البرز استانی با بیش از 4 هزار شهید
استان البرز دارای 2 خانواده با 4 شهید، 7 خانواده دارای 3 شهید، 152 خانواده 2 شهید و 4064 خانواده نیز یک شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند و در مجموع البرز 4 هزار و 225 شهید دارد.
کد خبر: ۳۰۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 03 May 2015
برغم گذشت 5 سال از تشکیل استان البرز و وجود بیش از 4 هزار سردار شهید و ایثارگر هنوز شاهد برگزاری کنگره سالانه شهدا در این استان نیستیم و این درحالی است که بانک اطلاعاتی شهدا تکمیل نیست و 60 گلزار شهدا نیز در این استان ساماندهی نشده است.
سال‌های دفاع مقدس یادآور یادگارهایی است که برای دفاع از کیان کشور بند پوتین‌هایشان را بستند، جان را در طبق اخلاص نهادند و رفتند.
از بین این یادگاران سروهایی جاویدالاثر شدند، لاله‌هایی گلگون کفن شدند، خیلی‌ها پایشان را جا گذاشتند و سهم تعدادی هم تنها پلاک‌هایی بود که بدون صاحبانشان بازگشت و مادرانی که هنوز هم پس گذشت این سال‌ها چشم انتظار اند.
در این سال‌ها چه کودکانی که سهمشان از پدر تنها همین پلاک‌هایی بود که به یادگار باقی ماند و مادرانی که اسوه صبر و استقامت شدند تا امانت دار یادگاران آنان باشند.
آن سالها که بسیجیان جان برکف کوله بار برمی‌بستند و عازم جبهه‌های حق علیه باطل می‌شدند، بزرگ مردانی هم از شهر کرج بودند که این راه را پیمودند و دیگر بازنگشتند؛ آنان پرکشیدند تا باورهایشان پرنکشند، امروز پس از سه دهه وقتی در جای جای شهرمان پا می‌گذاریم خیابان‌ها و کوچه‌های بی‌شماری مزین به نام شهیدان نژادفلاح‌ها، کرمیارها، فهمیده و پناهی‌ها و..شده است.
فلسفه بزرگداشت‌ها هم برای همین است که یادمان بماند گرچه گرد زمانه بر پیکره گلزارهای آنان نشسته اما همیشه به یادمان هستند؛ اما  به واقع این گونه بوده است؟ آیا مادران شهدای گرانقدر که اسوه‌های صبر و استقامت بوده‌اند را همانند گنجینه‌هایی ارزشمند از کنج خانه به میان نسل سوم آورده‌ایم؟ آیا خواسته‌ایم خاطراتشان را بازگو کنند؟
طبق آمار ارائه شده از سوی داود مدیرفلاح مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران در این استان دو خانواده چهار شهید، هفت خانواده دارای سه شهید، 152 خانواده دو شهید و چهار هزار و 64 خانواده نیز یک شهید خود را تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند و در مجموع البرز 4 هزار و 225 شهید دارد.
واقعیت امر آن است تنها نامگذاری چند کوچه و خیابان و میدان شهر کرج برای یادآوری جانفشانی‌های این قشر کافی نیست، در حال حاضر استان البرز با بیش از 4 هزار شهید هنوز کنگره‌ای درخور و شایسته این قشر برگزار نکرده است و از آنجا که موازی کاری در کارهای فرهنگی پاشنه آشیل  عدم تحقق برنامه‌های راهبردی در حوزه  فرهنگی بوده است؛ بزرگداشت‌های شهدا نیز از قاعده مستثنی نبوده‌اند، در طول سال‌های اخیر شاهد برگزاری بزرگداشت‌های پراکنده‌ای بوده‌ایم که گرچه هریک به نوعی در صدد ادای تکلیف بوده‌اند اما هیچگاه حق مطلب آن گونه که باید ادا نشده و هر دستگاه به فراخور امکانات محدود سعی بر اجرای این مهم داشته است در حالی که با تجمع بودجه‌های فرهنگی در این حوزه و تدوین برنامه‌ای راهبردی می‌توان برای این استان چهار ساله با بیش از 4 هزار شهید  کنگره‌ای سالانه تدوین کرد.
این دغدغه‌ها را احمدرضا باهک مسئول ستاد کنگره شهدای البرز هم دارد و می‌گوید: یکی از امور مهمی که در ارتباط با خانواده معظم شهدا پیگیری نشده برگزاری کنگره شهدا و سرداران این استان است.

بانک اطلاعاتی شهدای البرز تکمیل نشده است

البته موضوع به همین نقطه ختم نمی‌شود و عدم هماهنگی دستگاه‌ها و موازی کاری در تعدد بزرگداشت‌های شهدا تنها خلاء موجود نیست، یکی از توجیهات برگزار نشدن کنگره سالانه شهدای البرز و دل‌مشغولی‌ها این است که هنوز بانک اطلاعاتی جامعی از خانواده شهدا  در استان وجود ندارد.
موضوعی که فرمانده سپاه امام حسن مجتبی (ع) سردار علی استاد حسینی نیز به آن اشاره کرده و می‌گوید: با اینکه جمع‌آوری اطلاعات درخصوص خانواده شهدا انجام شده است اما متاسفانه اطلاعات موجود ناقص است و باید گروه‌هایی تشکیل شوند تا این امر مهم به نحو احسن انجام گیرد.
هرچند اخیراً واحد امور ایثارگران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز خواستارهمکاری خانواده‌های شهدا و ایثارگران جهت ارسال عکس‌ها، زندگی‌نامه، خاطرات، وصیت‌نامه‌ها و یادگاری‌های هشت سال دفاع مقدس شده است اما به نظر می‌رسد باید گام‌های فراتری در این زمینه برداشته شود و اداره کل بنیادشهید و امور ایثارگران استان به عنوان اصلی متولی امر باید طی فراخوانی جامع در سطح استان و شهرستان‌ها نسبت به جمع‌آوری اطلاعات خانواده‌های معظم شاهد اقدام نماید تا هر چه سریع‌تر شاهد تکمیل این بانک اطلاعاتی باشیم.
 
* بازماندگان شهدا راویان اصلی کنگره‌های فرهنگی

از سوی دیگر آن چه در طول این سال‌ها و در بزرگداشت‌های شهدا که به صورت پراکنده برگزار شده شاهد بوده‌ایم فقدان هر گونه نوآوری و ابتکار عمل بوده است، بزرگداشت‌هایی که به سخنرانی‌ها محدوده شده و کمتر در آن خاطرات جبهه و جنگ برای نسل سوم بازگو شده است. در حالی که فلسفه و ماهیت وجودی شکل‌گیری چنین محافلی ترویج فرهنگ، ارزش‌ها و باورهای آنانی بوده است که به دست پدران و مادرانی رشد و اعتلا یافته‌اند که اکنون همچون گنجینه‌ای گرانبها می‌توانند خود راوی این کنگره‌ها باشند. مهمترین موضوعی که اغلب نادیده انگاشته شده است.
 
* مادرانی که چشم انتظار کنگره شهدا نیستند
در گوشه گوشه این استان هستند مادرانی که اسوه‌های صبر، ایثار و مقاومت هستند، زنان رشیدی که مشقت هجرت لاله‌هایشان را به جان خریدند و سرو قامتانه ایستادند.
مادران شاخصی از این خطه استان که به تعبیر رهبر معظم انقلاب ام‌البنین زمان نام نهاده شدند. این مادران نیاز به کنگره و بزرگداشت ندارند اما بر ما است که گوشه‌ای از خودگذشتگی‌های این اسوه‌های استقامت را پس از سال‌ها به تصویر بکشیم. در شرایطی که ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بارها مورد تأکید قرار می‌گیرد؛ تنها نشستن پای صحبت‌ها و خاطرات این مادران است که می‌تواند این فرهنگ را به مادران نسل سومی انتقال دهد.
در حال حاضر استان البرز علاوه بر فقدان کنگره سالانه شهدای البرز، برنامه جامع و مشخصی در قالب تقویم سالانه "ترویج فرهنگ ایثار و شهادت" ندارد و به نظر می‌رسد مسئولان امر باید نسبت به این مهم دست به کار شده و در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری فرهنگ با مدیریت جهادی هم راستا شده است جهاد گونه ورود میدان عمل شوند.
 
* 60 گلزار شهدای البرز در صف ساماندهی

استان البرز دارای 158 گلزار شهدا نیز هست  که از 10 سال گذشته تاکنون 98 گلزار آن ساماندهی شده است و برای 60 گلزار این استان تاکنون کار ساماندهی آنان انجام نشده است.
یکی از 60 گلزار ساماندهی نشده البرز، گلزار شهدای امامزاده محمد کرج است که سومین گلزار شهدای کشور به شمار می رود و علی رغم بودجه‌هایی که به این منظور تخصیص یافته و اولتیماتوم‌های مسئولان امر  چراغ‌هایش مدت‌ها است که خاموش است. این درحالی است که گلزارهای شهدا شناسنامه‌های فرهنگی این شهر هستند و این روزها بیش از هر زمانی نیازمند ساماندهی هستند.
این نوشتار تنها مروری بر دو مطالبه فرهنگی استان البرز « برگزاری کنگره سالانه شهدا» و « ساماندهی گلزارشهدای امامزاده محمد کرج» بود و در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری فرهنگ هم‌راستا نفس کشیدن مهم شمرده شده است عزم جهادی را در تحقق این مطالبه فرهنگی می‌طلبد تا این دست کنگره‌ها پس از سه دهه پشت خاکریزهای خدمت جانماند.
به امید روزی که چراغ‌های گلزار شهدای کرج روشن شود و شاهد درخشش ستاره‌ها و اسوه‌های صبر و استقامت، مادران، پدران، همسران گرانقدر لاله‌ها در نخستین کنگره سالانه شهدای البرز باشیم.

گزارش از: سپیده غفاری

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار