رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر همدان، با بیان اینکه 70 درصد کالاهای موجود در این بازار تولید داخل بوده و نوشت‌افزارهایی با سبک‌های ایرانی- اسلامی هستند، اظهار کرد: تنها 30 درصد اجناس بازار لوازم‌التحریر وارداتی است که 99 درصد آن از کشور چین وارد ایران می‌شود.
کد خبر: ۲۸۶۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰ 29 August 2016
شهریورماه حال و هوای خاصی برای فرزندان و والدین دارد. بوی مهر می‌دهد و کتاب‌ها و کیف و کفش نو. این تازگی تنها برای کودکان لذت‌بخش نیست بلکه بزرگترها را هم غرق در عالم کودکی می‌کند.

به گزارش ایسنا، هر ساله همزمان با فرارسیدن فصل خرید لوازم‌التحریر، شاهد عرضه بیش از حد کالاهای غربی و وارداتی بودیم به طوریکه خانواده‌ها وقتی در صحنه انتخاب قرار می‌گرفتند حق انتخاب زیادی برای خرید کالاهای ایرانی نداشتند.

همواره تنوع اندک، عدم شفافیت و آراسته نبودن ظاهر اجناس ایرانی والدین و کودکان را به سمت و سوی کالاهای شکیل چینی اما با کیفیت کمتر سوق می‌داد.

از زمان نامگذاری سال با عنوان اقتصاد مقاومتی همواره چشم‌انتظار اقدامات دولتمردان برای اجرای سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بودیم، غافل از اینکه مردم هم نقش تعیین‌کننده‌ و اساسی در این زمینه دارند.

نوع خرید هر یک از خانواده‌های ایرانی حکایت از میزان پایبندی آنها به اهداف اقتصاد مقاومتی دارد چرا که با خرید اجناس ایرانی علاوه بر حمایت از تولید داخلی، از تهاجم فرهنگی و گرایش کودکان به فرهنگ غربی هم جلوگیری می‌کنند.

70 درصد لوازم‌التحریر موجود در بازار همدان تولید داخل است

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر همدان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه 70 درصد کالاهای موجود در این بازار تولید داخل بوده و نوشت‌افزارهایی با سبک‌های ایرانی- اسلامی هستند، اظهار کرد: تنها 30 درصد اجناس بازار لوازم‌التحریر وارداتی است که 99 درصد آن از کشور چین وارد ایران می‌شود.

عباس ستاره با تاکید بر اینکه در سال گذشته لوازم‌التحریر وارداتی بیش از 60 درصد بازار همدان را تسخیر کرده بود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال‌جاری عرضه کالاهای داخلی بیش از کالاهای وارداتی است.

وی از افزایش تمایل مردم به خرید اجناس تولید داخل خبر داد و تصریح کرد: حساس شدن جامعه درباره حمایت از تولید داخلی را به خوبی در تمایل والدین به خرید کالاهای ایرانی می‌توان مشاهده کرد.

ستاره از نقش بی‌بدیل معلمان در زمینه فرهنگ‌سازی استفاده از کالاهای داخلی یاد کرد و گفت: اگر چه امروزه والدین درباره دلایل استفاده از کالاهای داخلی توجیه شده‌اند اما تنوع و زرق و برق کالاهای چینی همچنان دانش‌آموزان را به خرید این نوع کالاها سوق می‌دهد.

کیفیت لوازم‌التحریر ایرانی بهتر از کالاهای چینی است

وی با تاکید بر اینکه کیفیت کالاهای ایرانی از اجناس چینی بهتر است، اضافه کرد: اجناس چینی تنها ظاهر جذاب و متنوعی دارند در صورتی‌که لوازم‌التحریر ایرانی با کیفیت بهتر عرضه می‌شوند و از لحاظ قیمت تفاوتی با اجناس چینی ندارند.

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر همدان نبود تنوع در اجناس ایرانی را عامل اصلی عدم تمایل فرزندان برای خرید کالاهای ایرانی عنوان کرد و یادآور شد: در صورتی‌که سازوکار تنبیه و تشویق برای تولیدکنندگان ایرانی ایجاد شود و دولت بتواند یارانه‌ای برای این قشر تخصیص دهد به طور حتم رقابت لازم در میان این تولیدکنندگان ایجاد شده و کیفیت تولید اجناس ارتقاء می‌یابد.

وی به آسیب‌های استفاده از کالاهای چینی اشاره کرد و گفت: استفاده از این کالاها علاوه بر اینکه به تولید داخلی لطمه می‌زند، مواد شیمیایی مصرفی در تولید این کالاها برای داشتن ظاهری براق به طور قطع برای کودکان مضر خواهد بود.

وی ادامه داد: این افراد تنها به دنبال کسب سود از تولید این نوع کالاها هستند و هیچ نظارت بهداشتی بر این اجناس وجود ندارد.

فرهنگ استفاده از اجناس داخلی ایجاد شده است

ستاره در پایان از ایجاد فرهنگ‌ استفاده از اجناس داخلی ابراز خوشحالی کرد و گفت: سال گذشته والدین توجه کمتری به خرید کالاهای ایرانی داشتند در صورتی‌که در سال اخیر اولویت اول این خانواده‌ها به خرید کالای ایرانی تغییر کرده است.

رئیس اتاق اصناف استان همدان نیز درباره جایگزین کردن استفاده از کالاهای تولید داخل با اجناس خارجی گفت: وارد کردن این نوع کالاها ارز بسیاری را از کشور خارج می‌کند در صورتی‌که تولیدکنندگان داخلی می‌توانند این اجناس را با کیفیت بهتری تولید کنند.

حمیدرضا فرسایی‌وحید ادامه داد: با حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی، رقابت لازم در میان تولیدکنندگان ایجاد شده و کیفیت کالاها ارتقاء می‌یابد همچنین مردم به استفاده از این نوع کالاها گرایش پیدا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: خارج کردن ارز از کشور برای تهیه مواد اولیه صنایع و تجهیز کردن آنها به سیستم‌های نوین توجیه اقتصادی دارد اما خارج کردن ارز برای تهیه کالاهایی همچون کیف، کفش و لوازم‌التحریر که تولیدکنندگان داخلی توان تولید آن را با کیفیت بهتری دارند، نه تنها صرفه اقتصادی ندارد بلکه به اقتصاد کشور لطمه می‌زند.

علت عدم تمایل تولیدکنندگان برای تهیه اجناس با کیفیت‌تر

فرسایی‌وحید با اشاره به اینکه تولیدکنندگان لوازم‌التحریر اغلب در استان‌هایی همچون اصفهان، تبریز و تهران قرار دارند و کمتر در استان همدان فعالیت می‌کنند، گفت: کمبود منابع مالی و وجود قوانین دست و پا گیر بانکی از مهمترین عوامل برای عدم تمایل تولیدکنندگان برای تهیه اجناس با کیفیت‌تر است.

وی ادامه داد: نقش و جایگاه مردم با تهیه نوشت‌افزارهای ایرانی- اسلامی و تحقق اقتصاد مقاومتی به خوبی مشهود است.

ترویج کالاهای ایرانی تثبیت وطن‌دوستی در میان کودکان است

رئیس اتاق اصناف همدان تبیین فرهنگ ایثار و شهادت را از دیگر مزایای استفاده و ترویج لوازم‌التحریر ایرانی- اسلامی عنوان کرد و یادآور شد: با ترویج این کالاها وطن‌دوستی از کودکی در میان دانش‌آموزان تثبیت می‌شود.

یکی از شهروندان نیز در هنگام خرید لوازم‌التحریر به خبرنگار ایسنا گفت: اگر چه تمایل شدیدی به خرید کالای ایرانی دارم اما وقتی فرزندم ظاهر جذاب اجناس وارداتی را می‌بیند مرا وادار به خرید این کالاها می‌کند.

شعبانی ادامه داد: در صورت مقاومت خانواده و اصرار بر خرید کالاهای ایرانی فرزندان ما قهر کرده و یا بعضا شروع به گریه می‌کنند.

وی درباره کیفیت کالاهای داخلی گفت: اگر چه کالاهای داخلی جذابیت زیادی ندارند اما از اجناس چینی گران‌تر و با کیفیت‌تر هستند.

به گزارش ایسنا، اگر چه از زمان نامگذاری سال به عنوان اقتصاد مقاومتی همواره در پی اقدامات دولت در این زمینه بوده‌ایم اما باید توجه داشت مردم نیز نقش بسزایی در استقلال کشور در زمینه اقتصادی دارند.

شاید در هنگام خرید اجناس داخلی با کیفیت‌هایی پایین‌تر از اجناس خارجی ابتدا تصور کنیم که هزینه نابجایی متحمل شده‌ایم اما باید توجه داشت این هزینه‌ها به نوعی سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور است چرا که افزایش تقاضای مردم زمینه را برای رقابتی کردن بازار فراهم کرده و در پی آن کیفیت ارتقاء می‌یابد.

اگر به هنگام خرید کالاهای ایرانی به رونق اشتغال جوانان این مرزوبوم فکر کنیم به طور قطع این هزینه‌ها را با کمال میل خواهیم پذیرفت.

البته نباید از ظرفیت معلمان در تثبیت فرهنگ استفاده از اجناس داخلی غافل شد چرا که معلمان با ایجاد رابطه‌ای گرم و صمیمی با فرزندان بهترین فرصت را برای فرهنگ‌سازی در این زمینه فراهم می‌آورند.

عمیق‌تر که به موضوع فکر کنیم این سوال در ذهن شکل می‌گیرد که چرا با وجود اسطوره‌های تاریخی و قهرمانان در کشور، قهرمانان افسانه‌ای غرب را ترویج می‌دهیم. پس شایسته است از همان ابتدا زمینه را برای تعیین بهترین الگو برای زندگی فرزندانمان فراهم کنیم. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار