در اجرای طرح تحول سلامت گفت: این طرح متناسب با زیرساخت‌ها نبود و اگر طرح تحول سلامت با شتاب آهسته‌تری اجرا می‌شد و تطابق بیشتری با واقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی داشت، می‌توانست اثربخشی بیشتری داشته باشد.
کد خبر: ۲۸۶۱۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰ 28 August 2016
 ‌همایون یوسفی در همایش دستاوردهای طرح تحول سلامت اظهار کرد:‌ در کشور ما انجام کارهای بزرگ در حوزه سلامت دشوار است. امنیت و سلامت و آموزش از وظایف اصلی دولت‌ها است؛ در امنیت به دلیل توجه جدی مسئولان نظام، امنیت در کشور برقرار است ولی در حوزه بهداشت و آموزش به دلیل وضعیت اقتصادی، مشکلاتی وجود دارد.
 
وی افزود: ‌اجرای طرح تحول سلامت کار بزرگی بود؛ در ابتدای کار دولت تدبیر و امید وضعیت شاخص‌های سلامت به شکلی بود که به توجه جدی نیاز داشت. طرح تحول سلامت به عنوان بزرگ‌ترین طرح اجتماعی علی‌رغم وجودمزایا و معایبی، توانست رضایت‌مندی خوبی ایجاد کند و مردم امنیت و عدالت در درمان را احساس کردند.
 
نماینده اهواز عنوان کرد:‌ طرح تحول سلامت توانست ثبات خاطر در جامعه ایجاد کند و انگیزه کاری در پرسنل درمانی و بهداشتی را افزایش دهد و این امر، جای قدردانی دارد.
 
یوسفی با بیان این‌که لازم است هر طرحی مورد آسیب‌شناسی دقیقی قرار گیرد، گفت: نبود زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی ‌یکی از مشکلات اجرای طرح تحول سلامت بوده است. همچنین منابع پایداری برای این طرح تعریف نشده و بیشتر به منابع دولتی اتکا شده است. در برنامه ششم توسعه ملی نیز منابع پایداری برای این طرح در نظر نگرفته شده است و این موضوع ممکن است در آینده مشکلاتی ایجاد کند.
 
وی ادامه داد: ‌یکی از مشکلات دیگر، تعجیل در اجرای طرح تحول سلامت بود. این طرح متناسب با زیرساخت‌ها نبود و اگر طرح تحول سلامت با شتاب آهسته‌تری اجرا می‌شد و تطابق بیشتری با واقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی داشت، می‌توانست اثربخشی بیشتری داشته باشد. هنوز دولت در اجرای این طرح تعجیل دارد و ممکن است این موضوع به دلیل نیازهای مردم باشد.
 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد: ‌با اجرای طرح تحول سلامت، مشکلات جدید پدید آمد و لازم است این مشکلات برطرف شود. در برنامه ششم توسعه ملی، مکمل‌هایی که برای مشکلاتی که در برنامه پنجم توسعه در حوزه بهداشت و درمان وجود داشت، در نظر گرفته نشده است و لازم است هم دولت و هم مجلس در این خصوص توجه داشته باشد.
 
یوسفی عنوان کرد:‌ در طرح تحول سلامت تمام مناطق کشور به طور مساوی در نظر گرفته شده است، این درحالی است که باید امتیازاتی برای مناطق کم برخوردار دیده می شد. این موضوع ممکن است در آینده نیازمندی‌های این مناطق را بیشتر کند و به همین جهت لازم است توجهی به مناطق کم برخوردار شود.
 
وی ادامه داد: در ‌اجرای طرح تحول سلامت، تنها به وزارت بهداشت توجه شده است و برنامه خاصی برای بخش‌های دیگر و بخش خصوصی در نظر گرفته نشده است، این در حالی است که در حوزه بهداشت و درمان تنها 25 درصد کارها توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود و 75 درصد یا توسط بخش خصوصی و یا سازمان‌های دیگر انجام می‌شود.
 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد:‌ با این وجود، طرح تحول سلامت موجب شد که سلامت در سیستم برنامه‌ریزی و بودجه کشور ارتقا پیدا کند در حالی که در دوره گذشته شاهد بودیم که سلامت اولویت چندم بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار