تابناک: مدیر خانه خط حوزه هنری استان اصفهان گفت: نگاه جشنواره‌ای و مناسبتی نه مشکلی از هنرمندان رفع می‌کند، نه غباری از چهره مظلوم هنر می‌زداید، نه در شأن هنر است و نه هنرمند.
کد خبر: ۲۸۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴ 28 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، محسن سلیمانی با اشاره به گذشته پربار اصفهان در همه حوزه‌های هنری اظهار کرد: اصفهان سابقه‌ای پربار، مفصل و کارشناسانه‌ای در بیشتر حوزه‌های هنری دارد و در بیشتر هنرها صاحب مکتب هنری است اما شرایط ما در دوران معاصر در همه زمینه‌های هنری آسیب جدی دیده است.

وی به وضعیت فعلی هنر خط اشاره کرد و گفت: تاریخ خوشنویسی اصفهان نقاط قله‌ای دارد و شرایط خوبی را درگذشته داشته که در دوران معاصر دچار افول شده و نیاز به برنامه‌ریزی عمیق‌تر و آسیب‌شناسی بیشتر دارد.

باید تغییر نگرش ایجاد کرد

این کارشناس خط مشکلات عمده این هنر را مربوط به نگرش جامعه و متولیان به هنر دانست و تصریح کرد: باید در بدنه جامعه، جامعه هنرمندان و متولیان هنر خط تغییر نگرش ایجاد کرد.

وی در مورد روزمرگی در هنر خط گفت: خطاهای بی‌شماری بر پیکره این هنر واردشده و باید نگاه جدیدی به این هنر ورود پیدا کند، آسیب‌شناسی کند و نگاه‌های کلیشه‌ای و غیرحرفه‌ای در این هنر را بزداید.

سلیمانی به تشریح دوران متعدد تیموری، سلجوقی، ایلخانی و صفویه در حوزه خط پرداخت و گفت: سبک‌های خط درگذشته به لحاظ خط، معماری، نقوش و رنگ تقسیم‌بندی می‌شدند، اما این وضعیت امروزه دگرگون شده و مخصوصاً پس از ظهور صنعت چاپ عرصه جدیدی ایجاد شده است.

سال‌هاست تکرار شیوه‌های قاجاریه و صفویه را می‌بینیم

وی عنصر خلاقیت را یکی از مبانی هنر دانست و از فقدان آن در هنر خط گلایه کرد و افزود: اگر در حوزه گرافیک خط را بازشناسی نکنیم ، خطوط اسلامی آسیب‌پذیر می‌شود ، چراکه امروز خوشنویسی همان خوشنویسی کلاسیک است که ما سال‌هاست تکرار همان شیوه قاجاریه و صفویه را ادامه می‌دهیم و این اهمیت بازتعریف هنر در دوران معاصر را بااهمیت‌تر جلوه می‌دهد.

مدیر خانه خط حوزه هنری استان اصفهان با انتقاد از قرار دادن آثار هنری به‌صورت قاب‌های نچسبی بر روی دیوار و نیز آمیخته شدن هنر با صنایع‌دستی دارای تولید انبوه، گفت: در اصفهان امروز صنایع‌دستی به خاطر تولید انبوه به‌عنوان یک صنعت شناخته می‌شود و نباید باهنر آمیخته شود چراکه هنر غیرازاین است.

وی با اشاره به ضرورت طراحی حروف در خوشنویسی گفت: در بسیاری از قالب‌های هنری به بن‌بست رسیده‌ایم و اگرچه به عنوان مثال در فرم چلیپا از دوره تیموری تاکنون آثار بدیعی خلق شده ، اما امروز نباید همه 20 هزار خوشنویس کشور همه انرژی خود را بر روی این خط بگذارند.

این کارشناس خوشنویسی در ادامه و در پاسخ به این سؤال که آیا رایانه به خوشنویسی خدمت کرد یا در تقابل با خط قرار گرفت خاطرنشان کرد: رایانه یک ابزار است که می‌تواند خادم خط باشد و اتفاقاً تفکری که می‌گوید کامپیوتر به خوشنویسی آسیب زده خط را به درستی نمی‌شناسد.

یک اثر هنری روح دارد

وی در ادامه به بیان تفاوت دست نوشته یک هنرمند و متن تایپ شده در رایانه پرداخت و افزود: خوشنویسی در جوهره خود پارامترها و مباني‌ای دارد که خط را بر اساس آن می‌شناسیم و از آن به عنوان هنر دفاع می‌کنیم ، همان مبانی که رایانه نمی‌تواند به آن ورود کند، چراکه رایانه قالب نمی‌زند بلکه حروف را به شیک‌ترین وجه تنها می‌نویسد، اما یک هنرمند با بهره‌گیری از احساسات خود و با استفاده از تکنیک‌های هنری همچون حسن همجواری نوشته‌ای زیبا از خود بر جای می‌گذارد و بدین سان به اثر هنری خود روح می‌بخشد ، درحالی‌که این اتفاق در رایانه هیچ‌گاه نخواهد افتاد.

فرم خط ، جایی که می‌توان خط را به عرصه‌های بین‌المللی کشاند

سلیمانی در بخش دیگر این گفت‌وگو به گونه‌های مختلف ظهور خط اشاره کرد و گفت: خط در دو حالت متنی و مفهومی امکان ظهور دارد، اما امروز باید از قالب مرسوم خطی خارج شویم و به عالم مفهوم که ترکیب رنگ، فرم و آواست وارد شویم، روشی که در آن از المان‌های حروف به فرم می‌رسیم و با استفاده از ارتقای مفهومی که صورت می‌گیرد می‌توان یک اثر هنری را در عرصه‌های بین‌المللی عرضه کرد.

وی از نگاه جشنواره‌ای و مناسبتی به هنر انتقاد کرد و افزود: جشنواره تنها یک رقابتی است میان بخشی از هنرمندان برای ارائه آثار هنری با بهره‌گیری از بعضی قواعد فنی که صرفاً در چارچوب‌های همان جشنواره تولیدشده است و پس از جشنواره نیز به کار دیگری نمی‌آید و آثار متأسفانه کاربرد دیگری نخواهند داشت، این جشنواره با این نگاه نه مشکلی از هنرمند رفع می‌کند و نه غباری از چهره مظلوم هنر می‌زداید، نه در شان هنر است و نه در شان هنرمند است.

عدم چاپ نماد هنری عصر، ضعف عمده و اساسی هنر

مدیر خانه خط حوزه هنری استان اصفهان از خالی بودن اتفاقاتی نظیر چاپ نماد هنر در اصفهان یاد کرد و گفت: اصفهان پس از دوران صفویه در هیچ دوره تاریخی چاپ نماد هنری مربوط به آن عصر را نداشته و این ضعف عمده و اساسی است که نیاز به نگاه جدی، تخصصی و کلان دارد و با ذهنیت جشنواره‌ای و باری به هر جهت هنر رونق نخواهد گرفت.

موزه خطی که داریم و نداریم

وی در پایان با انتقاد از فقدان یک موزه خط در اصفهان با این تاریخ بلند در حوزه خط گفت: در شهری که از قرن سوم هجری مکتب خوشنویسی به نام مکتب اصفهان داشته مکانی برای عرضه آثار خوشنویسی قدیم و جدید وجود ندارد، اگرچه مکانی به عنوان موزه خط وجود دارد و البته موزه هنرهای معاصر نیز قرابتی با عنوان خود ندارد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار