25 ذی‌القعده روز دحوالارض نامیده می‌شود. روز آغاز حیات‌بخشی خداوند به جهان خاکی، در این روز زمين از زير كعبه به روى آب گسترده می‌شود.
کد خبر: ۲۸۶۳۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸ 28 August 2016
25 ذی‌القعده روز دحوالارض نامیده می‌شود. روز آغاز حیات‌بخشی خداوند به جهان خاکی، در این روز زمين از زير كعبه به روى آب گسترده می‌شود.

به گزارش ایسنا، «دَحو» به معنای گسترش است و منظور از دحوالارض این است که در آغاز، تمام سطح زمین را آب‏ فراگرفته بود که ابتدا زمین کعبه و به تدریج سایر خشکی‏ها از زیر آب سر برآوردند و روز به روز گسترده‏تر شدند.

از امیرالمومنین علیه‌السلام روایت شده است که فرمودند: «نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد در 25 ذی‌القعده بود. کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد، عبادت 100 سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده است، خواهد داشت.»

در قرآن کریم نیز به دحوالارض اشاره شده است. خداوند در آیه 30 سوره نازعات می‌فرماید: «و زمین را پس از آن(آفرینش آسمان و زمین) گسترش داد». بر پایه نظر بیشتر مفسران، منظور از «دَحیها» در این آیه، همان دحوالارض است.

در شب این روز نیز بر اساس روایتی از امام هشتم علیه‌السلام، حضرت ابراهیم و حضرت عیسی علیه‌السلام به دنیا آمده‌اند. همچنین این روز به عنوان روز قیام امام زمان مهدی موعود(عج) معرفی شده است.

 آداب و اعمال ویژه‏ای در این روز وارد شده است.

*روزه


در این روز که یکی از چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است و در روایتی روزه‌اش مثل روزه 70 سال است و در روایت دیگر کفاره 70 سال آمده و هر که این روز را روزه بدارد و شبش را به عبادت به سرآورد از برای او عبادت 100 سال نوشته شود و از برای روزه‌دار این روز هر چه در میان آسمان و زمین است، استغفار کنند و این روزی است که رحمت خدا در آن منتشر شده است.

*نماز روز دحوالارض

از دیگر اعمال این روز شریف دو رکعت نماز است که در آن حمد و پنج مرتبه سوره «والشمس» خوانده می‌شود و بعد از سلام نماز بخواند :لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِیِ ّالْعَظِیمِ

*ذکــر خداوند


معنای ذکر، تنها گفتن الفاظ و اوراد و نام‌های خداوند نیست. بهترین نوع ذکر خدا، به یاد خدا بودن و او را بر اعمال و گفتار و کردار خویش ناظر دانستن است.

*زیارت امام رضا(ع)


زیارت حضرت امام رضا(ع) که مرحوم میرداماد(ره) در رساله اربعه ایام خود در بیان اعمال روز دحو الارض آن را از افضل اعمال مستحبه دانسته است.

 *غسل

انجام غسل مستحبی به نیت روز دحوالارض

*شب زنده داری

احیا و شب زنده‌داری که برابر با عبادت 100 سال است.

رسول خدا فرمود: «اِنَّ لِرَبِّکُمْ فی ایامِ دَهْرِکُمْ نَفَحاتٌ فَتَعَرَّضُوا لَها لَعَلَّهُ اَن یصیبَکُمْ نَفْحَةٌ مِنْها فَلا تَشْقَوْنَ بَعْدَها اَبداً» همانا در طول زندگی شما نسیم‌هایی از سوی پروردگارتان می‌وزد. هان! خود را در معرض آنها قرار دهید، باشد که چنین نسیمی سبب شود که برای همیشه بدبختی از شما دور بماند.»

در پایان باید دانست که فرصت‌های معنوی در زندگی بشر، نعمت‌هایی هستند که جسم و روح آنان را نوازش می‌دهد و موجبات شادمانی و آرامش را فراهم می‌سازد. دحوالارض نیز از همین گونه است.

 در بخشی از دعای این روز می‌خوانیم:

اى بهترین خوانده شده و کریم‏‌ترین نقطه امید، اى کفایت‌کننده، اى وفادار، اى آن‏که لطفش پنهانى است، به لطفت به من لطف کن و به‏ عفوت خوشبختم نما و به یارى‏ات تأییدم فرما و از ذکر کریمانه‏ات فراموشم مکن به حق متولیان امرت و نگهبانان‏ رازت و از گرفتاری‌هاى روزگار تا روز قیامت و برانگیخته‏شدن حفظم کن ‏...
برچسب ها: دحوالارض
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار