رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: 6 هزار هکتار در طول سه سال گذشته آبیاری نوین در استان قم صورت گرفته است.
کد خبر: ۲۹۱۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴ 05 September 2016
به گزارش تابناک قم، رونق کشاورزی از جمله اموری است که توسعه و پیشرفت کشور را به همراه دارد، بنابراین باید در این بخش اقدامات شایسته‌ای برای افزایش کیفی محصولات کشاورزی انجام شود.

در حوزه کشاورزی می‌توان از گیاهان سازگار با شرایط منطقه استفاده کرد تا بتوان محصول با کیفیت و تولید بالا را به دست آورد.

با توجه به بحران کم‌آبی استفاده از روش‌های نوینی که سبب صرفه‌جویی در مصرف آب شود، ضروری است تا علاوه بر مصرف آب کم، محصول با کیفیت به دست آید.

باید شرایط بهتر برای فعالیت کشاورزان فراهم شود، تا از مهاجرت این قشر به سوی شهرها جلوگیری شود، زیرا کشاورزی موتور محرک اقتصاد کشور است و یکی از محورهای خودکفایی محسوب می‌‌شود، بی‌توجهی به این حوزه سبب وابستگی به بیگانگان و ورود کالای آنها می‌شود.

به منظور بررسی وضعیت کشاورزی استان قم با محمدرضا طلایی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم به گفت‌وگو پرداختیم.  

فارس: جایگاه استان قم را در زمینه تولید محصولاتی دامی و کشاورزی چه طور ارزیابی می‌کنید؟

وسعت استان قم نسبت به استان‌های دیگر کمتر است، قم ظرفیت بالایی در زمینه تولید محصولات زراعی باغی با توجه به وسعت دارد، ولی نسبت به کشور در ردیف آخر است.

0.46 درصد اراضی کشور در قم است ولی با تلاش کشاورزان بر اساس آمار سال 94 با میزان 747 هزار تن محصولات کشاورزی 0.67 درصد تولیدات کشور را داشتیم، بنابراین این آمار نشان می‌دهد نسبت به زمینی که در اختیار داریم، تولیدات بیشتری در استان قم حاصل می‌شود.

سابقه استان قم بیشتر در بحث دام و طیور است، دامداری با قمی‌ها عجین بوده و شغل بسیاری از قمی‌ها است و اغلب ایل‌هایی که وارد قم شدند به دلیل اشتغال به واسطه دام بوده به همین دلیل دامداری‌های خوبی در استان قم وجود دارد.

مجتمع دامشهر قم در کشور بی‌نظیر است و هیچ مجتمعی در کشور نداریم که بیش از هزار و 200 واحد دامی در آن مکان مستقر باشد و ضمن اینکه یک کاروانسرای بزرگ دامی است که از 18 استان کشور دام با ورود به استان، قیمت‌گذاری می‌شود و پس از فروش از استان خارج می‌شود.

فارس: استان قم در زمینه کدام محصولات به خودکفایی رسیده است؟

5.6 درصد گوشت قرمز کشور و حدود هشت درصد تخم مرغ کشور در استان قم تولید می‌شود، به طور عمده استان قم در زمینه کشت جو در ردیف دوازدهم کشور است.

با توجه به سیاست‌های استان و تاکیدات استاندار در بحث اشتغال روستاییان سعی شده صنایع تبدیلی تکمیلی را در حاشیه روستاها مدنظر داشته باشیم، بر این اساس تأکید شده تا جمعیتی که در روستاها وجود دارد، بتوانیم حفظ کرده و مهاجرت آنها را به شهر کاهش دهیم یا بحث معکوس را داشته باشیم و کسانی‌که از شهرها به روستاها آمدند، به روستاها برگردانده شوند، این امر با برطرف شدن مشکل اشتغال در روستاها میسر است.

 فارس: استان قم در زمینه مصادیق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی و کاهش واردات چه نقشی دارد؟

وزارت جهاد کشاورزی در بحث اقتصاد مقاومتی تعهد کرده که در بیشتر محصولات استراتژیک به مرور به خودکفایی برسد، به عنوان مثال دولت در زمینه گندم اعلام کرد، در این زمینه خودکفا شدیم و حتی ظرفیت صادرات گندم به بسیاری از کشورها وجود دارد.

بیش از 70 درصد تولید تخم مرغ مازاد نیاز استان است که به بسیاری از کشورها مانند عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه‌ای صادر می‌شود.

فارس: بحث آبیاری‌های نوین در استان قم چگونه پیگیری می‌شود؟

در سال‌های 89 و 90 تقریبا سالانه در حدود 200 تا 250 هکتار زیر پوشش آبیاری‌های نوین بوده، هر زمان به کشاورزان بحث‌های آبیاری نوین را اعلام می‌کردیم، کشاورزان به نوعی از آن فرار می‌کردند.

اکنون در طول سه سال گذشته کشاورزانی داریم که برای آبیاری نوین در صف ایستاده‌اند، در طول این مدت 6 هزار هکتار آبیاری نوین در استان صورت گرفته است.

در بحث آبیاری نوین به ازای هر هکتار 7 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به ازای 85 درصد اجرا اعطا می‌شود، اکنون هیچ بدهی به کشاورزان در زمینه آبیاری زیرفشار وجود ندارد و برای امسال پیگیری می‌شود ردیف‌های خوبی برای استان دریافت کنیم.

اهمیت بحث آبیاری نوین برای استان ضروری بوده و در چند سال اخیر کشاورزان این امر را احساس کردند.

فارس: آیا در زمینه کشاورزی روند رو به جلو شاهد بودیم یا رکود رقم خورده است؟

شاخص بخش کشاورزی در سه ساله اخیر دولت تدبیر دارای رشد مثبت بوده و در سال گذشته 5.6 درصد رشد اقتصادی در بخش کشاورزی وجود داشته است به طوری که رشد اقتصادی مثبت بخش کشاروزی تراز عملکرد کشور را مثبت کرد.

بر اساس تاکیدات استاندار برنامه الگوی کشت ارائه شده و در برنامه شورای حفاظت آب استان مورد تایید قرار گرفت، سال گذشته تعهد کرده بودیم 15 درصد اراضی که عملکرد کمی دارند کاهش دهیم، کشاورزان در این زمینه همکاری کردند و نزدیک به 18 درصد کاهش سطح زیر کشت در محصولات گندم، جو و یونجه در استان قم داشتیم.

در حوزه محصولاتی مانند ذرت دو تا سه نوع ذرت وارد استان کردیم که به آب کمی نسبت به ارقام گذشته نیاز داشتند، به عنوان مثال در کشت ذرت بین 95 تا 100 روز زمان برداشت است که این میزان با ارقامی که وارد استان شده به 80 تا 85 روز رسیده که حداقل 25 درصد کاهش در بحث مصرف آب را به همراه دارد.

در سه ساله اخیر 6 هزار و 520 هکتار افزایش سطح کشت باغات را شاهد بودیم، پسته از جمله محصولاتی است که در استان کارنامه خوبی داشته و بر اساس تحقیقات دومین استان از نظر طعم و مزه است.

فارس: استان قم در زمینه کشت گیاهان دارویی چه اقداماتی انجام داده است؟

امسال 79 هکتار کشت گیاهان دارویی در استان صورت گرفته که برای استان میزان خوبی است که به طور عمده کشت گل محمدی و زعفران بود که به آب کمی نیاز داشت.

در سه ساله اخیر نزدیک به 9 هکتار کشت گیاهان گلخانه‌ای داشتیم، در نظر داریم برنامه 70 هکتاری گلخانه در قالب مجتمع‌های سبزی و صیفی در استان اجرا می‌کنیم که پروانه‌های تأسیس آنها صادر شده است.

فارس: چه اقداماتی برای  مکانیزه کردن ناوگان بخش کشاورزی صورت گرفته است؟

در طول سه سال بالغ بر 57 تراکتور به ناوگان مکانیزاسیون استان اضافه شده، با چنین اقداماتی در زمینه مکانیزاسیون رشد ضریب مکانیزاسیون حداقل 1.2 درصد در سه سال اخیر افزایش پیدا کرده است.

اعتقاد داریم تعاملی که بین سازمان، تشکل‌ها و کشاورزان در این سه سال وجود داشته، بی‌سابقه بوده است و سعی شده سازمان خانه امنی برای کشاورزان باشد تا به راحتی مشکلات خود را مطرح کنند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار