اعتبارات گرد و غبار همچنان در هاله ای ابهام؛
حالا و در حالیکه سال 94 با گرد و غبارهایی پراکنده در خوزستان شروع شده نگرانی ها در خصوص تداوم روزهای طوفانی گرد و غبار در روزهای گرم تابستان امسال افزایش یافته است و حالا با این سخنان معاون عمرانی استاندار این نگرانی ها دو چندان شده است
کد خبر: ۲۸۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴ 28 April 2015

در حالیکه بیش از دو ماه از موج طوفانی گرد و غبار در خوزستان می گذرد سخنان مسوولان استانی نشان می دهد هنوز عزم و اراده جدی برای حل معل ریزگردها در تهران ایجاد نشده است و حالا معاون عمرانی استاندار خوزستان در گفتگو با ایرنا از عدم اختصاص هیچ اعتباری در این زمینه خبر می دهد.

به گزارش تابناک خوزستان، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سفری که اواخر سال گذشته به خوزستان داشت از اختصاص بسته حمایتی و اعتباراتی برای مقابله با پدیده گرد و غبار خبر داده بود.

همچنین معاون وی از اختصاص 240 میلیارد تومان برای استان‌های درگیر گرد وغبار خبر داده بود که بنا بگفته وی قرار بود بخش قابل توجهی از آن مربوط به استان خوزستان باشد.

سعید متصدی گفته بود: این اعتبارات برای سال 93 و 94 اختصاص یافته و برای توزیع و برنامه‌ریزی، کارگروهی در وزارت کشور تشکیل و اقدام‌های اولیه برای اجرای مصوبات دولت در حال انجام است.

وی ادامه داد: پیشنهاد سازمان محیط‌زیست این است که کل اعتبارات خوزستان در اختیار استانداری قرار گیرد تا با مدیریت استان پروژه‌ها و برنامه‌ها اجرا شود.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست افزود: مصوبه دولت برای تمامی کشور است، اما بخش عمده اعتبارات در خوزستان هزینه می‌شود.

همچنین ناصر سودانی نماینده اهواز در مجلس گفته بود: هیات دولت مقرر کرد به صورت فوری 300 میلیارد تومان اعتبار برای کاشت نهال در کانون های خیزش غبار در استان خوزستان و بیابان های اطراف استان اختصاص یابد.

  ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سفری که 28بهمن ماه سال گذشته به خوزستان داشت گفته بود: در ادامه بررسی ها و نشست های هماهنگی و جلسات تخصصی که در طول چند روز گذشته با حضور نمایندگان سازمان های مرتبط برای مقابله با پدیده گرد و غبار برگزار شد، جمع بندی این جلسات به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارایه و برای جلب اعتبارات مورد نیاز در قالب یک بسته اجرایی در دستور کار دولت قرار گرفت.

ابتکار گفت: در جلسه هیات دولت برنامه اقدام ملی مقابله با گرد و غبار با تاکید ویژه بر استان خوزستان مطرح و وظایف و اعتبارات مورد نیاز برای اقدامات اجرایی هر دستگاه نیز تعیین شد.

وی افزود: اعتبارات لازم برای این کار به تصویب رسید اما قرار شد استان های دیگری هم درگیر پدیده ریزگرد هستند بررسی شوند و بعد از بازگشت معاون اول رییس جمهوری از عراق، اعتبار مورد نظر نهایی و ابلاغ شود از این رو ممکن است تا هفته آینده طول بکشد.

وی تاکید کرد:اما کلیات و اعتبارات مورد نیاز دستگاه ها مورد توافق قرار گرفت و جدول اولیه ای آن تصویب شد و بعد از اینکه بررسی استان های دیگر به پایان رسید اعتبارات تکمیل می شود که پیش بینی شده تا هفته آینده معاون اول آنرا ابلاغ کند.

ابتکار گفت:همچنین وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد 30 هزار هکتار از نقاطی که به عنوان منشاء ریزگرد شناسایی شده اند را درختکاری، بوته کاری و مالچ پاشی کند که برنامه ها و اعتبارات این بسته اجرایی برای اسفند ماه سالجاری و سال 94 پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه تکالیفی نیز برای وزارت نفت تعیین شد، افزود: در تالاب هورالعظیم محدودیت هایی برای ورود آب وجود دارد که قرار است این محدودیت ها برداشته شود و مکان هایی که نفت به گونه ای موجب تخریب سرزمین شده است اقدامات موثر مانند درختکاری و یا مالچ پاشی انجام شود.

معاون رییس جمهوری گفت: وظایفی نیز در زمینه مقابله با بحران و مدیریت شرایط به عهده وزارت کشور گذاشته شد، همچنین قرار شد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تسهیلات لازم و تجهیزات اورژانسی را فراهم کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: عایق سازی منازل برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و تجهیز سیستم های حمل و نقل عمومی به سامانه های مناسب تهویه هوا مباحثی بود که در هیات دولت مطرح شد و بر این اساس دولت تسهیلاتی را تصویب کرد که باید در اختیار بخش های خصوصی و شهرداری ها قرار گیرد ، همچنین مدارس و برخی فضاهای عمومی نیز می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

ابتکار گفت: دراین بسته اجرایی سازمان حفاظت محیط زیست موظف شد نسبت به پایش و کنترل وضعیت هوا از طریق دستگاه های سنجش هوا و با همکاری سازمان هواشناسی اقدام کند و سازمان هواشناسی نیز باید نسبت به پیش بینی زودتر وقوع پدیده های گرد و غبار اقدامات لازم را انجام دهد.

به گفته وی همچنین مباحثی مانند تجهیز فرودگاه اهواز مطرح شد تا امکان پروازهای شبانه فراهم شود.

معاون رییس جمهوری افزود: وزارت خارجه نیز مکلف شد تا نسبت به همکاری لازم دو جانبه و چند جانبه برای حل مشکل ریزگردها اقدام کند.

وی تاکید کرد: اکنون که این بسته اجرایی به همراه اعتبارات مورد نیاز آن تصویب شده دیگر از حمایت دولت برخوردار است و پشتیبانی دولت را بر همراه دارد بنابراین بعد از این اجرای آن به تلاش دستگاه های مرتبط بر می گردد.

هیچ اعتباری به خوزستان اختصاص نیافته است

حالا معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان می گوید: هیچ اعتباری برای مقابله با ریزگردها به استان اختصاص نیافته است. احمد سیاحی با بیان اینکه هیچ اعتباری برای مقابله با پدیده گرد و غبار به استان پرداخت نشده است گفت: استان در حال پیگیری این مساله است هفته گذشته جلسه ای با وزیر کشور در همین رابطه تشکیل شده و با محمدباقر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، برای تامین اعتبارات و اولویت بخشیدن به کار ، مکاتبه ای صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: 245 میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با ریزگردها پارسال در دولت تصویب شده بود که قرار است بخش اعظم آن به خوزستان اختصاص یابد اما هنوز سهم استان از این اعتبار مشخص نیست.

سیاحی تاکید کرد: در موضوع مقابله با ریزگردها وظایف همه دستگاه های مرتبط مشخص و مقدمات نیز فراهم شده است اما هنوز مشکل تامین اعتبار مرتفع نشده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان همچنین درباره تعهدات وزارت نفت در تامین اعتبار طرح بیابان زدایی استان بیان کرد: جلساتی با شرکت نفت تشکیل شده و قرار است هماهنگی هایی با سازمان جنگل ها نیز صورت گیرد تا اعتباری برای طرح بیابان زدایی استان (موسوم به طرح 200 هزار هکتاری) تعیین شود.

حالا و در حالیکه سال 94 با گرد و غبارهایی پرداکنده در خوزستان شروع شده نگرانی ها در خصوص تداوم روزهای طوفانی گرد و غبار در روزهای گرم تابستان امسال افزایش یافته است و حالا با این سخنان معاون عمرانی استاندار این نگرانی ها دو چندان شده است.

از اوایل بهمن ماه سال گذشته موج جدید ریزگردها تعدادی از شهرهای استان به ویژه اهواز و آبادان را درگیر کرد و بارها ادارات و مدارس این شهرها به تعطیلی کشیده شد.

باید دید ماجرای مقابله با گرد و غبار و اعتبارات لازم در این زمینه به کجا خواهد رسید؟

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار