رقم كمكهاي خيرين در اولين جشنواره در سراسر اين كشور 170 ميليارد ريال بوده و بدليل فعاليت هاي موفقيت آميز مجامع خيرين مدرسه ساز كشور و حمايت مسئولين دولتي اين رقم رشد چشم گيري داشته و در سال 1388 ( جشنواره يازدهم ) به 7250 ميليارد ريال رسيده است.
کد خبر: ۲۹۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸ 30 April 2015
سقف های سفید بالای سر آموزش و پرورش

رقم كمكهاي خيرين در اولين جشنواره در سراسر اين كشور 170 ميليارد ريال بوده و بدليل فعاليت هاي موفقيت آميز جامعه خيرين مدرسه ساز كشور و مجامع خيرين استانها و حمايت مناسب مسئولين دولتي اين رقم رشد چشم گيري داشته و در سال 1388 ( جشنواره يازدهم ) به 7250 ميليارد ريال رسيده است.

به گزارش تابناک آذربایجان غربی،انجمن خیرین مدرسه‌ساز ایران یک نهاد غیردولتی در ایران است که با هدف ساختن مدرسه‌های جدید و نیز بازسازی، بهسازی و تجهیز مدارس موجود در این کشور بنا نهاده شده است. اعضای این انجمن از خیرین مناطق مختلف ایران هستند. این انجمن به عنوان بازوی مردمی سازمان نوسازی مدارس ایران، تاکنون هزاران مدرسه در شهرها و روستاهای سراسر ایران ساخته است.

از آنجائیکه آموزش و پرورش بعنوان مهمترین نهاد تربیتی کشور ، اساس تربیت فرهنگی ،ارزشی و علمی افراد جامعه را برعهده دارد،لذا لزوم توجه و رسیدگی به نیازهای این نهاد نه تنها از سوی دولت بلکه از طرف مردم نیز حائز اهمیت است.

اساس پیشرفت و توسعه هر کشوری در داشتن نیروی انسانی با فرهنگ،تحصیلکرده،اجتماعی،مقید به ارزشهای جامعه،دارنده مهارتهای زندگی،آشنا به علم روز میباشد که در این بین آموزش و پرورش وظیفه ساخت انسانی با معیارهای مذکور را بر عهده دارد.

این نهاد مهم و حساس ،بدلیل مشکلات عدیده جامعه امروز ما، به تنهایی از عهده تمامی وظایف تعریف شده و مورد انتظار نمیتواند برآید.لذا کمک و همراهی تمامی اقشار جامعه جهت ساختن اجتماعی سالم و پاک مورد نیاز میباشد.

در همین راستا انجمن یا جامعه خیرین مدرسه ساز کشور، یکی از بزرگ‌ترین سازمانهای مردم نهاد (سمن) (ان جی او) فعال در ایران با داشتن بیش از هشتاد هزار عضو در این راه گامهای بسیار مهمی برداشته است.

حوزه فعالیت انجمن بیشتر بر اساس تشکیل نشستهای محلی در سطح شهرها و استان‌ها و یا برپایی جشنواره در داخل و خارج کشور برای تامین زمین و هزینه ساخت مدارس جدید است. معمولاً فعالیت‌های انجمن بر اساس تعهداتی است که اعضا متقبل می‌شوند.

رقم كمكهاي خيرين در اولين جشنواره در سراسر اين كشور 170 ميليارد ريال بوده و بدليل فعاليت هاي موفقيت آميز جامعه خيرين مدرسه ساز كشور و مجامع خيرين استانها و حمايت مناسب مسئولين دولتي اين رقم رشد چشم گيري داشته و در سال 1388 ( جشنواره يازدهم ) به 7250 ميليارد ريال رسيده است.

مدارس خير ساز در حال حاضر حدود يك سوم از كل مدارس كشور را به خود اختصاص داده و در يك نوبت حدود 5/2 ميليون دانش آموز را تحت پوشش قرار ميدهد كه با توجه به استفاده دو نوبته از مدارس جمعيت برخوردار از مدارس مردمي و مشاركتي به حدود 6 ميليون نفر ميرسد.

براي تشويق خيرين اين مدارس به نام آنها و يا هر نامي كه آنها پيشنهاد دهند نامگذاري ميشود و طبق برنامه ريزي به صورت رايگان در اختيار آموزش و پرورش قرار مي گيرد.

دولت و مجلس نيز براي تشويق و حمايت خيرين مدرسه ساز قوانين و مقرراتي وضع كرده كه از آن جمله ميتوان به تقبل بخشي از هزينه هاي مدارس مردمي و مشاركتي و معافيت هزينه هاي مدرسه سازي از ماليات اشاره كرد.

در همین راستا آذربایجان غربی نیز به همراه سایر استانهای کشور با ایجاد جامعه خیرین مدرسه ساز در ارومیه و سایر شهرستانهای تابعه در این حوزه گامهای مهمی برداشته است.

علی آخوندیان، مدیرعامل مجمع خیّرین مدرسه‌ساز آذربایجان غربی نیز به این موضوع اشاره داشته و عنوان کردند: از سال 78 تا پایان سال 93 خیّرین مدرسه‌ساز استان عهده‌دار ساخت 930 باب مدرسه با چهارهزار 787 کلاس درس شده بودند که تاکنون 440 مدرسه با یک هزار 850 کلاس درس ساخته و در اختیار ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌های استان قرار گرفته است.

در حال حاضر تعداد خیرین مدرسه ساز در استان 326 نفر بعنوان اعضای اصلی بوده و سه هزار و 661 نفر نیز به عنوان همیاران خیرین مدرسه‌ساز در استان هستند که ماهانه با پرداخت پول نقد به حساب مجمع خیّرین مدرسه‌ساز، همکاری‌های لازم را با مجمع انجام می دهند.

طبق گفته مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز ، برای ساخت 510 مدرسه تلاشهایی صورت میگیرد.

از سوی دیگر فریبرز اسمعیلی زاده، مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس آذربایجان غربی بعنوان مسئول دستگاهی که مستقیما با مجمع خیرین مدرسه ساز در ارتباط است ،میگوید:با شکل گیری مجموعه خیرین مدرسه ساز از سال 87 تا کنون 16 جشنواره در استان برگزار شده و تعهدات خیرین در این مدت 930 مدرسه با 4 هزار و 787 کلاس درس می باشد.

وی در گزارشی ضمن اشاره به اینکه تا کنون 50 درصد از تعهدات خیرین محقق شده است، میگوید: 440مدرسه با یک هزار و 728 کلاس درس جزء تعهدات محقق شده می باشد که خیرین با اهدای زمین، کمک های مالی و احداث مدارس ما را در امر خدا پسند مدرسه سازی حمایت می کنند.

طبق آمار ارائه شده از سوی مسئولین مربوطه،یک سوم کلاس های درس استان یعنی 200 پروژه با یک هزار و 147 کلاس در دست احداث که از این تعداد 418 کلاس به اتمام رسیده است.

مدیر کل تجهیز و نوسازی آذربایجان غربی، در بخش دیگری از سخنان خود، اشاره ایی هم به پروژه های افتتاح شده داشته و عنوان میدارد: 6 پروژه آموزشی با 25 کلاس درس و 2 هزار و 621 متر مربع زیر بنا و 34 هزار و 211 میلیون ریال اعتبار در شهرستان های ارومیه، پیرانشهر، میاندوآب و بخش سیلوانا افتتاح و به بهره برداری می رسند.

گفتنی است ؛ آذربایجان غربی دارای 5500 مدرسه با 570 هزار نفر دانش آموز است که 12 درصد این دانش آموزان در مدارس دو شیفته تحصیل می کنند.همچنین جشنواره استانی خیرین مدرسه ساز در تاریخ 23 اردیبهشت 94 با حضور خیرین مدرسه ساز استان در ارومیه برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار